Raitiovaunuhavaintoja - elokuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Eli alan termistöllä sanottuna vaihteita ohjataan asetinlaitteesta.
Tuon kääntölaitteiden valmistajan CONTEC Transportation Systems ´in valikoimiin kuuluvat myös asetinlaitteet.

Toivoisi edelleen tällaisten merkittävien tietojen kertomista tällä forumilla ilman erikseen kysymistä (eli tässä asetinlaiteohjattu ratapiha). Siis tietenkin, jos julkistaminen on sallittua.
Mitä kaikkea sitten raitiorintamalla tapahtuukaan, jota ei osaa erikseen kysyä :icon_frown:.
 
Toivoisi edelleen tällaisten merkittävien tietojen kertomista tällä forumilla ilman erikseen kysymistä (eli tässä asetinlaiteohjattu ratapiha). Siis tietenkin, jos julkistaminen on sallittua.
Mitä kaikkea sitten raitiorintamalla tapahtuukaan, jota ei osaa erikseen kysyä :icon_frown:.

Tuskinpa tuo kauheen salaista tietoa on. Yritän ainakin itse henk.koht. muistaa kirjoitella tänne jos jotain merkittävää raitioliikenteessä tapahtuu.
 
Matkustin tänään vaunussa 93 linjalla 4T. Ilmastoinnin kyllä huomaa. Ei vaunu sinänsä viileä ole, mutta ei myöskään samanlainen sauna kuin ilmastoimattomat. Ihan mukava kokemus siis. Vaunussa vaan tuntuu olevan aikamoiset tasot.
 
Ratikoiden kuumuuteen ei pikahelpotusta otsikoi Yle 14.7.
Siinä mainitaan, että kuuteen 42:sta on asennettu ilmastointi.
Onkos numerotietoa?
Niihin väliosavaunuihin, joista on poistettu pysähtyy ja lähtee kellot ja korvattu ne moniäänikellolla (sama kuin mataloissa). Tämä siksi, että kellojen paikalla on ilmastoinnin aukko ohjaamoon. Eka proto oli 101, ja seuraava on 93, muita ei kai vielä ole liikenteessä ollut.
 
Toivoisi edelleen tällaisten merkittävien tietojen kertomista tällä forumilla ilman erikseen kysymistä (eli tässä asetinlaiteohjattu ratapiha). Siis tietenkin, jos julkistaminen on sallittua.
Mitä kaikkea sitten raitiorintamalla tapahtuukaan, jota ei osaa erikseen kysyä :icon_frown:.

Tulipa tuo minullekin melkein järkytyksenä. Ei ollut mitään käryä asiasta ennenkuin ratapihan repiminen oli jo aloitettu.
 
Palaan karttakeskusteluun vielä hetkeksi, koska lähestyvän opintojen alkamisen ansiosta sain taas käteeni HYY:n ylioppilaskalenterin, jossa on viime vuoden tapaan kaavio raitiotielinjoista: http://img.photobucket.com/albums/v13/Sysiyo/Trams/HYYSpramap2010.png?t=1281350219 (pahoittelen hieman kehnolaatuista skannausta). Minusta huomionarvoista on, että HYY:n kaaviossa linjoja kuvaavat viivat ovat sekä yksinkertaisempia että monissa paikoissa lähempänä todellisuutta. Linjaviivat on myös piirretty suhteessa paksummalla, mikä tekee niistä helpompia erottaa. Kaikki tekstit ovat vaakasuorassa ja kirjoitettu linjaviivoista erottuvasti mustalla; nämä molemmat asiat auttavat lisäämään kartan selkeyttä.

Molemmat kaaviot on piirretty suunnilleen samanmuotoiselle pohjalle, mutta HYY:N kaavio on selkeämpi huolimatta siitä, että se on tarkoitettu esitettäväksi huomattavasti pienemmässä koossa. Myönnettäköön, että HYY:n kaavio saa etua yksikielisestä nimistöstä (kalenterista kun on erilliset painokset suomeksi ja ruotsiksi). Huomatkaa myös, että HYY:n karttaan on merkitty rakenteilla olevat rataosuudet.
 
Ratikoiden kuumuuteen ei pikahelpotusta otsikoi Yle 14.7.
Siinä mainitaan, että kuuteen 42:sta on asennettu ilmastointi.
Eikös tästäkin hankinnasta valitettu.?
Tieto on väärin. Vaunussa 101 oli protoasennus ja nyt on toimiva ilmastointi (myös?) vaunussa 93.
Toimittaja on Lumikko oy, joka tällä haavaa mm tekee uusiin väliosiin ilmastointiasennuksia jo ennen liittämistä (siis niiltä osin kun voi ennen liittämistä).
 
Tieto on väärin. Vaunussa 101 oli protoasennus ja nyt on toimiva ilmastointi (myös?) vaunussa 93.
Toimittaja on Lumikko oy, joka tällä haavaa mm tekee uusiin väliosiin ilmastointiasennuksia jo ennen liittämistä (siis niiltä osin kun voi ennen liittämistä).

Ajoin tänään #101:tä. Ilmastointi vaikutti, ellei nyt toimimattomalta, niin ainakin keskeneräiseltä. Ei ollut kovin viileää matkustamossa eikä varsinkaan ohjaamossa, vaikka lämpötilakin oli tänään viileähkö. Matalavaunuun verrattuna vaunu oli suorastaan kuuma. Olisi kiva tietää oliko ongelma laitteiston tehossa, säädöissä vai jossain muussa.

Ja ilmastoinnin asennuksen yheydessä pitäisi tietenkin asentaa tuuletusikkunoihin lukot. #101:ssä oli kaikki räppänät auki kun sain sen vaihdossa. Tiedä sitten jos oli ilmastointilaite jo ehtinyt kyykätä tuosta rasituksesta.
 
Sen tiedon mukaan, jonka minä sain Vallilasta, toimiva ilmastointi on vain 93:ssa.
 
Eli lyhyesti vaunussa 101 oli ilmastoinnin protoasennus ja nyt on toimiva ilmastointi vaunussa 93.
 
Eli lyhyesti vaunussa 101 oli ilmastoinnin protoasennus ja nyt on toimiva ilmastointi vaunussa 93.

Matkustin tänään n. klo 12 vaunussa 93, joka oli linjalla 4. Oleskelin vain väliosassa, jossa tuntui yhtä lämpimältä kuin muissakin välipalavaunuissa, eli vähintään yhtä lämpimältä kuin ulkona. Hämmästyin, kun muut ovat aiemmin kehuneet vaunua viileäksi. Olisikohan ilmastointi ollut pois päältä tai hajalla?
 
Matkustin tänään n. klo 12 vaunussa 93, joka oli linjalla 4. Oleskelin vain väliosassa, jossa tuntui yhtä lämpimältä kuin muissakin välipalavaunuissa, eli vähintään yhtä lämpimältä kuin ulkona. Hämmästyin, kun muut ovat aiemmin kehuneet vaunua viileäksi. Olisikohan ilmastointi ollut pois päältä tai hajalla?

Tai ikkunat saattoivat olla auki...
 
Kuusitien silmukkaan on vaihdettu uudet kiskot. Nyt odottaa vaihtoa vissiin itse vaihde. Näyttää siltä että vaihde tulee vihdoin sähkökäyttöiseksi. Ainakin oli kaivettu neliön muotoinen reikä maahan kiskojen väliin noin 10 metrin päähän vaihteesta ja relelaatikon näköinen metallikehikkokin pötkötteli kiskojen vieressä. Wuhuu...
 
MLNRV 90 havaittu linjalla 4 tänään 16.8.2010 n. klo 11.45. En löytänyt täältä aiempaa ilmoitusta sen liikennöinnistä välipalallisena. Vaunussa saattoi olla ilmastointi, kuten hiljattain liikenteeseen palanneessa vaunussa 93, mutta koska ikkunat olivat auki ainakoin vaunun etuosassa, mahdollinen ilmastointi ei juurikaan tuntunut välipalassa.

Pikaisen havainnon perusteella vaikutti siltä että Variot poistuivat neloslinjalta syysaikataulujen myötä, joten niiden seikkailu Töölön hallin linjoilla lienee kestänyt tällä erää vain kaksi viikkoa. Havaintoni ei ollut kattava, joten korjatkaa jos se oli virheellinen!
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös