Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Kulttuuriratikan liikennöinti/ohjelma kannattaa tarkastaa HSL:n tai Korjaamon sivuilta.

Livakaan ei tainnut vielä eilen toimia, kun kahdella ekalla kierroksella piti oikasta ja jättää Pasila ajamatta. Vähän oli ovienkin toimivuudessa vielä alkukankeutta, mutta ihastusta ratikka matkustajissa herätti, tai ainakin niissä, jotka kyytiin uskaltautuivat.

Pimenevät illat tulevat vielä lisäämään värivalaistuksen huomioarvoa tulevaisuudessa.
 
Itsekinajelin eilen alkuillasta kulttuuriratikalla. Pidän ideasta, toteutuskin on hyvä, tosin säätöjä on vielä tehtävä.... Odotan alkutalven pimeitä iltoja katon värivalot ja videoruudut pääsevät silloin oikeuksiinsa.
Vaunussa oli mukana kaksi HSL'n vaunuemäntää jotka kertoivat jo Jäähallin luona että vaunu on koekäytössä ja oikaisee Kallon kautta käymätä Pasilassa. Jakoivat myös heijastimia.
Videoruuduissa näytettin ilmeisesti Korjaamon väen tekemiä lyhytvideoita.
Projekti on mielenkiintoinen, odotan mitä kaikkea saadaan aikaiseksi vuoden 2012 desingpääkaupunkivuoden ohjelmaan:)
 
Olen havainnut, että jäähdytysilmastoidut NR II:t erottaa ilmastoimattomista siitä, että nivalpalkeen ulkopuolella (!) katolla kulkee kaksi letkua vastuslaatikosta toiseen. Kuumalla ilmalla tunnusmerkkinä on lisäksi ovettoman puolen takalulmasta "valuva" kondenssivesi.
 
Olen havainnut, että jäähdytysilmastoidut NR II:t erottaa ilmastoimattomista siitä, että nivalpalkeen ulkopuolella (!) katolla kulkee kaksi letkua vastuslaatikosta toiseen. Kuumalla ilmalla tunnusmerkkinä on lisäksi ovettoman puolen takalulmasta "valuva" kondenssivesi.

Ja C-osan katolla oleva harmaa laatikko on varustettu säleiköillä.
 
Livakaan ei tainnut vielä eilen toimia, kun kahdella ekalla kierroksella piti oikasta ja jättää Pasila ajamatta. Vähän oli ovienkin toimivuudessa vielä alkukankeutta, mutta ihastusta ratikka matkustajissa herätti, tai ainakin niissä, jotka kyytiin uskaltautuivat.

Minusta on typerää että vaunu on ihan oikeassa vuorossa linjaliikenteessä, vaikka selvästikään se ei ole liikennöintikelpoinen. Ensin vaunu kuntoon (liva, servo, kilvet, ovet) ja sitten vasta ihailtavaksi. Tuossa kunnossa sen linjalla pitäminen on mielestäni maksavien asiakkaiden kiusaamista.
 
Lippavälipala 109 oli tänään linjalla 4. En ole nähnyt sitä aiemmin linjaliikenteessä.
 
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrII-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)
  • 72 / 26.8.2010 v.48 @4T / N/A
  • 73 / 25.6.2010 v.62 @6/8 / N/A
  • 74 / 4.5.2010 v.158 @6/8 / N/A
  • 76 / 15.12.2008 v.64 @6/8 / 29.5.2009 v.164 @6/8
  • 77 / 7.11.2009 v.25 @3BT / 17.2.2010 v.95 @10
  • 80 / 21.4.2006 v.75 @7B / 18.1.2007 v.158 @6
  • 84 / 7.12.2009 v.42 @4 / 14.4.2010 v.164 @6/8
  • 85 / 2.9.2008 v.94 @10 / 28.1.2009 v.164 @6/8
  • 86 / 16.2.2009 v.140 @4 / 30.6.2009 v.58 @6/8
  • 90 / 24.4.2010 v.26 @3BT / 14.8.2010 v.97 @10
  • 91 / 2.7.2009 v.25 @3BT / 3.11.2009 v.156 @6/8
  • 93 / 30.3.2010 v.158 @6/8 / 2.8.2010 v.64 @6/8
  • 94 / 10.6.2010 v.26 @3BT / N/A
  • 96 / 11.5.2010 v.26 @3BT / 21.8.2010 v.82 @9
  • 98 / 11.9.2009 v.193 @10 / 27.11.2009 v.74 @7A
  • 99 / 6.6.2009 v.177 @7B / 14.11.2009 v.62 @6/8
  • 101 / 12.4.2009 v.29 @3BT / 10.10.2009 v.64 @6/8
  • 102 / 21.4.2009 v.52 @6 / 26.9.2009 v.159 @6/8
  • 105 / 13.3.2010 v.175 @7B / 27.4.2010 v.141 @4
  • 107 / 27.11.2009 v.141 @4 / 17.2.2010 v.102 @1A
  • 108 / 4.1.2010 v.97 @10 / 19.3.2010 v.93 @10
  • 109 / 27.5.2010 v.38 @3BT / 25.9.2010 v.93 @10
  • 110 / 4.10.2009 v.62 @6/8 / 11.12.2009 v.64 @6/8
  • 111 / 30.10.2009 v.198 @10 / 23.12.2009 v.165 @6/8
  • 112 / 15.10.2009 v.147 @4 / 8.12.2009 v.159 @6/8

Saksassa käyneet NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen Saksaa / ensimmäinen kerta linjalla Saksasta tulon jälkeen)
  • 32 / 15.01.2009 v.101 @1A / 27.11.2009 v.164 @6/8
  • 40 / 4.6.2009 v.2 @1A / 27.4.2010 v.62 @6/8
  • 41 / 14.1.2010 v.75 @7A / N/A
  • 42 / 13.6.2008 @7B / 23.9.2009 v.58 @6/8
  • 44 / 6.11.2007 v.83 @7A / 22.1.2009 v.103 @1A
  • 52 / 25.5.2008 v.60 @6/8 / 31.7.2009 v.104 @1A
  • 54 / 24.3.2009 v.105 @1A / 8.2.2010 v.83 @7A
  • 55 / 30.3.2009 v.106 @1A / 27.3.2010 v.27 @3BT
  • 56 / 23.3.2010 v.174 @7B / N/A
  • 57 / 15.4.2010 v.59 @6/8 / N/A
  • 58 / 23.2.2009 v.85 @9 / 4.12.2009 v.38 @3BT
  • 59 / 14.9.2009 v.51 @6/8 / 20.7.2010 v.29 @3BT
  • 64 / 6.5.2010 v.171 @7B / N/A
  • 65 / 13.11.2009 v.77 @7A / N/A
  • 66 / 17.8.2009 v.176 @7B / 29.6.2010 v.44 @4T
  • 69 / 13.9.2007 v.174 @7B / 10.8.2009 v.76 @7A
  • 70 / 13.6.2008 @1A / 15.10.2009 v.159 @6/8

Suomessa korjatut NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen TK / ensimmäinen kerta linjalla TK:sta tulon jälkeen)
  • 33 / 2.6.2005 v.155 @6 / 31.1.2006 v.163 @7A
  • 46 / 18.10.2005 v.103 @1A / 9.9.2006 v.62 @7A
  • 67 / 15.6.2006 v.85 @8 / 6.11.2007 v.102 @1A
 
SRS:n uutissivulla 29.9.:
Kulttuuriratikka auringonpaisteessa. Mikä onkaan vaunun "väri" kun se alati muuttuu?
Kustaa Vaasan tien ratatyö. Mitä siellä tehdään?
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös