Raitiolinja 9:n rakentaminen

Nyt näkyvät työt olevan käynnissä varsinkin Ratamestarinkadun itäisellä ajoradalla, jossa kiskot on vastikään laskettu. Kumpulantie on avattu etelälaitansa osalta. Aiheeseen liittyvää kuvastoa on päivitetty, tuoreimmat kuvat alkaen tästä. Ratamestarinkadun läntinen ajorata sai kiskot jo viime syksynä.

Onko tuo radanrakentaminen aina niin hidasta? Tuntuu, että pian on jo vuoden verran värkätty Kumpulantiellä ja Kampissakin niitä kiskokja, mutta homma ei ota edetäkseen. Lahden oikoratakin tehtiin pikavauhtia, ei kai pari kilometriä ratikkaa voi olla sen haasteellisempaa. Onko pulaa rahasta, työmiehistä vai mistä?
 
Joukkoliikennelautakunta päätti kokouksessaan 31.5.2007 merkitä tiedoksi HKL:n vuosien 2008 – 2010 taloussuunnitelmaesityksen ja lähettää sen edelleen kaupunginhallitukselle. Esitykseen sisältyy linjan 9 jatkaminen Ilmalaan. Ilmalan rata on tarkoitus rakentaa vuoteen 2012 mennessä. Lopullinen talousarvioesitys käsitellään joukkoliikennelautakunnassa elokuussa.
 
Viimeksi muokattu:
Torstaina 7.6.2007 aloitettiin Pasilan asemalla rakentaa 9:n päätepysäkkiä ja siihen liittyviä ohitusraiteita.
 
Tänään iltapäivällä Itä-Pasilan työtilanne näytti seuraavalta:
  • Ratamestarinkadulla kiskot ovat valmiina Asemapäällikönkadun ja Kumpulantien välillä, mutta molemmissa päissä kiskot loppuvat ennen risteyksiä
  • Ratamestarinkadulla välillä Asemapäällikönkatu - Radanrakentajantie kiskot on jo valettu maahan, mutta katu on muuten vielä auki. Jälleen molemmista päistä kiskot loppuvat kesken eli ne eivät yhdy pohjoispäässä vanhoihin kiskoihin eivätkä mene eteläpäässä liikenneympyrän yli
  • Kumpulantiellä on laskettu katuun eteläiset kiskot, rakennustyöt ovat kesken
  • Kumpulantien ja Jämsänkadun risteyksessä on laskettu katuun molempien suuntien kiskot, rakennustyöt ovat kesken. Siten tämä on ainoa mutka, johon on tähän mennessä tehty kiskot
 
Ratapihantiellä ratapihan kiskotustyöt ovat valmiit. Päällystystöitä ei vielä ole tehty. Kun siinä katselin, niin 7B ajeli jo vasenta kaistaa. Enpä tiedä miksi, enkä sitäkään, onko oikeakin kaista jo ajokelpoinen. Siltä se ainakin näytti. Kadun sivussa oli vielä asentamaton ylimääräinen vaihde. Arvaisin, että se on tarkoitettu Ratapihantien ja Asemapäällikönkadun risteykseen.

Kumpulantien ja Jämsäntien kiskotyöt tekee Schmidt Bau GmbH Saksan Brandenburgista. Ympyrä sulkeutuu... Taitaa olla kulunut 107 vuotta siitä kun saksalaiset ovat viimeksi olleet Helsingissä ratikkarataa rakentamassa.
 
Kumpulantien ja Jämsäntien kiskotyöt tekee Schmidt Bau GmbH Saksan Brandenburgista. Ympyrä sulkeutuu... Taitaa olla kulunut 107 vuotta siitä kun saksalaiset ovat viimeksi olleet Helsingissä ratikkarataa rakentamassa.

Tekeekö kuitenkin suoraan samalla betoniinvalantatekniikalla kuin meillä yleensä?

Tietääkö joku tuleeko kiskojen ja betonisen aluslaatan väliin nykyään mitään? Kiskon jalan ympärillä näkyy kyllä töiden aikana bitumia, mutta valetaanko sitä väliin vai ainoastaan ympärille? Kiskothan valetaan kiinni aluslaattaan, joten niitä pitäisi erikseen nostaa tilan luomiseksi bitumille.
 
Rattivaunun kuvissa näkyvät pysäkinrakennustyöt Ratamestarinkadulla ovat edenneet; tänään reunakiveys oli paikoillaan, mutta päällystystöitä ei ole aloitettu. Katusuunnitelman mukaan pysäkeille tulee betonikiveys, ei siis asvalttia.
 
Tekeekö kuitenkin suoraan samalla betoniinvalantatekniikalla kuin meillä yleensä?
Kovasti epätasaista katupintaa on syntynyt Ratamestarinkadulle tuolla betonivalutekniikalla. Mikä on tilanne kymmenen vuoden kuluttua, kun katu on kuin perunapeltoa jo uutena. Minusta betonipinta kaupungin kadulla ei ole oikein 2000-luvun tekniikkaa.
 
Kivat kuvat :)

Yksi virhe pisti silmään... Kumpulantie on Gumtäktsvägen, eikä Gumbölevägen joka on Espoossa, aika lähellä Espoon keskustaa.
 
Rattivaunun kuvissa näkyvät pysäkinrakennustyöt Ratamestarinkadulla ovat edenneet; tänään reunakiveys oli paikoillaan, mutta päällystystöitä ei ole aloitettu. Katusuunnitelman mukaan pysäkeille tulee betonikiveys, ei siis asvalttia.

Tänä aamuna betonikiveystä asennettiin Ratamestarinkadulla läntiselle pysäkille. Itäiselle pysäkille taas aloitettiin reunakivien asentaminen.

Rattivaunun kuvistakin näkee, kuinka Ratamestarinkadulla Asemapäällikönkadusta pohjoiseen on jo sähköjohdot odottamassa sähköpylväiden asennusta. Sähköjä vedetään nyt myös Asemapäällikönkadulle. Tarkoituksenahan taitaa olla saada uusi vara- ja halliyhteys Asemapäällikönkadun ja Ratamestarinkadun kautta käyttöön vielä tämän vuoden aikana.

Kiskot on nyt betonoitu koko matkalla Jämsänkatu - Kumpulantie - Ratamestarinkatu (Asemapäällikönkadun eteläpuolelle asti).
 
Pasilan lenkki valmistuu ajokuntoon vasta ensi keväänä. Ensi viikonloppuna asennetaan Ratapihantien ja Asemapäällikönkadun risteyksen vaihteet, ja elokuun aikana asennetaan sekä kaarteet että vaihteet Ratamestarinkadun ja Asemapäällikönkadun risteykseen ja liikenneympyrään. Mutta viimeiset vaihteet, Radanrakentajantien kohdalle tulevat, ovat työohjelmassa vasta ensi keväänä.

Aleksis Kiven kadun kiskotyöt alkavat näillä näkymin syyskuun puolivälissä.
 
Takaisin
Ylös