Raitiovaunuhavaintoja 29.8.2005 - 28.2.2006

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Päivän havainnot:
16.40 - vaunu 8 koulutusajolle kilvitettynä matkalla Mäkelänkatua Käpylään
17.40 - vaunu 14 edelleen vähemmän viehättävissä mainosväreissä Kaivokadulla matkalla Mannerheimintien suuntaan
18.05 - Töölön halleilla numeroltaan tuntemattomaksi jäänyt Vario ilmeisesti Matkamessuihin liittyvänä tilausajovaununa (?)

Sen sijaan havaintomatkan varsinainen kohde, vaunu 12 jäi havainnoimatta. Haastatellun pysäkillä odottaneen mukaan "ykkösellä varmaan jäänyt vuoro välistä" - en tiedä oliko näin, tai syytä miksi näin voisi olla.
 
Maanantai-iltana 23.01.2006 vaunu 12 ajeli klo 19.40 aikoihin koulutusajossa Aleksilta Kauppatorin kautta kolmosen reittiä Kaivarin suuntaan.
 
109 on näkynyt aiemminkin tällä viikolla ajossa, myös linjalla.

Tänään 25.1. linjalla 1 liikkui kalustoa melko kirjavasti - Vario-vaunu 232 oli vuorossa 103 ja Karia-vaunu 8 oli myös linjalla, todennäköisesti vuorossa 105. Vaunusta 12 ei havaintoa.
 
Joo, tuon juuri unohdinkin sanoa että havaintoni ovat yksinomaan iltaruuhkasta.
 
Vario 230:n pyörät?

Eilen keskiviikkona 25.1.2006 linjan 4 vuorossa 146 oli Vario 230. Kiinnitin huomiota vaunun outoon "rullausääneen", joka poikkesi selvästi muiden Varioiden kulkuäänestä. Vaunu ehkä myös tärisi vähemmän kuin muut Variot esim. Aleksilla Ritarihuoneen kohdalla, missä usein on hiekkaa kiskoilla autoliikenteestä johtuen.

Muistan että vaunussa NrII 96 kokeiltiin kymmenisen vuotta sitten erilaisia pyöriä, joiden perusteella kyseinen vaunu oli mahdollista tunnistaa pelkästä äänestä. Sama olisi pätenyt eilen Vario 230:n kohdalla. Onko jollain tietoa tai teoriaa poikkeuksellisen äänen aiheuttajasta?
 
Vario 231 linjalla 7A

Variotram 231 oli raitiolinjalla 7A (vuorossa 161?) perjantaina 27.1.2006 iltapäivällä. Kun matkustin sillä Pasilassa n. klo 16.50, radan viereiset lumi-/jääkasat raapivat kuuluvasti vaunun "helmoja". Milloinkohan seiskalla oli viimeksi matalalattiakalustoa?
 
Muistaakseni seiskalla olisi joskus vuosituhannen vaihteen jälkeen kerran ajettu Variolla koulutusajoa ylimääräisenä vuorona.
 
On seiskalla (ja kasillakin) ollut jonkun yksittäisen kerran matalalattiavaunuja. Tämän iltapäivän sijoitus lienee johtunut siitä, että varikolla ei ollut antaa muunkaanlaista vaunua juuri siihen tilanteeseen. Parempi kai se on ajaa vääränlaisella vaunulla kuin olla kokonaan ajamatta. Livattomalla Laihialaisella hommasta ei myöskään olisi tullut oikein mitään.
 
Rattivaunu sanoi:
Parempi kai se on ajaa vääränlaisella vaunulla kuin olla kokonaan ajamatta.
Millä perusteella joku vaunu voi olla VÄÄRÄNLAINEN..? Eikö matkustajien kannalta olennaista ole, että spåra ylisummaan kulkee?
 
moxu sanoi:
Millä perusteella joku vaunu voi olla VÄÄRÄNLAINEN..? Eikö matkustajien kannalta olennaista ole, että spåra ylisummaan kulkee?
Senpä takia siihen laitettiin "vääränlainen" vaunu, jotta matkustajat saataisiin kuljetettua perille. Toinen vaihtoehto olisi ollut jättää vuoro ajamatta, mikä olisi mielestäni ollut sangen huono valinta.
Sarjan 201 - 240 vaunu on siis "vääränlainen" teknisessä mielessä ottaen huomioon Pasilan läpi kulkevan raitiotien kunto. Matkustajan kannalta matala vaunu ei tietenkään ole vääränlainen.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös