Raitiolinja 9:n rakentaminen

Tuleekohan näistä loivennuksista lisäkuluja? Mulla on sellainen käsitys, että alunperin nykyisen raiteen piti jäädä muuttumattomana paikoilleen. Toisaalta kaarteet menevät jo vaihteiden takia osin uusiksi. Joka tapauksessa fiksua toimintaa.

Mitä tuohon päätepysäkkikeskusteluun tulee, niin tavallaanhan voidaan ajatella, että tietyillä pysäkeillä on kaksi nimeä. Esim. Munkassa virallinen päättärin nimi on Saunalahdentie, mutta linjan päätepisteen nimi Munkkiniemi. Joillakin pysäkeillä pysäkin ja päätepisteen nimet ovat samat, esim. Salmisaari. Sitten taas esim. Kirralla tilanne onkin sellainen, että linjanimen päätepiste on Kirurgi, mutta samanniminen pysäkki ei kuitenkaan ole päätepysäkki. Ja Katajanokalla on pysäkki nimeltä Katajanokan terminaali, mutta linjanimen päätepiste on Katajanokka (terminaali).
 
Kylläpäs uusi päättäri näyttää (kartalla) lyhyeltä. Yksi normaali nivel taitaa just mahtua kerrallaan seisomaan, mutta mahtuuko enää välipalallinen?
 
Viimeksi muokattu:
Katusuunnitelman ongelmakohta on mielestäni Yrjönkatu. Koska ratikkakiskot sijaitsevat melkeinpä keskellä tietä, vastakkaiseen suuntaan menevät autot eivät mahdu Yrjönkadulle yhtäaikaa raitiovaunun kanssa. Tämä aiheuttaa melkoista häslinkiä ja autojen puuroutumista vilkkaina liikennetunteina ellei kadunpätkältä poisteta toiselta puolelta kadunvarsipysäköintiä. Paras ratkaisu olisi muuttaa Yrjönkatu yksisuuntaiseksi, jolloin myös parkkipaikat mahtuisivat hyvin nykyisille paikoilleen.
 
Katusuunnitelman ongelmakohta on mielestäni Yrjönkatu. Koska ratikkakiskot sijaitsevat melkeinpä keskellä tietä, vastakkaiseen suuntaan menevät autot eivät mahdu Yrjönkadulle yhtäaikaa raitiovaunun kanssa. Tämä aiheuttaa melkoista häslinkiä ja autojen puuroutumista vilkkaina liikennetunteina ellei kadunpätkältä poisteta toiselta puolelta kadunvarsipysäköintiä. Paras ratkaisu olisi muuttaa Yrjönkatu yksisuuntaiseksi, jolloin myös parkkipaikat mahtuisivat hyvin nykyisille paikoilleen.

Yrjönkatuahan ei ole koskaan suunniteltu miksikään muuksi kuin varayhteydeksi (toisin kuin esmes. Kuusitie), joten eiköhän tuolle silmukalle tulla tekemään jotain ennen kuin ysi aloittaa liikennöintinsä. Muutakin siis kuin toisen raiteen rakentaminen pysäkin kohdalle.
 
Kylläpäs uusi päättäri näyttää (kartalla) lyhyeltä. Yksi normaali nivel taitaa just mahtua kerrallaan seisomaan, mutta mahtuuko enää välipalallinen?

Kartasta selviää mittaamalla, että suora kiskonpätkä pysäkin kohdalla on 27 m pitkä, eli 26,5-metrinen välipalavaunukin siihen mahtuu. Kyllä se mustakin silti lyhyeltä näyttää.
 
Teollisuuskadulla on eteläiset kiskot betonoitu koko matkalla Jämsänkadulta Traverssikujalle.

Aleksis Kiven kadulla kiskojen rakentaminen on alkanut Traverssikujalta eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
AKK:lla on ajolangatkin jo asennettu. Myös Flemarilla on laskettu kiskoa AKK:lta Vaasankadulle asti.
 
Konepajan kulmilta Flemarille uusia kuvia tästä kuvasta alkaen. Mainittakoon, että Aleksis Kiven kadulla on Sturenkadun risteyksestä länteen osuus, jossa ajojohdot ovat paikoillaan, mutta rata puuttuu. Yleensä tilanne on ollut päinvastoin.
 
Rattivaunun kuvien perusteella näyttäisi kuparisia ilmajohtoristikoita ilmestyneen Pasilan lisäksi Sturenkadun ja Aleksis Kiven kadun risteykseen.
 
Kolmikulman päätepysäkin vaatimat kisko- ja katutyöt käynnistyivät tänään keskiviikkona Erottajankadun ja Uudenmaankadun risteyksessä.
 
Työmatkan varrelta havaintoa tältä aamulta hiukan: Teollisuuskadulla on (ollut jo muutaman viikon) molempien suuntien kiskot paikoillaan. Kadun eteläisellä puolella on tällä viikolla aloitettu päällystystyö, pohjoispuoli on sen sijaan vielä auki. Ajolankojen kannatinpylväät ovat pääasiassa pystyssä pohjoispuolella - etelästä ne vielä puuttuvat, koska tähän viikkoon asti autojen väliaikaiskaista kulki kohdasta johon pylväät aiotaan (oletattavasti) pystyttää. Kiskotustöiden edistymisen lisäksi Traverssikujalle ilmeistyi joskus viime/edellisviikolla pysäkkien alkiot, reunakivat ovat paikoillaan molemmilla puolilla, muuta pysäkeille ei oltu ainakaan vielä tänä aamuna tehty.
 
Traverssikujalle ilmeistyi joskus viime/edellisviikolla pysäkkien alkiot, reunakivat ovat paikoillaan molemmilla puolilla, muuta pysäkeille ei oltu ainakaan vielä tänä aamuna tehty.

Myös Aleksis Kiven kadun pysäkit ovat hyvässä rakentumisvaiheessa. Siuntionkadun pysäkeillä on jo katokset ja Sturenkadun risteyksen pysäkkikoroketta työstettiin tänään iltapäivällä.
 
Ysilinjan nimi on "Kolmikulma - Kallio - Itä-Pasila". Muunmuassa tämä käy ilmi HKL:n sivuille ilmestyneestä aikataulusta. Kyllä toi Kolmikulma näyttää aika kummalliselta, ja kun ei sitä juuri kukaan tiedä. Miksei Erottaja? Siksikö ehkä että Bulevardilla on jo sen niminen pysäkki?

Suurempi murheen aihe on miten linjan vaunut selviävät aikataulunsa puitteissa kaksisuuntaiseksi jäävästä ahtaasta Yrjönkadun pätkästä, ja etenkin Aleksis Kiven Kadusta Sturen- ja Fleminginkadun välillä, jossa siis kiskot kulkevat autokaistoilla. Tämä jaksaa ihmetyttää minua. Kadun keskiosaan olisivat kiskot mahtuneet jos toinen puurivi olisi voitu jättää pois. Osuus on ruuhka-aikaan todella tukkoinen Porvoon suunnan busseineen päivineen. Seisoskelua odotettavissa.

Aikatauluun tuohon pätkään Fleminginkadun-pysäkiltä (S-marketin kohdalta) Sturenkadun-pysäkille (Sturenkadun risteyksen jälkeen) on varattu alle minuutti. Aika jännä kyllä. Ehkä silloin kun ei ole yhtään muuta liikennettä ja liikennevalot ovat pois päältä. Toivon toki olevani väärässä.

Ensimmäinen lähtö Kolmikulmasta arkisin 6.06, lauantaisin 7.11 ja sunnuntaisin 8.07, Pasilan asemalta vastaavat ajat 6.06, 6.46 ja 7.41. Vuoroväli näyttää olevan tuo luvattu n. 10 minuuttia lähes koko päivän. Ajoaika Kolmikulmasta Pasilaan 23 min, takaisin 26 min.

Alle kuusi viikkoa, sitten pääsee kyytiin.
 
Takaisin
Ylös