Raitioliikennemuseo - Sirkus!

Minusta Helsingin museoliikenteeseen voisi harkita, että kunhan Laajasalon silta tehdään, Korkeasaareen pääsisi kesäisin museovaunuilla. Se vaatisi tosin kääntöpaikan Korkeasaareen, mutta voi sitä tietysti Kruunuvuorenrannassa asti käydä, niin tulee Helsingin upein ratikkamaisemareittikin samaan. Tästähän voisi pilotoida kunnolla kesäistä turismitoimintaa Kruunuvuorenrannan puolelle, vähän Tukholman Vasamuseetin ja Skansenin tapaan. Turisteja kuitenkin houkuttaa lähteä ajamaan se silta, joten olisi hyvä jos vastarannalla olisi jotain tekemistä eikä vain paluuvuoron odotusta.
 
Minusta Helsingin museoliikenteeseen voisi harkita, että kunhan Laajasalon silta tehdään, Korkeasaareen pääsisi kesäisin museovaunuilla. Se vaatisi tosin kääntöpaikan Korkeasaareen, mutta voi sitä tietysti Kruunuvuorenrannassa asti käydä, niin tulee Helsingin upein ratikkamaisemareittikin samaan.
Silta olisi hieno reitti, mutta ongelmaksi tulee museokaluston nopeus. SR 50:lla voinee ajaa turvallisesti noin 40 km/h. Normaaliliikenne sillalla tulee olemaan 70 tai 80 km/h. Ehkä aluksi vuoroväli voi olla niin pitkä, että väliin ehtii museovaunulla.

Museoraitioreitit ovat usein kierroksia vanhassa kaupunkiympäristössä. Keskusta-alueilla museovaunureitit on mahdollista suunnitella siten, että vaikka museokalusto on hidasta, se ajaa vain lyhyitä matkoja samojen normaalivuorojen reiteillä. Siten hitaus ei sotke nopeatempoista normaaliliikennettä.

Antero
 
Silta olisi hieno reitti, mutta ongelmaksi tulee museokaluston nopeus.

Riippuu toki museokalustosta. :) Nivelvaunutkin ovat museokalustoa parinkymmenen vuoden päästä. Avoperävaunulla nyt en muutenkaan ehkä sinne lähtisi. Mutta entä se 339? Sehän kai vastaa ikäluokaltaan Tukholmankin museoratikoita (joista mulla ei ole mitään hajua kylläkään)?
 
Takaisin
Ylös