Raitiolinja 9:n rakentaminen

Ajoaika Kolmikulmasta Pasilaan 23 min, takaisin 26 min.

Pysäkkiluettelon mukaisesti siis. Ne ovat keskimääräisiä ajoaikoja, joita pitää osata lukea. Arkisin päivällä suunnitelmalliset ajoajat näyttävät olevan 30+29 = 59 minuuttia. Mistähän moinen johtuu, koska 2-suuntahan on hieman pitempi. Vai onko Kolmikulmaan varattu taukoaika? Missä sosiaalitilat?
 
Suurempi murheen aihe on miten linjan vaunut selviävät aikataulunsa puitteissa kaksisuuntaiseksi jäävästä ahtaasta Yrjönkadun pätkästä, ja etenkin Aleksis Kiven Kadusta Sturen- ja Fleminginkadun välillä, jossa siis kiskot kulkevat autokaistoilla.
Myös Teollisuuskadulla kiskot tulevat ilmeisesti kulkemaan autokaistoilla, ainakin mitä tämänhetkisestä rakennusvaiheesta voi päätellä. Vaikka linja kulkee Teollisuuskadulla vain lyhyen pätkän on katu sen verran ruuhkainen, että ilman erillistä kaistaa raitiovaunuille tulee tässä kohtaa takuulla viivästyksiä varsinkin ruuhka-aikaan. Erityisen riskaabelina tämän suhteen pitäisin Pasilaan päin menevää suuntaa; kiskot tulevat (ilmeisesti) Traverssikujalta tullessaan ylittämään sekä itään että länteen menevät autokaistat, ja "ryhmittyvät" sitten autojen kanssa Jämsänkadulle kääntyvien kaistalle. Vaikka Teollisuuskadulle saataisiinkin valot myös Traverssikujan kohdalle (tai siis pakkohan siihen on valot laittaa) voi ratikka joutua usein jäämään Traverssikujalle odottamaan, että autot pääsevät eteenpäin ja vaunulle on tarpeeksi tilaa kääntyvien kaistalla autojen välissä.

Ja kuten AKK:lla, olisi Tekarillakin voitu helposti tehdä erillinen kaistoitus raitiovaunuille, esimerkiksi vetämällä kiskot Jämsänkadulta suoraan Teollisuuskadun yli Konepaja-alueen puolelle ja sitten Tekarin suuntaisesti Traverssikujalle. Tämä järjestely olisi ollut mielestäni käynnöllisempi myös pyhän lehmän ulkoiluttajien (anteeksi, autoilijoiden) kannalta.

Muokkaus. Rakentamisen edistymisestä vielä sen verran, että eilen oli Traverssikujan itäpuolen keskeneräiselle pysäkille ilmestynyt katos. Länsipuolella katosta ei vielä ole.
 
Viimeksi muokattu:
Pysäkkiluettelon mukaisesti siis. Ne ovat keskimääräisiä ajoaikoja, joita pitää osata lukea. Arkisin päivällä suunnitelmalliset ajoajat näyttävät olevan 30+29 = 59 minuuttia. Mistähän moinen johtuu, koska 2-suuntahan on hieman pitempi. Vai onko Kolmikulmaan varattu taukoaika? Missä sosiaalitilat?

Täsmennetään: 30 + 29 minuuttia tarkoittaa tässä, että II-suunnassa 30 ja I-suunnassa 29 min. Ja I-suunta tietenkin pitempi. Pyydän anteeksi eilistä huolimattomuuttani. Siitä huolimatta näyttää, että Kolmikulmaan on varattu taukoaika.
 
Vai onko Kolmikulmaan varattu taukoaika? Missä sosiaalitilat?

Sosiaalitiloja ei ainakaan toistaiseksi ole tulossa, mutta eihän sellaisia ole kolmosilla tai seiskoillakaan. Tarkoittaa vain sitten sitä, ettei kuljettajilla voi olla juurikaan kahta tuntia pitempiä rupeamia.

Miksi tuossa ysin aikataulussa ei ole hallilähtöjä merkitty? Ajavatko Kolmikulman viimeiset lähdöt siis vielä Itä-Pasilaan ja sieltä Mäkelänkadun kautta halliin, vai mikä tässä on idea? Ysillä ei näytä myöskään olevan ruuhkavuoroja, mihin ei varmasti näin alkuvaiheessa ole tarvettakaan.
 
Miksi tuossa ysin aikataulussa ei ole hallilähtöjä merkitty? Ajavatko Kolmikulman viimeiset lähdöt siis vielä Itä-Pasilaan ja sieltä Mäkelänkadun kautta halliin, vai mikä tässä on idea? Ysillä ei näytä myöskään olevan ruuhkavuoroja, mihin ei varmasti näin alkuvaiheessa ole tarvettakaan.

Eihän linjalle 7B ole merkitty myöskään Pasilan asemalta halliin lähtöjä, muuten kuin viikonloppuisin, jolloin se menee Töölön halliin. Veikkaan, että 7B ajaa Pasilan asemalta Koskelan halliin Mäkelänkatua ja Sturenkatua pitkin, kuten 7A. Tällöin, jos aikatauluun olisi merkitty lähdöt, vaikkakin merkittyinä pikku k:lla, niin asiakkaat todennäköisesti luulisivat vaunun ajavan Mannerheimintielle ja keskustaan. Eihän linjan 6 lähtöjä Arabianrannasta Koskelan halliin ole merkitty myöskään.
 
Myös Teollisuuskadulla kiskot tulevat ilmeisesti kulkemaan autokaistoilla, ...

Ja kuten AKK:lla, olisi Tekarillakin voitu helposti tehdä erillinen kaistoitus raitiovaunuille, esimerkiksi vetämällä kiskot Jämsänkadulta suoraan Teollisuuskadun yli Konepaja-alueen puolelle ja sitten Tekarin suuntaisesti Traverssikujalle. Tämä järjestely olisi ollut mielestäni käynnöllisempi myös pyhän lehmän ulkoiluttajien (anteeksi, autoilijoiden) kannalta.
Kävin tästä huomauttamassa suunnitteluvaiheessa, kuten parista muustakin kohdasta, joissa noudatetaan hidasraitiotieperiaatetta, ei nykyiaikaista tapaa rakentaa ratikka erikseen autoista. Minulle vakuutettiin, että kyllä liikenne onnistuu viiveittä, se hoidetaan liikennevaloin. Sanoin, etten kyllä oikein moiseen usko.

Erityisen typeränä pidän juuri Teollisuuskadun järjestelyä. Kaistojen risteäminen suoraan on varsin ongelmatonta, mutta kun mennään yhtään matkaa samaan suuntaan risteävien kaistojen kanssa, muodostetaan siihen liikenteen pullonkaula. Ja nyt näin tehdään ehdoin tahdoin. Valitettavasti.

Antero
 
Ajoajoista

Yhdeksikölle on merkitty keskimääräiseksi ajoajaksi Pasilan asemalta Asemapäällikönkadun pysäkille 5 minuuttia, mikä kuulostaa minusta melkoiselta tovilta yhdeksi pysäkkiväliksi. Matka on käytännössä yhtä pitkä kuin 7B:llä Pasilan asemalta Esterinportille. Seiska kuitenkin selvittää oman pätkänsä kahdessa minuutissa (taulukon mukaan) huolimatta ruuhkaisesta Pasilan sillasta. Onko kaksoispäättärin ohitusraiteet ajateltu toimivan niin huonosti, että ruuhkattominakin aikoina menee aina vähintään pari-kolme minuuttia mahdolliseen seiskan ohittamiseen? Vai onko kääntyminen Ratapihantieltä Asemapäällikönkadulle tehty niin hankalaksi, että ysi seisoo kyseisessä risteyksessä aina sellaiset pari minuuttia? No enpä mene arvailemaan, kohtahan sen näkee.
 
Vs: Ajoajoista

Yhdeksikölle on merkitty keskimääräiseksi ajoajaksi Pasilan asemalta Asemapäällikönkadun pysäkille 5 minuuttia

Reittioppaan mukaan kyseinen väli kestää aamusta iltaan 4 minuuttia, mutta mahtaisiko se käytännössä onnistua n. parissa minuutissa? Tietysti hyvä, että uudella linjalla on reilusti aikaa, ennen kuin nähdään mikä on käytäntö siellä ja mm. Teollisuuskadulla. Ja pääseehän noita aikoja sitten korjailemaan vaikkapa vuoden vaihteessa.
Oottekos muuten huomannu, että ysin myötä raitioliikenteessä on kaksi Sturenkatu-nimistä pysäkkiä melko etäällä toisistaan?
 
Erityisen typeränä pidän juuri Teollisuuskadun järjestelyä. Kaistojen risteäminen suoraan on varsin ongelmatonta, mutta kun mennään yhtään matkaa samaan suuntaan risteävien kaistojen kanssa, muodostetaan siihen liikenteen pullonkaula. Ja nyt näin tehdään ehdoin tahdoin. Valitettavasti.
Tämä Teollisuuskadun järjestely käy erityisen ongelmalliseksi jos (tämä on toki melko merkittävä "jos") Ratikka 2015:n Maxim-vaihtoehdon siipilinjaa lähdetään joskus rakentamaan. Käytännössä linja vaatisi autoliikenteestä erotetut raitiokaistat Teollisuuskadulle, jolloin nyt rakenteilla olevat kiskot olisi pakko uusia. Näin tietenkin saataisiin jälkijättöisesti toimiva ratkaisu ysinkin Teollisuuskadulla kulkevalle osiolle, mutta nyt rakenteilla oleva järjestely viittaa enemmänkin siihen, ettei siipilinjaa (valitettavasti) olla ainakaan kovin nopealla aikataululla rakentamassa.
 
Tämä Teollisuuskadun järjestely käy erityisen ongelmalliseksi jos (tämä on toki melko merkittävä "jos") Ratikka 2015:n Maxim-vaihtoehdon siipilinjaa lähdetään joskus rakentamaan.

Vaikka niissä jotain positiivistakin on nähtävissä, suhtautuisin melko varauksella kaikkiin Ratikka 2015:n suunnitelmiin ihan siitä syystä, että ne olivat käytännössä jo syntyessään vanhentuneita tai ainakin hyvällä todennäköisyydellä vanhenemassa nopeasti. Nyt ne vähintäänkin menevät remonttiin, koska Laajasalon raitiotie pistää keskustan verkon uusiksi monella tapaa. Tietäisiköhän joku viralliselta suunnalta, mikä tuon Ratikka 2015:n tilanne tällä hetkellä on?

Tuon siipi-linjankin ongelma on, että sille on nähtävissä kovin vähän kysyntää, kun se korvaisi vain pätkän 58:a ja vähän vielä lyhyemmän pätkän 59:ä. Nämä linjat kuitenkin sitä myöten varmasti lopetettaisiin (kun Maximissa on myös 5 Munkkivuoreen ja 9 Ilmalaan) ja yhteys Herttoniemeen ja Itäkeskukseen vaikeutuisi. Konemestarinkadun, Kipparlahden ja Kulosaaren (bussipysäkki 4000/4001 Itäväylällä) yhteydet lakkaisivat ehkä kokonaan, kun ei niitä kovin helposti millekään liityntälinjallekaan saa laitettua. Mitä nyt liitos-Sipoon bussit ehkä pysähtyisivät. Sitäkään ei ole nähtävissä, että tuota siipi-linjaa ikinä jatkettaisiin metroradan viertä (tai vielä epätodennäköisemmin metrorataa käyttäen) Itä-Helsinkiin, eikä kierto Laajasalon kautta ole enää matka-ajassa kilpailukykyinen. Jäljelle jää oikeastaan vain vaihtoehto, että 53 jatkettaisiin 58:n reittiä Itäkeskukseen. En tiedä onko tuo yhteys kuitenkaan niin houkutteleva kuin 58 ja 59 ovat.
 
Tuon siipi-linjankin ongelma on, että sille on nähtävissä kovin vähän kysyntää, kun se korvaisi vain pätkän 58:a ja vähän vielä lyhyemmän pätkän 59:ä.
Tämä on toki totta. Oma työmatkani vain tällä hetkellä seuraa lähes täsmälleen Siiven suunniteltua linjausta Pasilasta Kalasatamaan (tosin jalan), joten minusta kyseinen linja tuntuisi juuri nyt erittäin hyödylliseltä.

Mistä puheenollen, tämän päivän rakportti Teollisuuskadun ratatöiden edistymisestä: ajorata on päällystetty kiskotetun osion kohdalta molempiin suuntiin, ajolankojen kannatinpylväät ovat kaikki pystyssä, muutaman viime päivän ainaka Traverssikujan toinenkin pysäkki on saanut katoksen, ja molemmat pysäkit on kivetty. Ajokunossa Teollisuuskatu ei vielä ole, vaikka ajolangat olisivat paikallaan, mutta ei ihan hirveästi enää puutu että päästään ratikalla ajamaan. Sen sijaan kaikki muu on vielä pahastikin kesken.
 
Vai onko kääntyminen Ratapihantieltä Asemapäällikönkadulle tehty niin hankalaksi, että ysi seisoo kyseisessä risteyksessä aina sellaiset pari minuuttia? No enpä mene arvailemaan, kohtahan sen näkee.
Onhan siinä risteyksessä liikennevalojen kierto todella pitkä (jalankulkijan havainnoimaa). Seiskat taitavat saada jotain "etua". Jos ysin on tarkoitus kääntyä vasemmalle "autoliikenteen vihreällä", niin aikaa palanee.

Porthaninkatu on vielä kovin keskeneräinen. 14.7. iso osa katua oli pelkkää kaivantoa. Aloittaakohan 9 poikkeusreitillä ;)
 
Aloittaakohan 9 poikkeusreitillä ;)
Veto pystyyn, että raitiolinjan 9 oheella, bussilinja 9x ajaa vaikkapa Hakiksen ja Hesarin väliä "entisen" linjan 17 reittiä vajaan kuukauden kuluttua kun liikenne alkaa. Sen verran skeptinen olen Porthaninkadun uudet kuvat nähtyäni.
 
Kyllähän kiskot saa nopeasti paikalleen ajettavaan kuntoon. Asfaltoinnin sun muun voi tehdä liikenteen jo pyöriessä.
 
Veto pystyyn, että raitiolinjan 9 oheella, bussilinja 9X ajaa vaikkapa Hakiksen ja Hesarin väliä "entisen" linjan 17 reittiä vajaan kuukauden kuluttua kun liikenne alkaa. Sen verran skeptinen olen Porthaninkadun uudet kuvat nähtyäni.

Totisesti toivon, että häviät vetosi. :) Mutta en kuitenkaan uskalla osallistua, sen verran pommin jäljiltä tuo Porthanin työmaa kyllä on. ;) Kuka tiedustelisi HKR:stä, onko työmaa aikataulussa?

Tarkoitushan on, että katu valmistuu syyskuun lopussa, mutta elokuun 10. päivä töiden pitäisi olla sellaisella mallilla, että ratikalla pääsee ajamaan.

Helsingin Uutisissa kerrotaan, että jos Porthaninkadun remontti ei valmistu ysiratikan aloitukseen 10. elokuuta mennessä, pitää linjan liikennöinti aloittaa poikkeusreitillä. Se kulkisi HKL:n liikennepäällikkö Erkki Mutkan mukaan todennäköisesti Mannerheimintien kautta, koska Fleminginkadulta ei voi kääntyä ratikalla Sörnäisten suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös