Raitiovaunuhavaintoja 29.8.2005 - 28.2.2006

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Tänään ykkösen iltaruuhkassa seikkailivat molemmat linjakelpoiset laihialaiset, eli 8 ja 12.
 
SD202 sanoi:
Jaahas. Aku Ankkoja kierrätetään eri varikoiden välillä. Vielä viime viikolla NrII #109 ajeli linjaa 1(A) eli se oli Koskelan kalustoa ja nyt vaunu näyttääkin olevan Töölön varikon käytössä.
Keskiviikkona #109 oli kympillä - siis Töölön linjalla.
Sähköisillä kilvillä varustettuja NrII:ia sijoitetaan Töölöön, koska 4 / 4T -linja vaatii muunlaisen kuin nauhakilven. Aivan satunnaisesti esim. linjalle 10 toki saattaa eksyä jokin NrI:kin, mutta se on aina kertaluontoista ja samalla tilapäistäkin. Lipalliset vaunu #72, #95 ja #109 on siis kaikki varustettu sähköisillä kilvillä. Koska tällaisella kilpilaitteistolla varustettuja kakkossarjan niveliä on nykyään jo yli Töölön tarpeen, saattaa niitä jossain määrin nähdä Koskelankin linjoilla 1(A), 3(B/T), 6, 7(A/B) ja 8. Vallilassa "säädettävänä" ollut vaunu sijoittuu herkästi ensin jollekin Koskelan linjalle. Toisaalta Töölössä pyöränhionnassa käynyt vaunu saattaa "livahtaa" toisinaan esim. kympille, olipa se sitten vaikkapa ykkössarjan nivel.
 
Re: Vario 230:n pyörät?

NS sanoi:
Eilen keskiviikkona 25.1.2006 linjan 4 vuorossa 146 oli Vario 230. Kiinnitin huomiota vaunun outoon "rullausääneen", joka poikkesi selvästi muiden Varioiden kulkuäänestä. Onko jollain tietoa tai teoriaa poikkeuksellisen äänen aiheuttajasta?
Tänään menin tuolla #230:llä linjalla 10. Ääni on todella erikoinen, ei vain rullatessa vaan ihan koko ajan. Ääni on eräänlainen suhina tai kohina, jopa hieman ujeltavakin. Ristikoissa ja vaihteissa vaunu kyllä rytisee ja rämisee aivan sisartensa tavoin. Sitä vastoin tasaisella radalla meno on pehmeää ja miellyttävää.
Vaunussa on tiettävästi koepyörät.
 
Itsekin olen kiinnittänyt aivan samaan huomiota. Ujellus kuuluu hyvin myös ulos, pitkänkin matkan päähän. Jotenkin rytinät tuntuvat vaihteissa kyllä vähäisemmiltä kuin muissa Varioissa... risteykset, etenkin Oopperan ristikko ovat kyllä ihan samaa luokkaa tälläkin.
 
Joku aika sitten 230 oli nelosessa, istuin telin vieressä sillä yhden istuttavalla paikalla ja voisin väittää että tuo ujellus kävi ihan korviin jossain kohtaa. Mutta toisaalta kyyti oli verraten hyvää, suoralla menee kuin pumpulin päällä.
 
Aku Ankka -vaunuja liikenteessä

NrII 109 näkyi olleen 3B:llä tänään, havainnot Eläintarhasta klo 9:45 sekä 10:45. Kyljissä oli mainokset. NrII 72 puolestaan kolisteli 4T:llä Munkkiniemestä päin Allergiasairaalan kohdalla vähän ennen yhtätoista.
 
Tänään nelosella on ollut paljontuntuisesti Varioita, ainakin 201 ja 216
 
Manne pakkasessa

Noin 16:00 tuli 153 vastaan Kaivokadulla kohti Mannerheimitietä linjalla 6. Itse istuin linjalla 18. Mannen ikkunat olivat aivan kirkkaat. Mikonkadulla talon katolla olevat lämpömittari näytti 12 astetta pakkasta. Eipä siis pakkanen Mannen näkyvyyttä haittaa.

Antero
 
Re: Manne pakkasessa

Antero Alku sanoi:
Noin 16:00 tuli 153 vastaan Kaivokadulla kohti Mannerheimitietä linjalla 6. Itse istuin linjalla 18. Mannen ikkunat olivat aivan kirkkaat. Mikonkadulla talon katolla olevat lämpömittari näytti 12 astetta pakkasta. Eipä siis pakkanen Mannen näkyvyyttä haittaa.
Mannet 152 ja 153 kohtasivat toisensa Hakaniemessä sattumalta eilen samaan aikaan, kun olin paikalla. Pakkasta oli varmaan Anteron mainitsema 12 astetta eikä ongelmia esiintynyt.
Klo 16 Mannet olivat olleet ulkona vain noin tunnin. Sitä ennen ne olivat olleet monta tuntia sisällä lähes huoneenlämmössä. Eivät ne ikkunat ihan noin äkkiä huurru. Jos Mannet olisivat olleet ulkona yhtäjaksoisesti aamun klo 5.25 tuohon klo 16 saakka, sisäilman kosteusprosentti olisikin ollut jostain syystä (esim. matkustajien hyvin märkien vaatteiden takia) jotain muuta ja niin edelleen, noin kylmällä säällä ikkunat luultavasti olisivat olleet ainakin osaksi huurussa. Kaiken kaikkiaan ikkunoiden huurtumiseen vaikuttaa hyvin moni asia ja varsinkin niiden yhteisvaikutus. Manneilla voi ihan hyvin ajaa ruuhkasarjoja pakkasillakin - ainakin noin -15 asteeseen asti. Tämänluontoiseen juttuun ei oikein voi sanoa mitään yleispätevää, rajat on vain jonnekin laitettava.
 
Re: Manne pakkasessa

Antero Alku sanoi:
Noin 16:00 tuli 153 vastaan Kaivokadulla kohti Mannerheimitietä linjalla 6. Itse istuin linjalla 18. Mannen ikkunat olivat aivan kirkkaat. Mikonkadulla talon katolla olevat lämpömittari näytti 12 astetta pakkasta. Eipä siis pakkanen Mannen näkyvyyttä haittaa.
Itse kävin ajelemassa eilen vaunulla 153 pätkät Hakaniemi-Erottaja ja Erottaja-Sörnäinen. Kyllä "Mannen" ikkunoissakin alkoi olla pientä huurun poikasta, mitä pitemmälle päätepysäkistä matka eteni. Ehkä aina päätepysäkeillä 153:n ikkunat aukenivat?
 
Tänä aamuna klo 9 #92 veti jotain 6-alkuista Kekkosen kostoa Koskelasta Vallilan suuntaan. Tietääkö joku tarkemmin, mikä vaunu ja mikä vika?
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös