Raitiovaunuhavaintoja - elokuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
17.8
vaunut 76 ja 85 linjalla 3B/T
vaunu 223 linjalla 9 kääntyi Mikonkadulla (sporakoffin silmukassa, muuta nimeä en muista) takaisin Hakaniemeen päin
vaunut 86 ja 154 (marianne) linjalla 6/8
ja tunnistamaton vaunu linjalla 3B kääntyi Mikonkadulle
 
18.8

Edelleen useita vaunuja ilman LIVAa liikenteessä. Nähtävästi pitkin päivää on Töölön pistolla vaihdettu toimivia vaunuja tilalle. Äskettäin oli vielä #85 LIVA-vikaisena linjalla 3B/T vuorossa 24. Myös linjan 9 vuorossa 82 (matalavuoro) oli alkupäivästä livaton vaunu.
 
19.08.:
HKL 154 aina vain linjalla 6/8.
HKL 153 linjalla 1A (iltaruuhkahavainto)
HKL mlnrv 76 linjalla 3 (exB)
HKL mlnrv 86 oli myös jollain linjalla.
HKL mlnrv 101 koeajolla (tai sitten siirrettiin Koskelaan seisomaan).
Puoliltapäivin yksi 7B Hämeentien / Sturenkadun kautta ja myöhemmin
yksi 7A Brahenkadun / Karhupuiston kautta. Syy??
 
Parempaa ketjua ei löytynyt, joten: Eilen 18.8. annettiin määräys, jonka mukaan kaikissa raideristeyksissä ajetaan tästä lähtien 10 km/h.

19.8. Iltapäivällä vaunu #80 linjalla 7B, vuoro 174.
 
Parempaa ketjua ei löytynyt, joten: Eilen 18.8. annettiin määräys, jonka mukaan kaikissa raideristeyksissä ajetaan tästä lähtien 10 km/h..
Eivätköhän tähän ketjuun sovi myös raitioliikennehavainnot, ratatyöhavainnot jne...
 
19.08.:
HKL 154 aina vain linjalla 6/8.
HKL 153 linjalla 1A (iltaruuhkahavainto)
HKL mlnrv 76 linjalla 3 (exB)
HKL mlnrv 86 oli myös jollain linjalla.
HKL mlnrv 101 koeajolla (tai sitten siirrettiin Koskelaan seisomaan).
Puoliltapäivin yksi 7B Hämeentien / Sturenkadun kautta ja myöhemmin
yksi 7A Brahenkadun / Karhupuiston kautta. Syy??
HKL mlnrv 80 oli sen sijaan 7B:llä.
HKL 151 "Frezza" taasen linjalla 7A. Oliko se muuten Variotram 226 linjalla 7A, jonka näit oikaisevan Karhupuiston kautta? Syynä voisi olla vuoron myöhään jäänti, sillä jopa hitaudestaan moitittu Manne-vaunu eli HKL 151 "läähätti" vaunun 226 perässä Mäkelänkadulla. Palloilin tuosta hieman myöhemmin eli klo 18 aikaan Länsi-Pasilassa ja vaunujen 50 ja 151 välistä oli jäänyt yksi vuoro pois - eli juuri tuo vaunu 226. (Vuoronumeroita en katsonut.)
 
NrI 33:n nivelosassa on uudet Valmet/Strömberg -valmistajalaattatarrat. Sellaiset kuin NrII:ssa on jo ollut pitkään, metallisten alkuperäisten laattojen sijasta.

Aiemmin on todettu, että ykkösiin tarroja ei laiteta, kun ei niissä sellaisia ole ikinä ollutkaan, mutta kakkosiin ne kyllä laitetaan. Nyt on olemassa jonkinverran kakkosia ilman ko. "laattoja", ja ykkösissä siis ainakin tuossa.
 
Oliko se muuten Variotram 226 linjalla 7A, jonka näit oikaisevan Karhupuiston kautta?
Vario se oli, mutten numeroa muista.
20.8.: Tänään liikenteessä HKL 151, 153, 154, 339 (muiden muassa).
Puolilta päivin kaksi 3B:tä - Ooppera - Helsinginkatu - Kaarlenkatu -.
 
Parempaa ketjua ei löytynyt, joten: Eilen 18.8. annettiin määräys, jonka mukaan kaikissa raideristeyksissä ajetaan tästä lähtien 10 km/h.
Ai kun on nopeaa raitioliikennettä!
Ja jos ratikka ajaa just nuolen vaihtuessa viivaksi risteykseen (vaikkapa Oopperan kohdalla) ja jää sitten köröttelemään konttausvauhtia ristikkoon, muu liikenne häiriintyy pahasti!
Ovatko tähänkin syynä matalalattiaiset Wauriotramit? Jottei tulisi katuun, kiskoihin ja lähirakennuksiin tärinävaurioita ja wauriotramit itsessäänkin pysyisivät vähän paremmin ehjinä...
Eiväthän vanhat Valmet-nivelet ole ralliajosta moksiskaan.

Muuten, kuinkahan kauan esimerkiksi Sederholmin talo Senaatintorin nurkassa pysyy kasassa? On nääs lievästi sanottuna reippaat tärinät siinä Wauriotramin rämistessä ohi. Eipä Valmetit ja aikanaan Laihialaisetkaan samassa paikassa juurikaan vibraatiota antaneet.
 
Ja jos ratikka ajaa just nuolen vaihtuessa viivaksi risteykseen (vaikkapa Oopperan kohdalla) ja jää sitten köröttelemään konttausvauhtia ristikkoon, muu liikenne häiriintyy pahasti!
Ovatko tähänkin syynä matalalattiaiset Wauriotramit?

Näinpä se häiriintyy, ja pitkällä aikavälillä on kuskien fiksuinta jaksaa vaan jurrutella sitä kymppiä. Mitä enemmän liikenne häiriintyy, niin sitä enemmän löytyy halua korjata suoja-aikoja.

Tärinän osalta ilman muuta Variotramit ovat ne joista pahimmat meluongelmat syntyvät. Mutta kympin nopeuden idea on myös se, että kun se (nykyisellä ratateknologialla kohtalaisen todennäköinen) suistuminen tapahtuu, niin tulee vähemmän tunkkaamista.
 
19.08.:
HKL mlnrv 76 linjalla 3 (exB)

#76 pyydettiin kolmoselle suunnitteluyksikön puolesta matkustajalaskentalaitteiden testausta varten. Yksi asia mikä varmasti ei toiminut oli kilpien vaihtuminen eli ainakin pari tuntia ajettiin Eläintarhalta länteen 3B:n tunnuksella.
 
20.8.

HKL 233 saapui Koskelaan 18.42 kilvin "1 Linjat Linjerna" :shock:
 
Näinpä se häiriintyy, ja pitkällä aikavälillä on kuskien fiksuinta jaksaa vaan jurrutella sitä kymppiä. Mitä enemmän liikenne häiriintyy, niin sitä enemmän löytyy halua korjata suoja-aikoja.
Jassoo sitä ollaan liikenteessä kiusaamassa muita? Mitä enemmän raitiovaunuille annetaan hidastelun takia aikaa risteyksissä, muu liikenne, autot, bussit, rahdinkuljetus joutuvat entistä pidempään epäekologisesti käryyttämään tyhjäkäynnillä liikennevaloissa. Tai vielä pahempaa, joutua pysähtelemään entistäkin enemmän liikennevaloissa. Mikä energianhukka! Eli toisin sanoen raitiovaunuetuudet silloin kun ne väärin toteutettuina haittaavat autoliikennettä mediaseksikkäästi ilmaistuna kiihdyttävät ilmastonmuutosta! :)

Aikoinaan kuljettajakurssilla käytiin liikennevalo-ohjauskeskuksessa vierailulla. Siellä sanottiin, että autoille aina vain enemmän punaista valoa ja jalankulkijoille ym. vihreää. Eli siis ei ole aikomustakaan tehdä liikennevaloista toimivia autoliikenteen (myös bussit ja muu hyötyliikenne) sujuvuuden kannalta. Jos siis on tarkoitus Helsingissä tehdä autoliikenteestä tökkivää, päästöt ja energianhukka kasvavat. Voisiko tällainen suunnittelu olla ympäristörikos? :) :(
Möllistyttääkö? Onkohan kukaan muu tullut ajatelleeksi asiaa tältä kannalta?
Tokihan varsinkin Helsingin keskustaan tulo henkilöautolla on useimmiten turhaa, julkisillakin pääsisi. Mutta tekemällä henkilöautoille hallaa, kärsii samalla myös hyötyliikenne, bussit ja kuorma-autot ym. Jos henkilöautoilua halutaan rajoittaa, pitäisi se tehdä muulla tavoin.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös