Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2023

Onpa kummallista. Tuo on suora osuus, vaunu ei ole vielä tullut vaihteeseenkaan, eikä ole urakiskoa niin että siellä urassa voisi olla joku vierasesine suistamassa vaunua. Mitähän tuossa on tapahtunut, kun ei ylinopeudellakaan pitäisi voida suoralla osuudella saada vaunua kiskoilta? Ei nuo vaunut edes kulje niin lujaa.

Jos kyse on vain siitä, että pyörien profiilia ei vielä olisi korjattu (en siis tiedä, onko tämän vaunu kohdalla jo korjattu vai ei) ja radan nyppylöitä hiottu (enkä tiedä sitäkään, onko juuri tämä paikka vielä korjaamatta), niin miksei tuossa ole suistuttu jo aiemmin?
 
Onpa kummallista. Tuo on suora osuus, vaunu ei ole vielä tullut vaihteeseenkaan, eikä ole urakiskoa niin että siellä urassa voisi olla joku vierasesine suistamassa vaunua. Mitähän tuossa on tapahtunut, kun ei ylinopeudellakaan pitäisi voida suoralla osuudella saada vaunua kiskoilta? Ei nuo vaunut edes kulje niin lujaa.

Jos kyse on vain siitä, että pyörien profiilia ei vielä olisi korjattu (en siis tiedä, onko tämän vaunu kohdalla jo korjattu vai ei) ja radan nyppylöitä hiottu (enkä tiedä sitäkään, onko juuri tämä paikka vielä korjaamatta), niin miksei tuossa ole suistuttu jo aiemmin?
Esitän tässä HS:ssa ja IS:ssa julkaistujen kuvien auttamana pienen arvauksen, joka on täysin spekulaatiota. Kuvan perusteella vaunu on tainnut liikkua Latokartanon pysäkiltä kohti Viilarintietä eli suuntaan Itäkeskus, ja siis poikkeuksellisesti vasenta raidetta. Täysin spekulatiivisen päättelyni mukaan vaunun takimmainen (kuvassa lähin) teli olisi suistunut kiskoilta esimerkiksi vaihteen käännyttyä vaunun ylittäessä sitä eli "vaunun alla". Nämä ovat sellaisia asioita, joita asiaankuuluvat tahot tutkivat ja sitten aikanaan kertovat, mihin ovat päätyneet. Mainitsemieni kuvien perusteella arvelisin, että tuossa on voitu ajaa epätyypillisellä tavalla (jo ennen suistumista) syystä tai toisesta.

Laitan linkin maksumuurittoman IS:n juttuun, jossa on muutama kuva.
 
Tuon puolesta puhuisi se, että varhaisissa lukijakuvissa palavat punaiset valot vaunun "etupäässä". Toisaalta sitten taas IS:n kuvaajan ottamassa kuvassa näkyy vaihde, jonka asento on suoraan. Outoa kyllä.
 
Tuon puolesta puhuisi se, että varhaisissa lukijakuvissa palavat punaiset valot vaunun "etupäässä". Toisaalta sitten taas IS:n kuvaajan ottamassa kuvassa näkyy vaihde, jonka asento on suoraan.
Lisäksi lähimmän pään virroitin on ala-asennossa, toisen pään taas ylhäällä. Tosin olen nähnyt MLPRV1:n ajavan linjalla (=varikkoalueen ulkopuolella) taaempi virroitin ylhäällä kerran, ja tilanteesta on kuvakin. Lähimmän pään linjakilven teksti (josta sinänsä ei saa selvää) on lyhyt mahtuen kapeaan tilaan, etupäässä yleensä lukee KOE Koeajo tai KOE Provtur tms. Noissa tilanteissa takana lukisi vain KOE.

Latokartanon vaihde ei käsittääkseni ole sähköinen, joten sen kielien mahdollinen liikkuminen ei hoidu sähkömoottorien voimalla. Ovatko vaihteen kielet päässeet liikkumaan vai olleet (ehkä hetken?) väliasennossa tms., en todellakaan tiedä. Voisin uskoa, että vaihdetta tutkitaan tarkoin tapahtuneen takia. Ja sitä, milloin ja mihin suuntaan sitä on käännetty ennen onnettomuutta, ja onko silloin esiintynyt mitään tavallisuudesta poikkeavaa. IS:n yhdessä kuvassa vaihde kielineen todellakin näkyy varsin selvästi ja siinä se ainakin näyttäisi olevan ihan selkeästi "suorille".
 
Latokartanon vaihde ei käsittääkseni ole sähköinen, joten sen kielien mahdollinen liikkuminen ei hoidu sähkömoottorien voimalla. Ovatko vaihteen kielet päässeet liikkumaan vai olleet (ehkä hetken?) väliasennossa tms., en todellakaan tiedä. Voisin uskoa, että vaihdetta tutkitaan tarkoin tapahtuneen takia. Ja sitä, milloin ja mihin suuntaan sitä on käännetty ennen onnettomuutta, ja onko silloin esiintynyt mitään tavallisuudesta poikkeavaa. IS:n yhdessä kuvassa vaihde kielineen todellakin näkyy varsin selvästi ja siinä se ainakin näyttäisi olevan ihan selkeästi "suorille".

Juu manuaali on, itsekin olen tuon vääntänyt kangella useasti. Noissa manuaalivaihteissa linjalla pitäisi aina varmistaa, että vaihde on varmasti loppuun asti kiinni (vääntämällä loppuun asti).
 
Eilen illalla sattuneessa vahingossa kyse oli poikkeustilanteen harjoittelusta. Kuljettajat harjoittelivat suunnanvaihtoa käsikäyttöisessä vaihteessa. Vaunu nousi vaihteesta kävelyvauhdissa. Vaunun teli ja kylkipanelit vahingoittuivat. Ratainfraan vauriot olivat vähäisiä.
 
Hyvä harjoitus kun isompaa sitten tullutkaan ja tätä varten harjoitellaan että löytyy ongelmat ja voi ratkaista.
 
12.9.2023

KLOY 612 oli Latokartanossa jonkinlaisissa simulointi- ja testaustehtävissä iltapäivällä. Maanantai-illan suistumispaikkaa tutkittiin ja testattiin ajamalla tuolla vaunulla vaihteesta eri suuntiin hyvin hitaalla nopeudella.
 
12.9.2023

KLOY 612 oli Latokartanossa jonkinlaisissa simulointi- ja testaustehtävissä iltapäivällä. Maanantai-illan suistumispaikkaa tutkittiin ja testattiin ajamalla tuolla vaunulla vaihteesta eri suuntiin hyvin hitaalla nopeudella.

Tänään 14.09.2023. Tuo #612 ja #603 painelivat Leppävaarassa kohti Keilaniemeä vähän jälkeen klo 15.
 
15.9.2023

Aamuajoissa klo 7 jälkeen Itäkeskuksen lähettyvillä ja osaksi päättärilläkin KLOY 601, 602, 605 ja 610. 602 ajoi varikolta ulos 7.06 ja 601 klo 7.17. 610 oli lähtenyt ajoon jo ennen 602:ta ja 605 myös. Klo 7.10 paikkeilla 602 ja 605 seisoivat Itiksessä rinnakkain.
 
16.09.2023. Leppävaara, Espoo.
KLOY 606 paineli itään päin jälkeen neljän
KLOY 612 paineli Keilaniemen suuntaan, vajaa viisi, kääntyen Sellon väliin melkoisella vauhdilla.
 
HSL on tiedottanut 12.9. uusista raitiolinjoista 1T ja 8T, joita ajetaan lauantaisin ja sunnuntaisin tasaamaan laivamatkustajien kuormitusta.

Linja 8T jatkaa linjan 8 päätepysäkiltä Saukonpaadesta Länsiterminaali T2:een, josta jatkaa linjana 1T eteenpäin. Linja 1T jatkaa Bulevardia Hietalahdentorille ja sieltä Jätkäsaarenlaituria & Tyynenmerenkatua Länsiterminaali 2:lle, eli Fredrikinkatu - Pursimiehenkadun välinen osuus jää ajamatta.

HSL:n tiedote.
 
Takaisin
Ylös