Raitiovaunuhavaintoja 29.8.2005 - 28.2.2006

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Manne 154 oli koeajossa Aleksilla myös 28.10.2005. Kultainen teippaus oli suht koht tyylikkään näköinen ainakin verrattuna synkkään 153:een, jonka näkyvyys syystalven räntäilloissa on vähintäänkin kyseenalainen.
 
Nyt siis ovat kaikki mannet olleet ajossa.
Tulisipa sellainen aika kun ne kaikki olisivat yhtäaikaa linjalla!
 
Kaksinajoa Helsingissä

Linjalla 1A oli tänään siirrytty kaksinajoon (kuva ja toinen kuva). Vaunuina olivat 39 ja 66. Multippeliajolaitteiden puuttumisen vuoksi molemmissa vaunuissa oli kuljettajat. Kyse taisi kumminkin olla vasta koeajosta, sillä yrityksistä huolimatta en päässyt mukaan kyytiin, vaikka kumpikin vaunu oli asiallisesti kilvitetty linjalle 1A.

Havainto on klo 15:55 Etelärannasta.

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Linjalla 1A oli tänään siirrytty kaksinajoon (kuva ja toinen kuva). Vaunuina olivat 39 ja 66. Multippeliajolaitteiden puuttumisen vuoksi molemmissa vaunuissa oli kuljettajat.
Taitaa olla vähän väärä linja multippeliajolle :? Kyllähän noita hajonneen vaunun pukkauksia sattuu harvase päivä.
 
JE sanoi:
Taitaa olla vähän väärä linja multippeliajolle :? Kyllähän noita hajonneen vaunun pukkauksia sattuu harvase päivä.
Tässä olikin poikkeuksellisen hauskaa se, että molemmat ajoivat virroitin ylhäällä ja niin sisä kuin ulkovalotkin olivat päällä ja linjatunnus käytössä. Ainoa viite ongelmasta oli etummaisen vaunun varoitusvilkutus. Pysäkillä kyllä riitti ihmettelijöitä sille, miksi ovet eivät auenneet.

Antero
 
Itse näin kerran kympillä aivan vastaavan tapauksen. Silloin jopa ilman mitään varoitusvilkkuja. Jos olisi napannut kuvan, olisi mennyt ulkomaiselle asioita tuntemattomalle harrastajalle aivan täydestä.
 
Manneinfoa

2 mannea tänään 6:n aamuliikenteessä, oranssi (151) ja ruskea (en nähnyt numeroa vaunun tullessa vastaan). 151 ajoi Koskelaan noin 9:05, jossa sisällä samalla raiteella tässä järjestyksessä: musta manne, 150 ja punainen manne (152?). Mannenumerot eivät näy sivulle, joten en osaa sanoa numeroita.

Tulipa kiintoisa kalustovertailu, sillä menosuuntaan matkustin Variolla 237 ja paluu siis 151:llä. Vario piti kovaa meteliä heittelehti sivusuunnassa (säälin kuljettajan ristiselkää) ottaessaan mutkat karkeasti nykien. Kiihtyvyys on pehmeä - suoralla radalla. Mannen mekaaninen tehonsäätö aiheuttaa pientä nykimistä kiihdytyksessä, mutta kulku on pehmeätä, väliin jopa turhankin keinuvaa. Kääntyvä teli ottaa kaarteet hyvin ja vaimentaa vaihde- ja risteysmelua.

Antero
 
Kiintoisaa, että 14 liikkuu yhä. Mahtaako vaunu olla linjaliikennekelpoinen?
 
JE sanoi:
Kiintoisaa, että 14 liikkuu yhä. Mahtaako vaunu olla linjaliikennekelpoinen?
On se ollut viime viikkoina koulutusajossa. Ilmajarrulle (rumpujarrulle) pitää tehdä jotain, ennenkuin sitä ihan linjalle voi päästää. Todellinen (matkustaja)kuorma kuitenkin edellyttää kunnolla pitävää ilmajarrua.
 
Entä vaunu 13? Oliko siinäkin ongelmat ilmajarrussa? Mietin vain, että vaunuhan periaatteessa käsittääkseni liikkuu, mutta linjalle sitä ei kai ole enää päästetty.
 
18.11.2005, eli ykkösen juhlapäivänä, ei vaunua 12 näkynyt vakiovuoroissa eikä ainakaan ensimmäisissä ruuhkavuoroissa liioin. Sen sijaan HKL 8 oli liikenteessä, aamupäivällä koulutusajossa, iltaruuhkassa ykkösellä.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös