339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,499
Meillä on sikäli hassu tilanne, että pääväylillä, joissa raitiovaunuille pitäisi taata sujuvin kulku, kaistat ovat kapeimmat ja huonoimmat. Manskulla ja Hämeentiellä, Siltasaarenkadulla ja miksei myös Tukholmankadulla ja Runeberginkadulla, ei pitäisi tinkiä senttiäkään päivitetystä suositusleveydestä 6,4 m.
Tuo 6,4, jollaista kaupungista ei muuten löydy juuri mistään (puiden reunustamat radat, Paciuksenkatu ja Hämeentien maasilta lienevät tärkeimmät poikkeukset, jotka näitä suositusmittoja noudattavat), on minimileveys sellaiselle rv-kaistalle, jolle mahtuu ratikan lisäksi myös naapurikaistan peilit.
Minusta hyvä pääkatujen perusmalli ratikkakaistalle olisi 6,5 metriä leveä alue, josta on varattu 5,5 metriä raitiovaunukaistoille. Niiden reunoilla olisi kummallakin puolella 0,5 m levyinen, korkealla (jalkakäytäväkorkuisella) reunakivellä molemminpuolisesti eroteltu keskikoroke. Suurin piirtein tällainen järjestely on Munkkiniemen puistotie 1 & 2 kohdalla. Se vie tilaa melko vähän, mutta erottelee liikennemuodot tehokkaasti. Reipas korotus karkottaa autot siitä korotuksen reunasta, kun taas helsinkiläistyyppinen 2 cm "korotus" on vaikutukseltaan lähellä nollaa.
Tuo 6,4, jollaista kaupungista ei muuten löydy juuri mistään (puiden reunustamat radat, Paciuksenkatu ja Hämeentien maasilta lienevät tärkeimmät poikkeukset, jotka näitä suositusmittoja noudattavat), on minimileveys sellaiselle rv-kaistalle, jolle mahtuu ratikan lisäksi myös naapurikaistan peilit.
Minusta hyvä pääkatujen perusmalli ratikkakaistalle olisi 6,5 metriä leveä alue, josta on varattu 5,5 metriä raitiovaunukaistoille. Niiden reunoilla olisi kummallakin puolella 0,5 m levyinen, korkealla (jalkakäytäväkorkuisella) reunakivellä molemminpuolisesti eroteltu keskikoroke. Suurin piirtein tällainen järjestely on Munkkiniemen puistotie 1 & 2 kohdalla. Se vie tilaa melko vähän, mutta erottelee liikennemuodot tehokkaasti. Reipas korotus karkottaa autot siitä korotuksen reunasta, kun taas helsinkiläistyyppinen 2 cm "korotus" on vaikutukseltaan lähellä nollaa.