Lähinnä olemassaolevien pysäkkimittojen noudattaminen Transtech-vaunun suunnittelussa olisi varmaan asettanut liian haitallisia reunaehtoja. Joten tehtiin vaunu niin että pienet pysäkkien fiksailut tarvitaan.
Kun olen asiaan sotkeutunut, niin selvennän, mistä on kysymys.
Transtechin vaunu ei vaadi yhtään leveämpiä pysäkkejä kuin entisetkään vaunut. Kynnysleveys on 2,3 m kuten Varioissa ja Valmettilaisissa. Suurin rako laiturin ja kynnyksen väliin muodostuu Nr-vaunujen päätyovissa, koska kynnys on kavennetun vaunun keulan mukainen ja leveä. Myös Transussa on etu- ja takaovi kapenevalla osuudella, mutta rako ei muodostu yhtä suureksi kuin Nr-vaunuissa.
Pysäkin ja kynnyksen etäisyys voidaan nykyään tehdä enintään 50 mm:n suuruiseksi. Mutta se edellyttää, että laiturin reunan rakenne on kiinni samassa rakenteessa kuin kisko. Meillä reunakivi ei ole valettu betonikakkuun, johon on valettu kisko. Siten käytännössä mm. routa heiluttaa reunakiviä, ja jotta ne eivät ottaisi kiinni vaunuun, ne asennetaan ”riittävän etäälle”. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että on fiksumpaa valaa reunakivet betoniin, jolloin niitä ei myöskään tarvi oikoa myöhemmin.
Transun pysäkki voi olla kaarteessa yhtä hyvin tai huonosti kuin muidenkin vaunujen pysäkki. Kuten esimerkiksi Kurvin pysäkki, joka on sananmukaisesti kurvissa. Mutta siinä Transu poikkeaa muista, että suoralla raiteella oleva pysäkki ei saa olla liian lähellä jyrkän kaarteen alkupistettä erityisesti sisäkaarteen puolella. Kun vaunu ajaa kurviin tai tulee kurvista suoralle, suoran puoleinen vaunun päätyosa koukkaa päästään kaarteen sisäpuolelle.
Sisäpuolen koukkaus on ehto tai vaihtoehto täysmatalalle lattialle. HKL:ssä päädyttiin siihen, että täysmatala lattia on tärkeämpi asia kuin rajoitus kaarteen ja pysäkin alkukohdan väliselle etäisyydelle. Ongelmapysäkkejä ei ollut kuin muutama, ja ne todettiin mahdollisiksi korjata. Mutta valitettavaa on, että suurin osa pysäkeistä oli ysin uudella osuudella. Ja Jätkän radat, joita ei 2009 ollut olemassakaan, tuovat ongelmapysäkkejä lisää. En osaa sanoa, miksi meillä käy näin, että uusien ratojen suunnittelijat eivät osaa tehdä ratoja vähintään sen mukaan kuin entiset ja ottaen huomioon tiedossa olevat kehitystarpeet.
Antero