Raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
585
HKL#161 oli tänään puoli yhdentoista aikaan Rautatientorilla menossa kohti Mannerheimintietä ilmeisesti koulutusajossa.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

HKL#161 oli tänään puoli yhdentoista aikaan Rautatientorilla menossa kohti Mannerheimintietä ilmeisesti koulutusajossa.

Koeajo-kilvet siinä ainakin oli Koskelan hallissa pari tuntia myöhemmin.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Pitääköhän tämä Hesarin lukijan kommentti paikkaansa? Että matkustajia pidetään vaihdevian takia Pitkälläsillan ja Hakaniemen välisellä osuudella vaunussa puolikin tuntia?
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Kyllä se taitaa paikkansa pitää. Istuin raitiovaunussa numero 6, joka lähti Hakaniemestä kohti Unioninkatua noin kello 19.00. Ensimmäiset raitiovaunut sillalta Hakaniemen pysäkille tulivat, kun vaunumme oli pysäkin liikennevaloissa. Laskin, että vastaani tuli 19 raitiovaunua (3 x 1A, 4 x 3B, 4 x 6, 4 x 7B ja 4 x 9) Hakaniemen ja Liisankadun risteyksen välissä. Raitiovaunujen vuorovälien perusteella voidaan laskea, että huono-onnisimmat joutuivat odottamaan noin 30 minuuttia.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Kyllä se taitaa paikkansa pitää. Istuin raitiovaunussa numero 6, joka lähti Hakaniemestä kohti Unioninkatua noin kello 19.00. Ensimmäiset raitiovaunut sillalta Hakaniemen pysäkille tulivat, kun vaunumme oli pysäkin liikennevaloissa. Laskin, että vastaani tuli 19 raitiovaunua (3 x 1A, 4 x 3B, 4 x 6, 4 x 7B ja 4 x 9) Hakaniemen ja Liisankadun risteyksen välissä. Raitiovaunujen vuorovälien perusteella voidaan laskea, että huono-onnisimmat joutuivat odottamaan noin 30 minuuttia.

Kun otetaan tuo raitiovaunu n:ro 1A tarkasteluun, niin http://aikataulut.ytv.fi/pysakit/fi/1111428.html taulukosta saadaan HT:n 1A:n lähdöt 18.32 , 18.40, 18.48. Nämä siis olivat vielä klo 19.00 tulossa vastaan havainnoitsijaa Pitkälläsillalla matkalla böndelle.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Aika paha siinä pitkällä sillalla on ketään päästää uloskaan.

Ja nuo letkan 1A:t todennäköisesti ajoivat suoraan Koskelaan kun vaihde saatiin toimimaan.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Noheva kuljettaja laittaa yllensä heijastinliivin (löytyy jokaisesta vaunusta), pysäyttää ajokaistan liikenteen ja päästää matkustajat ulos etuovesta. Näin olen erään kuljettajan nähnyt toimivan, vieläpä juuri Pitkänsillan tuntumassa. Myönnettäköön että tilanne ei ole helppo. Ratikan ja jalkakäytävän välissä on pahimmillaan kaksi vilkasliikenteistä autokaistaa, poikkeustilanteen aiheuttamasta ruuhkasta hermostuneita autoilijoita ja tällä kertaa oli myös pimeää ja sateista. Kuljettaja varmasti miettii myös oikeusturvaansa, sillä jos pysäkkien ulkopuolella availee ovia ja päästää matkustajia poistumaan, on heistä silloin vastuussa ja eikös tällaisessa tilanteessa joku onnistu jäämään auton alle.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Kuljettaja varmasti miettii myös oikeusturvaansa, sillä jos pysäkkien ulkopuolella availee ovia ja päästää matkustajia poistumaan, on heistä silloin vastuussa ja eikös tällaisessa tilanteessa joku onnistu jäämään auton alle.

Mietinkin lähinnä sitä puolta, että kuinka kuljettaja on saanut matkustajat pysymään aloillaan puolikin tuntia. Kiireisimmät = hätäisimmät saattaisivat repiä ovia väkisin auki hätäkahvasta.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Noheva kuljettaja laittaa yllensä heijastinliivin (löytyy jokaisesta vaunusta), pysäyttää ajokaistan liikenteen ja päästää matkustajat ulos etuovesta. Näin olen erään kuljettajan nähnyt toimivan, vieläpä juuri Pitkänsillan tuntumassa. Myönnettäköön että tilanne ei ole helppo. Ratikan ja jalkakäytävän välissä on pahimmillaan kaksi vilkasliikenteistä autokaistaa, poikkeustilanteen aiheuttamasta ruuhkasta hermostuneita autoilijoita ja tällä kertaa oli myös pimeää ja sateista. Kuljettaja varmasti miettii myös oikeusturvaansa, sillä jos pysäkkien ulkopuolella availee ovia ja päästää matkustajia poistumaan, on heistä silloin vastuussa ja eikös tällaisessa tilanteessa joku onnistu jäämään auton alle.

Muistuupa mieleen syksy 2004, kun Mannerheimintien silloisen Esson kohdalla sattui henkilköauton ja raitiovaunun kolari ja taisin olla kolmantena vaununa jonossa... Silloin vielä vaunuissa ei edes ollut heijastinliivejä, mutta vilkku oikealle ja valvomaan että matkustajat pääsevät turvallisesti poistumaan etuovesta. Oleellista tässä on vain yhden oven käyttö ja matkustajalauman (ja autojen) aktiivinen "paimentaminen", ja matkustajille tilanteen selittäminen. Kyllä se siitä :wink:
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

162 oli tänään 1A:lla. Tekisi mieli narista siitä, että piiitkä vaunu on tuollaisella linjalla, mutta pakko myöntää, että iltaruuhkassa vaunussa oli kyllä aika hyvin pokaa kyydissä!
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Oleellista tässä on vain yhden oven käyttö ja matkustajalauman (ja autojen) aktiivinen "paimentaminen", ja matkustajille tilanteen selittäminen. Kyllä se siitä :wink:

Tulee ihan mieleen taannoinen Osuuspankin mainos, jonka sloganissa sanottiin "Kokemus tuo varmuutta" :D
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

162 oli tänään 1A:lla. Tekisi mieli narista siitä, että piiitkä vaunu on tuollaisella linjalla, mutta pakko myöntää, että iltaruuhkassa vaunussa oli kyllä aika hyvin pokaa kyydissä!

Ettei vaan olisi ollut niin pahasti myöhässä että seuraava vuoro tuli perässä tyhjänä.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Ettei vaan olisi ollut niin pahasti myöhässä että seuraava vuoro tuli perässä tyhjänä.
Toisen käden tietona kerrottakoon, että vaunulla jäi Käpylään jopa taukoaikaakin, joten olisiko kaikki Krunikan konttorirotat lähteneet samaan aikaan liikkeelle? Osaavissa käsissä DüWagilla saa kyllä ajettua sellaista rallia, johon ei muut vaunut, paitsi laihialainen, pysty.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Minä toimin aina niin, että avaan vain etuoven etupuoliskon ja senkin vain silloin, kun autoja ei tule. Varmuuden vuoksi menen itse ulos ohjaamaan matkustajia turvallisesti suoraan jalkakäytävälle. Kun autoja alkaa tulla, mene sisälle ja suljen oven. Operaatio alkaa alusta taas, kun autoja ei tule. Kuulutan matkustajille tilanteesta heti, kun itse saan siitä tiedon ja kerron samalla myös esim. bussiyhteyksistä.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös