16.7.
Aamulla HKL 64 /6X
Ja iltapäivällä HKL 80.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
16.7.
Aamulla HKL 64 /6X
6X:llä on melkeinpä nimikkovaunut, kun lähtevät Töölöstä, jossa ei monta pikkuniveltä ole.17.7.
Iltapäivällä jälleen HKL 64 /6X
18.7. –– Helmi-tädin mielestä määränpää oli Vallila.
HKL 162 tilausajossa, kun 150:ssa jarrut hajalla.
Nelonen ajaa taas Kauppatorille ja vaunuissakin näkyy olevan määränpäätekstinä Kauppatori. Minusta on mukava nähdä, että määränpäätekstit noudattavat nykyisin entistä paremmin vaunujen todellisia määränpäitä. Kympilläkin luki Kuusitie poikkeusreitin aikana.
Ainakin Salmisaaren, Länsisatamankadun ja Vironkadun pysäkeillä on reunakiviä siirrelty ilmeiseti Transtehcin vaunuja varten. Toivottavasti Länsiterminaalin radan pysäkit rakennetaan ensimmäisellä yrityksellä oikein, ettei tarvitse heti muutella.
Reunakivien siirtoja on tehty viime aikoina niin urakalla ettei käsiteltyjä pysäkkejä enää jaksa luetella. Vaunun ja korokkeen väliin jää paikka paikoin varsin isoja koloja. Yhden matkustajan olen jo nähnyt putoavan rakoon Arabiankadun pysäkillä.
Ihmekös tuo, koska laiturin etäisyyden mittaaminen kiskosta rakennettaessa on sellainen länsimaiselle insinööritieteelle täysin tuntematon alue.
Lähinnä olemassaolevien pysäkkimittojen noudattaminen Transtech-vaunun suunnittelussa olisi varmaan asettanut liian haitallisia reunaehtoja. Joten tehtiin vaunu niin että pienet pysäkkien fiksailut tarvitaan. Seuraavaksi sitten pitää pikkuhiljaa pidennellä lyhyimpiä pysäkkejä, kun Transun päädymmäiset ovet asettuvat nousuluiskien kohdille. Niinkuin tekevät jo välipalojenkin.
Miksi se vaatisi aiempaa suuremman etäisyyden korokkeen ja vaunun väliin?