Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Hesarille, Rautatiesillan kohdalla, rakennetaan raitiovaunukiskojen väliin aitaa. Osaako joku sanoa, mikä on kaupunkikuvaa rumentavan kuningasidean taustalla? Että spårat ymmärtävät pysyä omilla kiskoillaan?
Palataanpa tähän aiheeseen taas, kun Hesarilla on jo jotain valmiina: Useampana päivänä olen ihmetellyt Hesarin alussa olevaa koroketta, jossa on kavennus toisessa päässä.
Muilta osin tuo uusi rataosuus on hyvin onnistunut. Kovin hitaasti vaunut siinä ajavat vielä. Ehkä siksi että siellähän on valot vilkulla, joten aikataulusta ollaan reippaasti edellä, kun ei pysähdellä koko ajan.
Helsinginkadun katuremontissa on ollut yhtenä tavoitteena saada ajonopeuksia alas, jotta kadusta tulisi turvallisempi.
Miksiköhän tästä ei löydy mainintaa kaupunkisuunnittelulautakunnan päätöksen perustelutekstistä? Raitiovaunuliikenteen nopeuttaminen siellä kyllä mainitaan.
Raitiovaunujen nopeuteen tuolla ei kuitenkaan ole käytännössä mitään vaikutusta, koska raitiovaunut eivät nytkään ajele ylinopeutta ja niiden liikennöintiin varattu tila on viime vuosina pikemminkin kasvanut kuin kaventunut. Näin käy myös Hesarilla.
Kyllä yleinen liikenteenrytmin hidastuminen ja jalankulkijoiden kulkemisen helpottuminen vaikuttaa myös raitioliikenteen nopeuteen.
Korrelaatio ei tarkoita kausaalisuutta. Eiköhän Prahassa raitiotieliikenteen sujuvuus johdu ihan muista syistä kuin jalankulkijoista.Kyllä yleinen liikenteenrytmin hidastuminen ja jalankulkijoiden kulkemisen helpottuminen vaikuttaa myös raitioliikenteen nopeuteen. Helsingissä on vaikea tehdä aikamatkaa 30-40 vuoden taakse, mutta suosittelen tutustumismatkaa vaikka Prahaan, jossa Namesti Republikyn nurkkia lukuunottamatta suuri osa kaduista on yhä suomalaisittain kaventamatta. Raitioliikenne on selvästi sujuvampaa, kun jalankulkijoita ei ole huomioitu yhtä hyvin kuin Helsingissä ja katuja eikä risteyksiä ole yhtä usein kavennettu nopeuksien alentamiseksi.
Liikenneympäristön muutoksissa nimenomaan pienet vaikutukset kumuloituvat, esimerkiksi sillä väistääkö raitiovaunu todella suojatiellä jalankulkijoita tai valmistautuu väistämään on iso merkitys kun hidastuksia on riittävästi. Liikenneympäristö ja -kulttuuri ja nopeusrajoitukset taas vaikuttaa siihen, miten hyvin jalankulkijat pystyvät pitämään muuta liikennettä vastaan puolensa.
---------- Viestit yhdistetty klo 14:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:11 ----------
Tässä kaksi kuvaa paikasta, jossa on tapahtunut suurin muutos eikä se ole tapahtunut yhtenä päivänä, vaan monessa vaiheessa.
http://jlf.fi/attachments/f17/178d1199476416-raitiovaunupysakki-la-metro-castren-rautatieasema.jpg
http://www.vastavalo.fi/albums/userpics/11687/normal_130823_Kaivokatu_0001.jpg
Vähän pienempiä liikenneympäristön muutoksia on tehty samana aikana siellä täällä, yksittäiset muutokset vaikuttavat pieniltä, mutta niiden kokonaisvaikutus on valtava.
Hesarille, Rautatiesillan kohdalla, rakennetaan raitiovaunukiskojen väliin aitaa. Osaako joku sanoa, mikä on kaupunkikuvaa rumentavan kuningasidean taustalla? Että spårat ymmärtävät pysyä omilla kiskoillaan?
Olet siitä taitava retorikko, että kirjoituksissasi on totuutta mukana enemmän kuin siteeksi. Liikenteen yleisen tahdin rauhoittumisella on lähes varmasti ollut vaikutusta myös raitioliikenteen nopeuteen. Hesarin remontin tapauksessa on kuitenkin niin, että lähtökohtana on ollut parantaa raitioliikenteen sujuvuutta. Lähtötilannehan oli jo nykyisen liikennekäyttäytymisen mukainen ja raitiotien prioriteettia kadulla nostettiin siitä.
Hesarille, Rautatiesillan kohdalla, rakennetaan raitiovaunukiskojen väliin aitaa. Osaako joku sanoa, mikä on kaupunkikuvaa rumentavan kuningasidean taustalla? Että spårat ymmärtävät pysyä omilla kiskoillaan?
Ja kaiken lisäksi maksavat itsensä takaisin, toisin kuin hukkaputket.Tämä näin reaalimaailman huomiona siihen, miten infran pienet parannukset hyvin tehtynä oikeasti parantavat infraa ja nopeuttavat ajoaikoja.