Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2023

Entisaikaan oli hyvin selkeästi niin, että tietyillä linjoilla käytettiin tietynlaista kalustoa, ja vaikkapa Ratti-Karia linjalla 6 oli jonkinlainen tapaus, koskapa oli niin harvinainen. Onko tällä hetkellä enää mitään systeemiä noissa? Kalustoa on käytännössä kahdenlaista, välipaloja ja Articeja. Onko välipalat keskitetty tietyille linjoille?
 
(tiedot bussitutkasta)

Linjoilla 1, 2, 3, 6, ja 8 näyttäisi menevän aika tasan korkeintaan 2:3 articien eduksi. Sitten taas 4, 7, 9 ja 10:llä saattaa olla yksittäinen välipala tai korkeintaan kaksi. 5:lla taas on laidasta laitaan, joskus pelkkiä välipaloja, joskus pelkkiä articeita. Viikonloppuisin näyttäisi olevan aina pelkkiä välipaloja.

Nythän on tilanne, ettei läheskään kaikkea kalustoa tarvita liikenteeseen samanaikaisesti, eli ilmeisesti Articit pistetään ajoon siltä osin kuin ovat vapaana, mutta välipaloista osa ei ole ollut pitkään aikaan liikenteessä, eikä käyttöaste ole kerrallaan kovin korkea. Oletettavasti nämä tulisivat linjojen 1, 2, 3, 6, ja 8 articien tilalle, kun muilla linjoilla tarve kasvaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:27 ----------

Pistettään samaan syssyyn tutkahavaintoa tältä päivältä (25.9.) jokerilta:

601 ja 608 näkyivät hetken aikaa klo 15 aikoihin kartassa, mutta toisin kuin muilla vaunuilla, niillä "linja 15" luki tutkassa tummanharmaalla vihreän sijasta.

602 kääntyi Huopalahden aseman länsipuolella 14:45 aikoihin takaisin itään ja ajoi varikolle, jossa kirjautui ulos 15:28

603 sahasi edestakaisin siten, että oli Itäkseskuksessa ainakin 15:41 läntien takaisin 15:53 ja lisäksi myös 18:09-18:13 ja 20:28. Se kääntyi Otaniemestä takaisin klo 16:52, mutta Keilanimeen asti se kulki 19:21-19:23.

Vaunu 607 Kävi Itäkeskuksessa ainakin 15:33, 17:48 ja 23:03 sekä Keilaniemessä 16:37-16:44 ja kääntyi Huopalahden länsipuolella takaisin 23:40. Se on edelleen kirjautuneena linjalle 15 ja näyttää olevan 581 minuuttia myöhässä Viikin kohdalla matkalla itään. muokkaus: matka päättyi varkolle klo 0:20

612 kirjautui 15:11 Itäkeskuksessa ja kävi siellä uudelleen 17:25-17:32 sekä Keilaniemessä 16:19-16:23 Se myös löi paikannuksen pois päältä Otaniemessä 18:31 matkalla länteen.
 
Viimeksi muokattu:
(tiedot bussitutkasta)

Linjoilla 1, 2, 3, 6, ja 8 näyttäisi menevän aika tasan korkeintaan 2:3 articien eduksi. Sitten taas 4, 7, 9 ja 10:llä saattaa olla yksittäinen välipala tai korkeintaan kaksi. 5:lla taas on laidasta laitaan, joskus pelkkiä välipaloja, joskus pelkkiä articeita. Viikonloppuisin näyttäisi olevan aina pelkkiä välipaloja.

Nythän on tilanne, ettei läheskään kaikkea kalustoa tarvita liikenteeseen samanaikaisesti, eli ilmeisesti Articit pistetään ajoon siltä osin kuin ovat vapaana, mutta välipaloista osa ei ole ollut pitkään aikaan liikenteessä, eikä käyttöaste ole kerrallaan kovin korkea. Oletettavasti nämä tulisivat linjojen 1, 2, 3, 6, ja 8 articien tilalle, kun muilla linjoilla tarve kasvaa.
Kun linja 13 vuoden päästä aloittaa ja sitä ennen kalustotarve lisääntyy muilla linjoilla, raitiolinjalla 1 saatetaan käyttää lähes pelkkiä Valmetteja kuten tilanne oli ennen koronasäästöjä. Ykkösen kalustohan on jostakin syystä hyvin kalustotarvepainotteinen, sillä olihan sillä viime kesänäkin lähes pelkkiä Articeja kalustotarpeen ollessa alempi. Myös linjoilla 2 ja 3 Valmettien osuuden luulisi kasvavan selvästi. Linjoilla 6 ja 8 Articeja käytetään tällä hetkelläkin selvästi enemmän kuin ennen koronasäästöjä, mutta saa nähdä, aiotaanko niiden osuutta kasvattaa jopa yli puolen vai lisätäänkö niitä enemmin myös linjoille 4, 7, 9 ja 10. Linjalla 13 aiotaan varmaankin käyttää lähes pelkkiä Articeja.
 
Linjalla 13 aiotaan varmaankin käyttää lähes pelkkiä Articeja.

Onko tuolla linjalla jokin syy/peruste tähän?

Itse pidän selvänä, että HSL:n muutaman vuoden takainen päätös pitää articit linjoilla joissa on tarvetta kapasiteetille (4, 10 ja länsisataman linjat 7 ja 9)
 
Onko tuolla linjalla jokin syy/peruste tähän?

Itse pidän selvänä, että HSL:n muutaman vuoden takainen päätös pitää articit linjoilla joissa on tarvetta kapasiteetille (4, 10 ja länsisataman linjat 7 ja 9)

Ainakin yleissuunnitelman (2018) aikaiset kuormitusmallinnukset näyttivät ylikuormaa articeillakin ja 5min vuorovälillä Kalasataman ja Pasilan välille. Suurin kuormitus oli Vallilanlaaksossa, jossa oli Arabianrannan/Kumpulan ja Pasilan väliset matkat lisänä. Tietenkin korona on jättänyt jonkin jäljen tuohon matkustajamäärään, mutta malli, jolla ne arviot oli tehty näytti todellisuutta alempaa kuormitusta silloiselle kantakaupungin raitioverkolle, mutta toisaalta myös näytti todellisuutta korkeampaa kuormitusta runko-osuuksilla.
 
(tiedot bussitutkasta)

Linjoilla 1, 2, 3, 6, ja 8 näyttäisi menevän aika tasan korkeintaan 2:3 articien eduksi. Sitten taas 4, 7, 9 ja 10:llä saattaa olla yksittäinen välipala tai korkeintaan kaksi. 5:lla taas on laidasta laitaan, joskus pelkkiä välipaloja, joskus pelkkiä articeita. Viikonloppuisin näyttäisi olevan aina pelkkiä välipaloja.

Nythän on tilanne, ettei läheskään kaikkea kalustoa tarvita liikenteeseen samanaikaisesti, eli ilmeisesti Articit pistetään ajoon siltä osin kuin ovat vapaana, mutta välipaloista osa ei ole ollut pitkään aikaan liikenteessä, eikä käyttöaste ole kerrallaan kovin korkea. Oletettavasti nämä tulisivat linjojen 1, 2, 3, 6, ja 8 articien tilalle, kun muilla linjoilla tarve kasvaa.

Kiitoksia!

Ainakin yleissuunnitelman (2018) aikaiset kuormitusmallinnukset näyttivät ylikuormaa articeillakin ja 5min vuorovälillä Kalasataman ja Pasilan välille. Suurin kuormitus oli Vallilanlaaksossa, jossa oli Arabianrannan/Kumpulan ja Pasilan väliset matkat lisänä. Tietenkin korona on jättänyt jonkin jäljen tuohon matkustajamäärään, mutta malli, jolla ne arviot oli tehty näytti todellisuutta alempaa kuormitusta silloiselle kantakaupungin raitioverkolle, mutta toisaalta myös näytti todellisuutta korkeampaa kuormitusta runko-osuuksilla.

Noi on ihan höpöä. Yleensähän noi tietokonemallinnukset menee toisin päin, eli matkustajia ilmestyy oikeasti paljon enemmän kuin mitä tietokone osaa arvata. Mutta tässä nimenomaisessa keississä en jaksa mitenkään uskoa, että Artic 5 min välein tulisi ylitäyteen. Ensi vuonna se sitten nähdään, mutta kun siellä 10 minuutin välein ratikka suhaa ja kansa on tottunut muihin kulkumuotoihin, niin ei ne vaunut tule siellä täynnä olemaan.
 
(Kalasatama-)Kumpula-Pasila on perinteisesti umpisurkeasti joukkoliikenteellä palveltu akseli jossa on kuitenkin kaikenlaista asutusta ja matkakohteita aika paljon. Toki ihan metsää ja nurtsiakin on, koska Helsingissä aivan suotta vihataan täyteen rakennettua kaupunkia.
 
(Kalasatama-)Kumpula-Pasila on perinteisesti umpisurkeasti joukkoliikenteellä palveltu akseli jossa on kuitenkin kaikenlaista asutusta ja matkakohteita aika paljon. Toki ihan metsää ja nurtsiakin on, koska Helsingissä aivan suotta vihataan täyteen rakennettua kaupunkia.

Toisessa päässä metro, toisessa juna, luulisi löytyvän pasilan työpaikoille ihmisiä menevän ja toisin päin
 
Ainakin yleissuunnitelman (2018) aikaiset kuormitusmallinnukset näyttivät ylikuormaa articeillakin ja 5min vuorovälillä Kalasataman ja Pasilan välille. Suurin kuormitus oli Vallilanlaaksossa, jossa oli Arabianrannan/Kumpulan ja Pasilan väliset matkat lisänä. Tietenkin korona on jättänyt jonkin jäljen tuohon matkustajamäärään, mutta malli, jolla ne arviot oli tehty näytti todellisuutta alempaa kuormitusta silloiselle kantakaupungin raitioverkolle, mutta toisaalta myös näytti todellisuutta korkeampaa kuormitusta runko-osuuksilla.

Ahaa kiitos tiedosta. En ole asiantuntija matkustajamäärien arvioimisessa, mutta ajattelin että ratikkalinja riittäisi tuohon.

On kyllä hyvinkin totta, että Kalasataman saavutettavuus on heikohko erityisesti länsi-vantaan ja rantaradan seudulta ilman KAPA-hanketta. Ja täten kysyntää luulisi olevan. Itse lähes välttelen REDIä kauppakeskuksena julkisilla tuosta syystä. Kyllä tuo Kalasataman houkuttelevuus nousee selvästi kun ei tarvitse tehdä sakkokierrosta rautatieaseman kautta metrolla (kyllä, meneehän Pasilasta runkolinjatkin Kalsatamaan, mutta ei sitä sujuvaksi voi sanoa).
 
27.9.

1:llä 75 vuorossa 208, 471 vuorossa 201,
2/3:lla 434, 409 vuorossa 116, 407 vuorossa 115,
4:lla 430 vuorossa 142, 425,
8:lla 416, 440, 414 vuorossa 153, 428, 463 vuorossa 952, 470, 104 vuorossa 952, 108 vuorossa 954,
10:llä 406, 466,

407:ssa oli HKL:n logot.

105 opetusajossa Runeberginkadulla Topeliuksenkadun risteyksessä matkalla etelään klo 17:43

Lisäksi somekuvan mukaan 461 olisi saanut vaaleanpunaiset roseenauha-mainokset.

Sitten vielä tutkahavaintoa. Jokerilla ei tutkassa näkynyt eilen minkäänlaista liikennettä, mutta tänään on iltaa kohden ensin 612 lähtenyt varikon länsipuolelta 16:24 aikaan ja on nyt jo toista kertaa Itäkeskuksessa, sekä 602 lähti 19:45 Itäkeskuksesta, ja on nyt tulossa Keilaniemestä takisin Säterin kohdalla.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:56 ----------

Noi on ihan höpöä. Yleensähän noi tietokonemallinnukset menee toisin päin, eli matkustajia ilmestyy oikeasti paljon enemmän kuin mitä tietokone osaa arvata. Mutta tässä nimenomaisessa keississä en jaksa mitenkään uskoa, että Artic 5 min välein tulisi ylitäyteen. Ensi vuonna se sitten nähdään, mutta kun siellä 10 minuutin välein ratikka suhaa ja kansa on tottunut muihin kulkumuotoihin, niin ei ne vaunut tule siellä täynnä olemaan.

Kannattaa ilman muuta suhtautua varauksella, enkä itsekkään pitäisi noita minään ensisijaisen vaihtoehtona sille, mitä tulee tapahtumaan. Kuitenkin siihen kannattaa valmistautua, mikä nyt tosin ei ole kovin ajankohtainen ongelma, kun vaunuja on vapaana tarpeeksi ainakin 2025 asti Mannerheimintien rempan takia. Ja jossain siinä kohtaa rupeaa kai saapumaan Kruunusiltojenkin kalustoa. Ensinhän muutenkin tihennettäisiin 7,5 minuuttiin tai kuuteen, eikä siellä sen verran porukkaa ole heti elokuun puolessavälissa odottamassa, mutta vähitellen, kun tuollapäin liikkujat löytävät linjan ja kun alue rakentuu voi hyvinkin tulla ahdasta ainakin 10min vuorovälillä.
 
Viimeksi muokattu:
27.9.

Kuitenkin siihen kannattaa valmistautua, mikä nyt tosin ei ole kovin ajankohtainen ongelma, kun vaunuja on vapaana tarpeeksi ainakin 2025 asti Mannerheimintien rempan takia. .

...ja Kruunusillat-hankkeen ratikka katkon takia, joka tiettävästi osuu samaan aikaan kuin Manskulla ei ole liikennettä oopperalta pohjoiseen.
 
Itse kyllä uskon, että Vallilanlaaksoon voi tulla vähintään isoja matkustajapiikkejä yliopiston läheisyyden vuoksi. Ainakin Kustaa Vaasan tien pysäkit ovat aika ahkerassa käytössä olleet silloin kun ennen koronaa siellä pyörin enemmän. Siellä vain on huomattavan suuri vuorotarjonta, niin kyytiin yleensä mahtuu. Pasilaan on nykyisin vissiin yksi bussi (506) jota ei kovin suoraksi voine kutsua ja vuoroväli harvempi. Vaikka toki ratikalle tulisi enemmän kävelyä, niin voisi ehkä veikata matkan silti sujuvoituvan. Kuitenkin yliopistolle varmaan tullaan junaltakin ihan kohtalaisessa määrin. Mahtaako 506:n reitti säilyä ennallaan ratikan tultua?
 
28.9.
Ykkösellä MLNRV2 #77 vuorossa 204, 86, Artic 450, 441, 461, 412, 428, 468 ja 414.
Linjalla 6/8 MLNRV2 #83, 93 vuorossa 953, 75 vuorossa 954 ja 91.
 
Helsinki 30.9.2023

KLOY 610 menossa länteen Karhukallion kohdalla klo 7.06. Kaksi minuuttia myöhemmin näin Roihupellon ratikkavarikolla Rissasen kalustoa, 615 on siis päässyt perille.
 
Takaisin
Ylös