JE sanoi:
Entä vaunu 13? Oliko siinäkin ongelmat ilmajarrussa? Mietin vain, että vaunuhan periaatteessa käsittääkseni liikkuu, mutta linjalle sitä ei kai ole enää päästetty.
13 seisoo Koskelassa samoilla raiteilla, joilla on mm. 320, hallin pohjoisella reunalla. Vikalappua en muista, mutta jotain siellä oli auki sisällä, joten ei se ihan kunnossa ollut.
Lähellä oleva numero 11 seisoo koskelassa myös. Vaunu seisoo ison hallin Lahdentien puoleisen raiteen pätkässä, siinä, jonne on vaihde ja ajolanka. Ohjaamossa on lappu, jossa mainitaan invertterivika sekä henkilön nimi, joka päättää, mitä vaunun kanssa tehdään.
Valitettavasti lienee niin, ettei Pitäjänmäen ex-Strömbergin kiinnostus tähän vaunuun enää ole juuri minkään arvoinen. Ja kuitenkin siellä ovat ainoat korjaustaitoiset, protosta kun on kyse.
Vaunuhan teki tehtävänsä ja osoitti, että momenttiin perustuva ratamoottorin tehonsäätö on oiva juttu, ja se haluttiin uusiin vaunuihin. Mutta Pitäjänmäen momenttiohjaus ei Varioihin kelvannut, vaan siihen se keksittiin uudelleen Saksassa. Ja pitkään viriteltiin. Olen kuullut huhun, että 13:n protosäädin on kuitenkin yhä parempi kuin Varioissa oleva saksalaisversio.
Antero