- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,394
Tuosta rikkidirektiivisitä sen verran, että tällä hetkellä polttoaineiden osuus Itämeren laivakuljetuksissa on luokkaa 30% koko kustannuksista. Polttaöljystä dieseliin siirtyminen taas puolestaan kaksinkertaistaa polttoainekustannukset. Toinen vaihtoehto on rikkipesurit, mutta ne ovat kalliita teollisuuslaitoksiin tarkoitettuja, joten ne sopivat mieluummin isoihin valtamerialuksiin. Eli tältä pohjalta varmaan on päädytty tuohon 600 miljoonan lisäkustannukseen. Mutta varmastikin varustamot sopeutuvat tilanteeseen tavalla tai toisella ja varsinkaan vuosikymmenien mittaan tuo 600 miljoonan euron lisälasku tuskin voi jäädä ennalleen. Voidaan ehkä kehittää pieniin aluksiin sopivat rikkipesurit, maakaasu kelpaa voimanlähteeksi ja sitten ihan vain liikennöinnissä voidaan pyrkiä parempaan polttoainetalouteen. Nythän on mieluumminkin optimoitu nopeutta, kun polttoaineet ovat vuosikymmeniä olleet niin edullisia. Teollisuudelle tilanne on tietenkin sillä tavalla hankala, että jos laivat laskevat nopeutta, kustannukset ehkä pysyvät kurissa, mutta kuljetusaikojen pidennykset leikkaavat kilpailukykyä, varsinkin perinteiseen kilpakumppaniin Ruotsiin nähden.
Ehkä rikkidirektiivi on se asia, joka pyöräyttää kuljetukset itämerellä uusiksi ja ro-ro -alusten valtakausi on ohi. Markkinat ottaa haltuun hitaammin kulkevat konttilaivat ja junayhteydet tulevat tarjolle nopeampia yhteyksiä tarvitseville. Jo pari vuosikymmentä on odoteltu, milloin kontit syrjäyttävät trailerit, koska kokonaiskustannukset traileripohjaisessa logistiikassa ovat konttilogistiikkaa suurempia. Mutta koko läntinen Eurooppa on tässä asiassa lokaalin optimin loukussa.
Ehkä rikkidirektiivi on se asia, joka pyöräyttää kuljetukset itämerellä uusiksi ja ro-ro -alusten valtakausi on ohi. Markkinat ottaa haltuun hitaammin kulkevat konttilaivat ja junayhteydet tulevat tarjolle nopeampia yhteyksiä tarvitseville. Jo pari vuosikymmentä on odoteltu, milloin kontit syrjäyttävät trailerit, koska kokonaiskustannukset traileripohjaisessa logistiikassa ovat konttilogistiikkaa suurempia. Mutta koko läntinen Eurooppa on tässä asiassa lokaalin optimin loukussa.