Raitiovaunuhavaintoja - elokuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Maanantai 10.08.2009:
HKL 154 "Ma(ria)nne" / 1A ainakin iltaruuhkassa
 
10.8.

HKL 33:n ollessa 1A:lla oli takaoven viereisessä kilvessä tunnuksena 2. :p
HKL 80 7A:lla

Vielä siitä 150:n "H"-tunnuksesta. Olisikohan aika korjata nauhakilpi, ettei tarvitse olla "H":lla seuraavaa kymmentä vuotta?
 
Viimeksi muokattu:
Aika hirvee pellehermannimeininki tuossa. Suorastaan tekis ehkä mieli jäädä pysäkille odottamaan seuraavaa. Sinänsä tyylikkäimmät mainosmanneista ovat olleet väriskaalan puolesta sellaisia, että värityksen (siis ilman kaupallisia kuvioita ja viestiä) voisi ottaa vaikka koko kalustossa käyttöön.
Puolisoni ainakin piti vaunua herkullisena. Mutta hänen toinen nimensä onkin Marianne. :)
 
H niinkuin Helsinki, tarviiko sitä poistaa?

H niinkuin Halliin eli kyllä mäkin olen jo pidempään odottanut, että linjanumerolaatikko olisi taas tyhjä, niin kuin se alunperin oli kun Luddesta tuli tilausajovaunu. Enpä tiedä missä vaiheessa se H sinne ilmestyi ja miksi.
 
H niinkuin Halliin eli kyllä mäkin olen jo pidempään odottanut, että linjanumerolaatikko olisi taas tyhjä, niin kuin se alunperin oli kun Luddesta tuli tilausajovaunu. Enpä tiedä missä vaiheessa se H sinne ilmestyi ja miksi.

Ilmestyi muistaakseni silloin kun vaunu oli ysin avajaisissa, ja kilpiä yritettiin rukata. Ei ilmeisesti tiedetty, että kilpilaite on poistettu käytöstä, ja saatiin jollain lailla sotkettua etukilpi.
 
H-1 hinasi iltapäivällä MVV 510:n (HKL 166) Koskelasta Vallilaan.
Jotain varmasti sitten tapahtuu. Vallilassa ei ole liikaa tiloja vaunujen seisottamiseen.
Vaan mihinköhän ihmeeseen ne kolme väliosaa ovatkaan kadonneet!
10.8.: Samalla, kun kuvasin raitioliikennettä ja vaunua 150 Eiran suunnalla (keskellä päivää), tuli selväksi, että kolmosen aikataulut ovat täysin viitteellisiä. Vuoroväliksi voisi hyvin ilmoittaa 5 - 15 min.
Ja sitten kolmonen ja ysi samalla reittiosuudella, peräkkäin kuin köyhän talon porsaat! Onko se nykyaikana mahdotonta suunnitella aikatauluja...
 
Samalla, kun kuvasin raitioliikennettä ja vaunua 150 Eiran suunnalla (keskellä päivää), tuli selväksi, että kolmosen aikataulut ovat täysin viitteellisiä. Vuoroväliksi voisi hyvin ilmoittaa 5 - 15 min.

Huomasin tuon saman alkukesästä, kun kuvasin kolmosta Kampissa. Digikamera ilkeästi tallentaa jokaisen kuvan kellonajan sekunnin tarkkuudella, siitä sitten pystyi laskemaan vuorovälit. Todella karua luettavaa. :(

Ja sitten kolmonen ja ysi samalla reittiosuudella, peräkkäin kuin köyhän talon porsaat! Onko se nykyaikana mahdotonta suunnitella aikatauluja...

Ymmärtämättä kovin paljon aikataulusuunnittelusta vastaan tuohon että mahdotonta on. Kolmosen liikennettä sotkee niin valtava määrä häiriötekijöitä, että taitaa olla ihan sama, millainen aikataulu sille suunnitellaan ja kuinka hyvin suunnittelu tehdään. Niin kauan kuin kolmonen ajaa ison osan reitistä autokaistoilla, kadunvarsipysäköinti ja jakeluautot pysäköivät sen tielle, bussit seisovat Kampin pysäkillä 150 sekuntia ratikan edessä ja turistit ostavat kertalippuja ja kyselevät milloin mitäkin niin kolmonen kulkee miten sattuu. Siinä ei aikataulut, oli ne sitten suunniteltu hyvin tai huonosti, paljon auta.

Kolmosen pitkät pysäkkiajat tulevat nyt hyvin esille, kun olen ollut museoliikenteen takia Kauppatorilla muutaman päivän aamusta iltaan. Pisimmillään 3T on tänä aikana seissyt KT:lla 7 min, kun 30 espanjalaisturistia kukin vuorollaan osti kertalipun ja taisi muutaman kysymyksenkin esittää kuljettajalle. Tuo on tietysti ääritapaus, mutta parin minuutin pysäkkiaikoja sillä on KT:lla jatkuvasti ainakin nyt kesällä. Ajoittain 3T häiritsee museoliikennettä aika voimakkaastikin, kun se seisoo pysäkillä niin kauan että lopulta menevät valoetuudetkin kun vaunu ei lähde liikkeelle ja museojuna jumittaa perässä.

Sikäli jännä juttu, että alunperin vähän mietimme, mahtaako museoliikenne hitautensa takia häiritä vuoroliikennettä. No, nyt on osoittautunut, että asia on juurikin päinvastoin; 3T häiritsee museolinjaa. :)
 
13.8.: HKL 154 linjalla 6/8. Ja karamelliäkin jaettiin.
Bulevardin uusien ulokepysäkkien kohdalla raskas liikenne ei mahdu kohtaamaan, kun kadun toiseen reunaan on pysäköity henkilöautoja. Näyttipä raitiovaunun / bussinkin kohtaaminen olevan hankalaa.
Mukava pikku lisä Bulevardin tukkoisuuteen.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös