Oma vaikutelmani on, että Augustówissa taidetaan kaiken kaikkiaan toivoa liikenteen missä muodossa tahansa siirtyvän ihan muualle. He saisivat sitten keskittyä olemaan idyllinen järviturismikohde kaikessa rauhassa.
Kannattaa myös muistaa, että Puolan näkökulmasta tämä Baltian suunta on aika marginaalinen tai ainakin se halutaan Puolassa nähdä sellaiseksi. Matka Varsovasta Liettuan rajalle on lähes harvaanasutuinta seutua koko maassa ja siksi siellä aika monet vastustavat koko Rail Balticia. Toivoisivat ennemminkin rakennerahoja alueille, joissa asukkaita on moninkertaisesti, ja Saksan-yhteyksiin.
Niin olet ihan oikeassa, että kumipyörä liikenne on ollut paikallisille
Augustowin asukkaille suorastaan traaginen
ainakin uutisoinnin mukaan tänävuonna kuollut jo 8 ihmistä rekkarallissa.
Samaan hengenvetoon kuitenkin pitää kysyä, että voiko kumipyöräliikennettä ja rautapyöräliikennettä rinnastaa keskenään?
Mielestäni Elk:in kunnan isät ovat heränneet tähän juna asiaan ja ovat ymmärtäneet, että junaliikenne on turvallisempaa ja sitä kannattaa suorastaan haalia oman pitäjän alueelle.
Samaan aikaan Augustowin kunnanisät ovat saaneet negatiivisia kokemuksia ja palautetta asukkailta kumipyörä liikenteestä.
Faktahan on, että vaikka linjauksessa puhutaan n. 20 km erosta niin jos Augustowlaiset haluavat maksimoida kumipyöräliikenteen vähenemisen niin heidän suorastaan pitäisi RUKOILLA tuota heidän paikallisen junareitin modernisointia. Junareitin saaminen ihan missä päin maailmaa tahansa on vain positiivinen asia. -> Erityisesti alueilla jossa on äärimmäisen paljon kumipyöräliikennettä (raideliikenne syö kumipyörä liikenteen rahtimääriä).
Eli kulkee juna kaupungin kautta tai ei niin kumipyöräliikenne tulee jatkossakin kulkemaan Augustown läpi. Nyt on ainoa hetki vain vaikuttaa kumipyöräliikenteen määrään.
-> Ja, jos, ja kun Augustown läpi kulkeva, jo olemassa oleva junareitti modernisoitaisiin 2 raiteiseksi, sähköistettäisiin ja muutenkin tehtäisiin "kerralla hyvä" tuleviakin tarpeita varten olisi ympäristövaikutus vain kertaluontoinen ja vaikuttaisi varmasti vähentävästi kumipyöräliikenteen määrään.
--> Kun juna-infra olisi hyvässä kunnossa voitaisiin esim. lainsäädännöllä ja fyysisillä esteillä asettaa siten, että rekkaliikenne ei ole sallittua alueen läpi.
---> Jäljellä olevat kuljetukset joita ei ole saatu pakotettua kumipyöriltä rautapyörille voitaisiin pakottaa Elkin kautta-> Täten Elkin kunnan isät saisivat paljon kaipaamaansa transit liikennettä alueelleen--> Josta seuraa se, että he alkaisivat kuumeisesti etsimään keinoja miten pakottaa kuljetukset kumipyöriltä heidän alueella oleville rautapyörille
Ja mitä tulee ympäristöön ja sen suojeluun niin eko-ystävällisen junakuljetuksen päästöt ovat aivan varmasti vähäisemmät kun esim. lakkaamattoman, jonomaisen rekkaliikenteen luonnonsuojelualueen läpi.
Ja totta kai Elkin kunnan ihmiset tai ihmiset noin ylipäätänsä puhuvat "ympäristöarvoista" aina poliittisina työkaluina.
..Vähän samaa asiaa, kun että miten ydinvoima on muuttanut muotoaan ympäristö ihmisten parissa eko-epäystävällisestä eko-ystävälliseen.
Enkä käy tosiaankaan sitä väittämään, etteikö Elkin suunnan raideliikennettä tulisi kehittää myös-> Aivan kuten Liettuassa ja Latviassa on menossa projekteja Itä-Länsi liikenteen kehittämiseksi.
Ainoa vain, että Rail Baltica ja Elkin suunnan kehitys on mielestäni täysin erillisiä projekteja.
Onhan Rail Baltican nimikin BALTICA ei rail ELK tai vastaavaa. PLUS on siihen varmasti ollut aikoinaan erittäin painavat syyt, että VIA Baltica kumipyörä liikenne on linjattu Augustow läpi eli samat argumetit varmasti pätevät myös niin Via kuin Rail Balticassa.
...Tai voidaan jopa sanoa, että on siihen varmasti ollut painavat syyt, että junarata on ylipäätänsä rakennettu Augustown läpi aikanaan.
-> Väitän, että modernisoitu raide on jopa hyödyllisempi asia Augustowlle kun esim. kehätien rakentaminne (se joka keskeytettiin) olisi ollut.
Eli noin minä asiat ajattelen, voi olla että olen täysin väärässä. Tällä hetkellä koen, että Elkin linjaus tulee voittamaan -mikä ei ole kokonaisvaltaisesti se paras linjaus-
Ja jos oikein muistan niin
Natura 2000 alueilla saa suorittaa rakennustöitä tietyin ehdoin.
MUTTA oli linjaus niin tai näin niin toivottavasti saavat asiat päätökseen jotta työt voi alkaa koko Rail Baltica projekti lähtee aukeamaan, kun työt Puolan suunnassa alkaa.
..Ja oli linjaus kumpi tahansa niin ennustan, että poisjäänyttä linjaa tullaan kuitenkin kehittämään erillisenä EU:n rahoittamana projektina kuten Latviassa ja Liettuassakin tapahtuu parasta aikaa (Kaunaksen tunneli, molempien maiden itä-länsi raide infran kehitys, sähköistysprojektit)