Raitiovaunuhavaintoja 29.8.2005 - 28.2.2006

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Rattivaunu sanoi:
Matkustajan kannalta matala vaunu ei tietenkään ole vääränlainen.
Saako marista? Minä olen matkustaja ja vario todellakin on minulle vääränlainen :lol:

No, vakavasti ottaen matkustan ihan oikeasti mieluummin korkealla nivelellä. Vario on meluisa ja ahdas, ja varsinkin istumapaikat ovat ahtaudessaan epämukavia. Lisäksi korkeasta vaunusta on paremmat näköalat ja se on onnettomuustilanteessa turvallisempi. Ainoan poikkeuksen muodostivat taannoiset parinkymmenen asteen pakkkaset; silloin vario tuntui lämpimämmältä kuin korkea nivel, mikä kompensoi kaikki nuo muut haitat hyvin.
 
339-DF sanoi:
Saako marista?
Totta kai saa, ja pitääkin. Jos kukaan ei väitä vastaan missään asiassa, niin laimeaksipa nämä keskustelut jäisivät. :wink:
Jos ajattelen ihan vain omaa ratikkaharrastustani, niin ehkäpä "oikeanlaisimmat" vaunut löytyvät sarjoista 150 - 154 sekä 1 - 30. Mutta ihan suuren yleisön kannalta en ehkä tekisi luokitteluja "hörhö-näkökulmasta" :wink:
Varmasti suuressakin yleisössä on heitä, jotka viihtyvät paremmin Valmet-nivelessä kuin Variotramissa. Makuja on monenlaisia ja hyvä niin. Myös kuljettajien näkemykset noista vaunuista työkaluina käyvät tietyiltä osin ristiin. Kaalimadossahan on itse kuljettajaergonomia toteutettu viimeisen päälle hyvin, mutta sitten voi olla muita asioita, joissa toivottaisiin kehityksen edistyvän vielä...
Seuraavassa vaiheessa kehitys edennee sellaista rataa, että koko sarja 201 - 240 lähtee Saksaan, missä ne peruskorjataan "lattiasta kattoon", mistä tämän päivän (29.1.2006) HS kirjoittaa sivulla A12. Näin ollen raitiovaunuhavaintoihin tullee mukaan jälleen Vario-vaunujen kuljetuksia lavetilla - ja runsaasti tuleekin. Valmista tullee vuoden 2007 loppuun mennessä.
 
227 ajeli 1.2. aamuruuhkassa 1A:lla, myöhemmin päivällä samainen vaunu oli koulutusajossa.
 
339-DF sanoi:
Ykkösellä (A:lla) oli myös vaunu 8 iltaruuhkassa.
Aamulla #8:n lisäksi oli kuulemma myös #12. Täyskorjattu NrI #46 on linjalla 8 ja täyskorjattu lipallinen NrII #109 linjalla 7A.
 
Rattivaunu sanoi:
Aamulla #8:n lisäksi oli kuulemma [ykkösellä] myös #12.
Tietoa tukee havaintoni tältä aamulta Kustaa Vaasan tieltä. Ykköselle kilvitetty #12 palasi kohti Koskelaa noin klo 9.45.
 
Tänään oli iltaruuhkassa linjalla 1A melko kirjavaa kalustoa. Ajossa oli Keppi-Karia nro 8, NrI- sekä NrII -nivelvaunuja sekä kaksi matoa (231&236). Aku Ankaksi vastikään naamioitunut NrII nro 109 oli sekin ajossa linjalla 1A, mutta ei jaksanut ihan rupeamansa loppuun, sillä kyseinen vaunu ajettiin teknisten ongelmien vuoksi hallille jo klo 17.00 jälkeen.
 
Tuli poikkeusliikennetiedote että neloselta jää munkkiniemi ajamatta klo 22:40-00:40 Syy: Tekninen vika. Tietääkö joku miksi olen motissa... ;)
 
7.2.2006 aamuruuhkassa mm. Manne #152 linjalla 6. Pakkaslukema -14,5 celsiusastetta.
 
Rattivaunu sanoi:
7.2.2006 aamuruuhkassa mm. Manne #152 linjalla 6. Pakkaslukema -14,5 celsiusastetta.
Ulkona vai sisällä ? :wink:
Kuinkahan kalliiksi tulisi vaihtaa ikkunat tupliksi ja lisätä lämmitystehoa.
Tietysti riippuu siitä, kuinka pitkäikäiseksi vaunut lasketaan.
Toisaalta näitä pakkaspäiviä ei loppujen lopuksi montaa ole vuodessa.
 
Jusa sanoi:
Ulkona vai sisällä ? :wink:
Kaisaniemen virallisessa mittauspisteessä kuitenkin. :wink: Toivon mukaan vaunussa oltaisiin pysytty plussan puolella.

Jusa sanoi:
Kuinkahan kalliiksi tulisi vaihtaa ikkunat tupliksi ja lisätä lämmitystehoa.
Lämmitystehojen lisääminen aloitettaneen kuljettajatiloista. Ainakin muistan kuulleeni juttua, että ohjaamoon harkittaisiin lisälämppärin asentamista lähitulevaisuudessa ihan.
 
Rattivaunu sanoi:
7.2.2006 aamuruuhkassa mm. Manne #152 linjalla 6. Pakkaslukema -14,5 celsiusastetta.
Sama vaunu oli myös eilen linjalla 6. Pakkasta oli ulkona yli -20 celsiusastetta ja sisällä noin -2 celsiusastetta :lol:
 
Vastikään täyskorjattu NrII #109 on linjalla 4 ilman kylkimainoksia. Kannattaa kuvata nopeasti, sillä mainokset voivat ilmestyä hyvinkin pian. Jos joku harrastaja ottaa vaunusta korkeatasoisen pystymallisen kuvan, kuva voidaan kelpuuttaa erään alan harrastuslehden (nro 1 / 2006) kansikuvaksi. :D
 
Rattivaunu sanoi:
Vastikään täyskorjattu NrII #109 on linjalla 4 ilman kylkimainoksia. Kannattaa kuvata nopeasti, sillä mainokset voivat ilmestyä hyvinkin pian. Jos joku harrastaja ottaa vaunusta korkeatasoisen pystymallisen kuvan, kuva voidaan kelpuuttaa erään alan harrastuslehden (nro 1 / 2006) kansikuvaksi. :D
Jaahas. Aku Ankkoja kierrätetään eri varikoiden välillä. Vielä viime viikolla NrII #109 ajeli linjaa 1(A) eli se oli Koskelan kalustoa ja nyt vaunu näyttääkin olevan Töölön varikon käytössä.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös