339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,466
Ennen kuin joku ehtii paikalle sanomaan, ettei yhdellä minuutilla ole mitään merkitystä eikä kellään saa olla niin kiire, niin tyrmään tuon jo valmiiksi. Minuutti on oikeasti paljon. Jos tyypillinen ratikkamatka on luokkaa 10 min, merkitsee minuutin vähennys 10 % lyhentymistä.
Jos kierrosajasta saadaan 2 min pois, sekin on paljon. Se ei vielä yksinään riitä siihen, että liikennöintikustannuksissa syntyisi todellista säästöä, mutta tuo on vain 600 m pitkä osuus, ja jo siltä saatiin pois 2 min. Kun tehdään muutama muu osuus lisää, ollaan jo säästetty yksi vuoro. Se on satojatuhansia euroja vuodessa, joka vuosi.
Rohkenen veikata, että jos Kaarlenkadun ja Flemarin väliltä saadaan liikennevalot pois ja Brahen kentälle tulee se keskuspysäkki, niin saadaan minuutti per suunta pois kolmoselta, noin esimerkiksi.
Olen ymmärtänyt, että Railin myötä ryhdytään ihan oikeasti käyttämään tasaisia 10 min vuorovälejä esim. linjalla 8. Se merkitsee sitä, että kierrosaika on aina tasan 10:lla jaollinen, eli jos todellinen kierrosaika tasauksineen on vaikka 82 min, niin tarvitaan yhdeksän vaunua. Nykyisin periaate tuollaisessa esimerkissä tahtoo olla se, että kierrosaika on 82 min, vuoroväli on nimellisesti 10 min ja kierrosajan pakottamana oikeasti 10–11 min, jolloin tasavuorovälin hyötyjä ei saadakaan. Jatkossa ne saadaan, ja siitä voi sitten seurata tuollaisia tapauksia, joissa vain pieni nopeutus prässää kierrosajan rajan alle ja saadaan se yksi vaunu pois.
Jos kierrosajasta saadaan 2 min pois, sekin on paljon. Se ei vielä yksinään riitä siihen, että liikennöintikustannuksissa syntyisi todellista säästöä, mutta tuo on vain 600 m pitkä osuus, ja jo siltä saatiin pois 2 min. Kun tehdään muutama muu osuus lisää, ollaan jo säästetty yksi vuoro. Se on satojatuhansia euroja vuodessa, joka vuosi.
Rohkenen veikata, että jos Kaarlenkadun ja Flemarin väliltä saadaan liikennevalot pois ja Brahen kentälle tulee se keskuspysäkki, niin saadaan minuutti per suunta pois kolmoselta, noin esimerkiksi.
Olen ymmärtänyt, että Railin myötä ryhdytään ihan oikeasti käyttämään tasaisia 10 min vuorovälejä esim. linjalla 8. Se merkitsee sitä, että kierrosaika on aina tasan 10:lla jaollinen, eli jos todellinen kierrosaika tasauksineen on vaikka 82 min, niin tarvitaan yhdeksän vaunua. Nykyisin periaate tuollaisessa esimerkissä tahtoo olla se, että kierrosaika on 82 min, vuoroväli on nimellisesti 10 min ja kierrosajan pakottamana oikeasti 10–11 min, jolloin tasavuorovälin hyötyjä ei saadakaan. Jatkossa ne saadaan, ja siitä voi sitten seurata tuollaisia tapauksia, joissa vain pieni nopeutus prässää kierrosajan rajan alle ja saadaan se yksi vaunu pois.