Tämä kulttuuriratikka on ollut kyllä todella epäonninen, melko usein ollut pois liikenteestä teknisten vikojen takia ja nyt sitten vielä kärähti.
Vähän kummalista oli, kun nousin kulttuuriratikkaan takaovesta ja ohjelmaan näytti kuuluvan savukonekin. Arvelin sellaisen häiritsevän kuljettajan työskentelyä. Sitten minut jo käskettiinkin poistumaan ja savun määrä alkoi kasvaa. Dippaduu
Liekkejä en kyllä nähnyt, vaikka olin ollut kohtalaisen lähellä palokohtaa ja katsonut sinne päin savukonetta silmilläni etsiessäni. Mutta, koska palo oli lattian alla, liekit ehkä näki vain jos oli ihan lähellä. Ja toki, kun savua on noin paljon, on jossain varmaan tultakin.
Juttelin sitten sammutusta katsellessa erään matkustajan kanssa. Oli kuulemma jo Länsi-Pasilassa alkanut kärytä sen verran, että matkustajat olivat käryä keskenään ihmetelleet. Mannerheimintielle käännyttäessä sitten oli alkanut olla ihan silmin havaittavia määriä savua ja Töölön hallin vierustan pysäkille sitten tosiaan loppui matka ja ratikkaliikenne suljettiin molempiin suuntiin siksi aikaa, mikä palokunnalla kesti häärätä hääräämisensä.
Sinänsä tuo oli ehkä parhaita mahdollisia hajoamispaikkoja, koska vaunu saatiin todella nopeasti sivuun Töölön hallin raiteille. Kyldyyrisporan töötti huusi koko työnnön ajan (työntäjänä takana jumittanut #68).
Vaunu saatiin sivuun osapuilleen 17:50 ja sitä päästiin työntämään kohti Koskelan hallia kello 18:30 aikoihin. Viivästyksen syynä oli, ettei vaunun jarruja saatu irti. Lisäksi vaunun töötti hirtti kiinni muutamaan otteeseen, kun jarruja yritettiin irroittaa. Lopulta jarrujen irroittaminen ja töötin hiljentämine onnistui heebojen soitettua Koskelan hallille, jossa oli sopivasti joku erityisen hyvin Mannejen tekniikasta perillä oleva vuorossa. Jostain syystä ratikan liikkelle saaminen vaati takimmaisen lattialuukun alla olevien kapineiden käpistelyä.
Palopaikka oli ollut taaemman nivelen kohdilla, lattian alla. Ikkunan läpi katsellessani nivelluukut olivat auki ja nivelen lähistöllä istuimet tuhkan peitossa.
Ratikoita oli pohjoiseen päin jonossa Nordenskiöldinkadun risteystä pitemmälle, eteästä päin tulevia taas kerättiin Runeberginkadulta Töölön hallille kulkevalle varikkorataosuudelle, joka oli Runeberginkadulta Mannerheimintielle asti täynnä ratikoita.