Sunnuntai-iltana 5.2.2012 pyrytti taas reippaasti, jolloin välipalavaunut jumiutuivat mäkiin ainakin linjoilla 4 ja 10. Oheinen kuva on Katajanokan Kanavakadulta, jossa MLNRV 78 ei päässyt omin avuin edes mäen alkuun, vaan HE 125 tuli hinaamaan sen pinteestä. Vaunu oli aluksi päässyt omin avuin mäen puoliväliin saakka, mutta pyörien sutiessa moottorit ylikuumenivat niin että vaunu jouduttiin "buuttaamaan", jotta sen moottorit saatiin taas ajokuntoon. Tämän jälkeen nousu ei enää onnistunut, vaan kuljettaja päätti peruuttaa Satamakadulle ja ottaa vauhtia. Toisella yrittämällä ei päästy edes kunnolla kaarteesta mäkeen, mutta onneksi raivausauto saapui siinä vaiheessa hätiin. Vaunu oli jumittanut ensimmäisen kerran jo matkallaan kohti Katajanokan päätepysäkkiä, jolloin se jäi sutimaan Merikasarminkadulle Vyökadun pysäkin jälkeiseen ylämäkeen. Tuolloinkin vaunu jouduttiin käynnistämään uudestaan, mutta lopulta se kuitenkin selvisi omin voimin kyseisen mäen ylös.
Harjavaunu 2123 oli lähetetty Katajanokalle putsaamaan kiskoja, mutta matkalla sen jarrut jumiutuivat Ritarihuoneen lähettyvillä. Se pääsi kuitenkin pienen viiveen jälkeen jatkamaan matkaansa, ja saapui sitten kolmen välipalavaunun muodostaman jonon hännille Kruunuvuorenkadulle. Sieltä kaksi miestä jalkautui HE 125:n miehistön avuksi putsaamaan Kanavakadun mäen kiskouria käsipelillä. Viiden miehen työskenneltyä mäessä parinkymmenen minuutin ajan kiskot saatiin sellaiseen kuntoon, että jonon kaksi muuta välipalavaunua pääsivät mäen ylös ilman hinausta.
Hieman aiemmin samana iltana jopa Ritarihuoneelta Senaatintorille ajaminen tuotti suuria ongelmia välipalavaunulle, vaikka kyseisellä paikalla ei ole mäkeä nimeksikään. Vaunun vauhti oli parhaimmillaankin selvästi kävelynopeutta hitaampi, ja siksi matkustajia päästettiin kyydistä matkalla. Myös bussi linjalla 16 (joka on parhaillaan Mariankadun kiertävällä poikkeusreitillä) ohitti sutivan vaunun ajamalla vasemmanpuoleisilla pyörillään vastapuolen pysäkkikorokkeen kautta. Tälläkin osuudella kuljettaja pysäytti vaunun kokonaan muutaman kerran jäähdyttääkseen sen ylikuumentuneita moottoreita. Kun vaunu viiden minuutin sutimisen jälkeen pääsi Senaatintorin kulman (lämmitetylle) vaihteelle, pyörien pito parani kuin taikasauvan iskusta, puhumattakaan Aleksin lämmitetystä osuudesta.