Tästä ketjusta tulikin tosi arvokas, sillä saimme nyt vihdoin tietää, millaisia ratikoita Petteri todellisuudessa haluaa.
Tunnelimafian 1960-lukulaista agendaa höystettynä muutamalla muotijutulla, kuten robottiauto. Motiivi paljastuu ”perusteluista”, jotka ovat täysin päinvastaista sille, mitä viimeisen puolen vuosisadan aikana on nähty käytännön toimista ja niiden tuloksista.
Tunnelit luovat autiota ja kuollutta sekä usein sosiaalisesti ongelmallista kaupunkitilaa, joka kaupallisesti häviää kaupungin ulkopuolisille hypermarketeille ja retail parkeille. Sen sijaan autojen häätäminen niiden valtaamasta kävelyyn ja joukkoliikenteeseen tehdystä keskustasta palauttaa elävän, viihtyisän ja kaupallisesti menestyvän kaupungin. Ja parhaat tulokset saadaan tehokkaasti toimivalla raitiotiellä, joka on sekä houkutteleva että kapasiteetiltaan ja palvelutasoltaan riittävä tuomaan ihmiset kaupunkiin sekä töihin että asioimaan. Ja näistä syistä raitiotiestä puhutaankin kaupunkikehityshankkeena, ei liikennehankkeena.
Käytännön kokemukset ovat tietenkin myrkkyä niille, joiden intressi on päästä toteuttamaan kalleinta mahdollista kaupunkirakentamista, eli maanalaista rakentamista. Kuin myös niille, joiden intressi on ylläpitää autoilun pakkoa, jolla saadaan kahmituksi leijonanosa ihmisten kulutukseen käytettävissä olevista tuloista.
1960-luvulla vielä
Smith-Polvisen tekemisen aikaan tunneleiden ja autoilun auvoisuuden argumentteihin uskottiin, kun ei ollut kokemusta siitä, etteivät luulot ja lupaukset pidä paikkaansa. Sääli vaikka tukholmalaisia, joilla oli rahaa toteuttaa autoilukeskustaa. Nyt kun betoni on tarpeeksi rapautunut, Slussenillekin pitää tehdä jotain. Mutta mennyttä ei takaisin saa.
Nykyään jopa kansa on sen verran valistunutta, ettei se usko tunnelimafian valheellisia perusteluita. Niinpä niitä ei julkisesti omalla nimellään kukaan enää uskallakaan esittää. Siksi kalliin rakentamisen ja autoilun edistäminen pitää viherpestä hankkeina, jotka muka edistävät kävelykeskustaa. Näinhän keskustatunneliakin pyritään myymään. Ja ovelin osa kampanjaa on juurikin raitioliikenteen rampauttaminen, jotta tunneli jäisi ”ainoaksi mahdolliseksi”. Menestyksellähän tätäkin on Helsingissä toteutettu, kun liikennöinnin keskinopeus on ”kehittynyt” alaspäin.
Eli onhan se ihan hirveätä, jos Hesari muuttuu eurooppalaiseksi raitiotiekaupunkiympäristöksi. Sitten ei enää kukaan usko edes puskista huutajaa, joka selittää, ettei se, mitä näette ja koette ole oikeasti totta ja mahdollista.
Antero
[Tunnelimafia = tahot ja henkilöt, joiden intressi on rakentaa tunneleita, kenellä mistäkin syystä.]