Raitiolinja 9:n rakentaminen

Vs: Vaalit 2007 lähestyvät - ketä äänestän joukkoliikenteen puolesta?

Jep, siinä olisi ollut vaihtoehtoja vaikka kuinka paljon, kun kaiken lisäksi ne puut joudutaan joka tapauksessa kaatamaan huonokuntoisuuden vuoksi. Simppelein ratkaisu olisi ollut noudattaa samaa systeemiä kuin Sturenkadun länsipuolella, koska molemmat osuudetkin ovat yhtä leveitä. Kadun keskellä ratikkakaista, sitten sen molemmin puolin autokaistat, puurivit, pyörätie ja jalkakäytävä. Kaikki mahtuu.

Myös puiden uusiminen siten, että keskellä olisi kulkenut kaksi ratikkakaistaa ja niiden keskellä olisi yksi rivi puita, olisi ollut mahdollinen.
 
Joukkoliikennelautakunnalle esitetään torstain kokouksessa, että vanhojen suunnitelmien lisäksi rakennetaan vaihteet Ratamestarinkadulta etelästä Radanrakentajantielle ja Asemapäällikönkadulta lännestä Ratamestarinkadulle pohjoiseen. Näillä yhteyksillä Pasilaan päättyvät 7B:n ja 9:n vuorot voivat ajaa kätevästi Mäkelänkadulle ja sieltä Koskelan halliin ja rakentamiskustannukset säästetään nopeasti lyhentyneinä hallisivuina. Myös poikkeustilanteiden hoitoon tulee uusia mahdollisuuksia.

Rakennustyöt Aleksis Kiven kadulla ovat päässeet vauhtiin, Sturenkadun itäpuolella paalutetaan radan pohjaa.
 
Joukkoliikennelautakunnalle esitetään torstain kokouksessa, että vanhojen suunnitelmien lisäksi rakennetaan vaihteet Ratamestarinkadulta etelästä Radanrakentajantielle ja Asemapäällikönkadulta lännestä Ratamestarinkadulle pohjoiseen.

Tuo oli näköjään poistettu listalta, koska se ei kuulu lautakunnan käsiteltäviin asioihin. Kukas tuosta sitten voi päättää?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Koska se ei kuulu lautakunnalle, niin se ei missään tapauksessa kuulu myöskään valtuustolle, koska valtuuston asiat menevät aina lautakunnan kautta. Ainoa vahtoehto on siis, että asia päätetään HKL:n sisällä, olisiko sitten toimitusjohtajan päätettävissä?

Voitaneen perustellusti todeta, että asia on käytännössä jo päätetty. Ei sitä nimittäin oltaisi viety lautakuntaan ilman HKL:n sisäistä tukea. Ja miksipä sitä tukea ei olisi, kun investointi on minimaalinen ja maksaa itsensä takaisin vain neljässä vuodessa. Plus parantaa palvelutasoa.
 
Onko tämä nyt sitä byrokratiaa?

No itse asiassa mun mielestä pikemminkin päinvastoin. Onhan se joustavampaa, että päätöksiä tuollaisissa itsestäänselvissä asioissa voidaan tehdä virkamiestasolla vaikka joka päivä ilman että pitää odotella lautakuntakokouksia ja käyttää turhaa aikaa siihen, että selitetään jotain itsestäänselvää asiaa maallikoille, joiden ymmärrys on rajallinen (so. lautakunnan jäsenet) kun ne kuitenkin sitten päättävät niin kuin virkamies tahtoo.

Moka tässä vaan on tainnut tulla siinä, että lautakuntaan on oltu viemässä jotain sellaista, joka ei sinne kuulu. Oliskos sitten lautakunnan sihteeri, juristi, tämän hoksannut ja huolehtinut sen asialistalta pois. En tiedä.
 
Sietää vaan toivoa, että sille löytyy jostain vaunutkin. 10 min vuorovälillä tarvittaisiin 6 vaunua. Kierrosajaksi on arvioitu 54 min. Kun tietäisi, minkä verran siinä on löysää... Viisikin vaunua saattaisi riittää, jos linja olisi nopea. Mutta eihän se sitä ole, kun uudetkin rataosuudet ovat kadulla autojen seassa :(
 
Sietää vaan toivoa, että sille löytyy jostain vaunutkin. 10 min vuorovälillä tarvittaisiin 6 vaunua. Kierrosajaksi on arvioitu 54 min. Kun tietäisi, minkä verran siinä on löysää... Viisikin vaunua saattaisi riittää, jos linja olisi nopea. Mutta eihän se sitä ole, kun uudetkin rataosuudet ovat kadulla autojen seassa :(

Aika hyvin se 54 minuuttia on, kun 17:sta menee ruuhkassa yli puolikin tuntia/ suunta. Ja 8 minuutin vuoroväliin tarvittaisiin 8 vaunua, että edes jotenkin pysyvät vaunut lähtöajoissaan...
 
Aika hyvin se 54 minuuttia on, kun 17:sta menee ruuhkassa yli puolikin tuntia/ suunta. Ja 8 minuutin vuoroväliin tarvittaisiin 8 vaunua, että edes jotenkin pysyvät vaunut lähtöajoissaan...
Niin. Tietysti bussilinja h17 on pidempi kuin tuleva raitiolinja 9. h17 joutuu puikkelehtimaan hyvin suurella osalla matkastaan henkilö- yms. autojen seassa, ja varmasti jumittuu ruuhka-aikana useassakin kohtaa. Tosin Ysinkin kohdalla on pahoiteltu sitä, että etenkin Pasilan päässä rata menee monissakin kohtaa ihan autokaistoilla. Ysillä tulee kuitenkin olemaan samat Liva-etuudet kuin muillakin raitiolinjoilla. Tämän mukaan h17 ei kuulu vastaavaan HELMIin. Eikä lakkautettavaa linjaa sellaiseen ole edes mielekästä liittää.
 
Tänään ilmestyneessä Helsingin Uutiset -lehdessä arvioidaan, että linja 9 aloittanee ajoissa (elokuussa 2008). Lehden verkkopainoksen löysin täältä. Mainitsemani uutinen on sivulla 5.

MODEDIT/vko: Suora linkki sivulle 5 (pdf).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Syytä tosiaan olisi toivoa, että enää ei myöhästytä.

Toimittajan ajatus oman vaunutyypin kehittämisestä Helsinkiin, nimen omaan HKL:n toimesta, on mielenkiintoinen, joskaan ei ihan uusi ajatus...
 
Pasilan-Vallilan kiskonlasku jatkuu toukokuussa Ratapihantieltä. Kumpulantielle ja Jämsänkadulle olisi tarkoitus mennä kesäkuussa, ja heinäkuussa aloitetaan kiskonlasku Aleksis Kiven kadun länsipäässä.
 
Pasilan-Vallilan kiskonlasku jatkuu toukokuussa Ratapihantieltä

Siellä on nyt ratatyöt käynnissä. Kiskoelementtejä ja vaihteita on tuotu myös 7B:n päättärin tuntumaan, ilmeisesti 9:n päättärikin rakennetaan pikapuoliin.
 
Pasilan-Vallilan kiskonlasku jatkuu toukokuussa Ratapihantieltä. Kumpulantielle ja Jämsänkadulle olisi tarkoitus mennä kesäkuussa, ja heinäkuussa aloitetaan kiskonlasku Aleksis Kiven kadun länsipäässä.
Nyt näkyvät työt olevan käynnissä varsinkin Ratamestarinkadun itäisellä ajoradalla, jossa kiskot on vastikään laskettu. Kumpulantie on avattu etelälaitansa osalta. Aiheeseen liittyvää kuvastoa on päivitetty, tuoreimmat kuvat alkaen tästä. Ratamestarinkadun läntinen ajorata sai kiskot jo viime syksynä.
 
Takaisin
Ylös