Raitiovaunuhavaintoja - elokuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Pikaisen havainnon perusteella vaikutti siltä että Variot poistuivat neloslinjalta syysaikataulujen myötä, joten niiden seikkailu Töölön hallin linjoilla lienee kestänyt tällä erää vain kaksi viikkoa. Havaintoni ei ollut kattava, joten korjatkaa jos se oli virheellinen!

Samaa tukevat minun havaintoni, ei näkynyt matoja nelosella eikä kympillä. Kaikkia vaunuja en kuitenkaan nähnyt. Matoajan loppuminen kuitenkin taitaa johtua Töölön rataremontin valmistumisesta eikä niinkään syysaikatauluihin siirtymisestä, vaikka nuo sattuivat nyt samaan ajankohtaan. Itse satuin kotimatkalla välipalattomaan niveleen (linja 4T), ja ahdasta kyllä oli, kun on ehtinyt tottua välipalojen väljyyteen. Mutta kivaa, kun vaunut kulkevat taas tiheästi. Jotain hyvää syksyssäkin siis...

Töölössä tuli tänään vastaan nauhakilvellinen 3T, lie suht harvinainen näky. Viime viikolla oli kyllä joku nauhakilvellinen nelosellakin. Oliskohan ollut vaunu 69. Ja vaunu tietysti kulki 4T:llä, mutta kilvissä oli vain 4, kun ei sinne T:tä saa.
 
21.8.2010

Nyt saatiin lisää tietoa Töölön pihan vaihdeohjauksesta. Kyseessä ei ole täysiverinen asetinlaite, koska siitä puuttuu kulunvalvonta. Kuljettajien tiedote käyttää laitteistosta termiä "vaihdepaneeliohjaus". Vaihteen kääntäminen vaunun alla on siis mahdollista. Tälläisten onnettomuuksien vähentämiseksi laitteeseen on kuitenkin asetettu 20 sekunnin minimiviive vaihteenkääntöjen välille.

Vaunu 211 linjalla 8 joutui kolariin Runeberginkadulla tänään yhdeksän aikoihin. Samaan suuntaan ajanut henkilöauto kääntyi eteen Hesperiankadun risteyksessä Salmisaaren suuntaan. Vaunusta hajosi oikea peili ja ajovalo, auto meni lunastuskuntoon.
 
21.8.2010

Nyt saatiin lisää tietoa Töölön pihan vaihdeohjauksesta. Kyseessä ei ole täysiverinen asetinlaite, koska siitä puuttuu kulunvalvonta. Kuljettajien tiedote käyttää laitteistosta termiä "vaihdepaneeliohjaus". Vaihteen kääntäminen vaunun alla on siis mahdollista.
Mistä sitten vaihteenkääntöä ohjataan ja kuka kääntää?
 
Nyt saatiin lisää tietoa Töölön pihan vaihdeohjauksesta. Kyseessä ei ole täysiverinen asetinlaite, koska siitä puuttuu kulunvalvonta. Kuljettajien tiedote käyttää laitteistosta termiä "vaihdepaneeliohjaus".

Rautatietermein kyseessä olisi siis "paikalliskääntöpainikkeet" ilman mahdollisuutta ohjata etänä. :)
 
En tiedä kehtaako sisäisiä tiedotteita sellaisinaan kopsia tänne. rvk1249 voisi sen kai kopsia suoraan teksturista copypastella.

Ohjaustaulu löytyy kuljettajille Töölön pistoraiteelta ja ymmärtääkseni hallimiehen kopista löytyy jonkinlainen pääpöytä jossa on vähän enemmän kontrolleja, esim. aikarajat voidaan ohittaa sieltä.
 
En tiedä kehtaako sisäisiä tiedotteita sellaisinaan kopsia tänne. rvk1249 voisi sen kai kopsia suoraan teksturista copypastella.

Sisäinen tiedote on nimenomaan sisäinen tiedote, vaikka niissä ei mitään salaista olisikaan.
rvk1249 on lomalla, eikä tiedä Töölön hallipihan vaihteista vielä yhtään enempää kuin tekään.
 
Ohjaustaulu löytyy kuljettajille Töölön pistoraiteelta ja ymmärtääkseni hallimiehen kopista löytyy jonkinlainen pääpöytä jossa on vähän enemmän kontrolleja, esim. aikarajat voidaan ohittaa sieltä.
Kiitos, tämä tieto toki riittää oikein hyvin!
 
Juhlaviikon ohjelmaan kuuluu tänään ilmainen raitiovaunumatkustus linjalla 3 liikennöivässä Onnellisten ihmisten ratikassa.

Vaununa on 150. Edessä on vain teksti "Tilausajo" ja hymynaama. Eipä ollut keskipäivällä paljoa "onnellisia", kun tarkemmasta ajoreitistä ei esitetty parempaa tietoa. Muutama lehti-ilmoituksensa hyvin lukenut oli sisällä, ei muuta. Kannattaisi linjamerkintää hieman miettiä etukäteen ja satsata asiaan.
 
MLNRV 96 havaittu linjalla 4 tänään 23.8.2010. Lienee ollut ensimmäisiä linja-ajoja pidennyksen jälkeen. Seuraavaksi liikenteeseen palannee vaunu 109, jonka jälkeen 94 ja 73. (Oletus perustuu edelliseen rvk1249:n julkaisemaan listaan.)
 
Päivän havaintoihin 28.8. kuuluvat mm. 150 ja 339 tilausajoissa sekä viikonlopun vakkarit 175, 157+233 omilla ajoillaan. Huomisen jälkeen ei sitten näe 157+233-yhdistelmää vähään aikaan.
 
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/raitioliikenne_jumitti_vallilassa/

Mikäs bordelli tässä oli kyseessä? Suistumisen lisäksi lienee otettu jonkinlaista kontaktiakin, kun iltakävelyllä paikalla käydessäni maassa lojui mm. helmavalojen palasia.
Jossain luki, että vaihde kääntyi juuri kun ensimmäinen teli oli mennyt vaihteesta. Vastaan tuli toinen ratikka, johon tämä törmäsi.

Vaihde kääntyi Sturenkadulle päin. Paikka oli Mäkelänkadun ja Sturenkadun risteys.

EDIT:
Mäkelänkadulla raitiovaunu 7a suistui raiteiltaan, kun...
 
Viimeksi muokattu:
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös