Raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Onko NR1 sarjalaisilla vielä kaikissa nauhakilvet, vai onko jo uudistusta tapahtunut.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Onko NR1 sarjalaisilla vielä kaikissa nauhakilvet, vai onko jo uudistusta tapahtunut.

Kaikissa. Myös remontoiduissa. Sitä en sitten teidä millaiset välipalallisiin tulee.

Olenkohan nyt havaitsevinani kalustopulaa kun sunnuntailiikenteessäkin on kaksi ykkössarjalaista linjoilla 6 ja 8.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Olenkohan nyt havaitsevinani kalustopulaa kun sunnuntailiikenteessäkin on kaksi ykkössarjalaista linjoilla 6 ja 8.

Ysillä ainakin oli tänään kakkossarjalaisiakin. Että kai nuo menevät suloisesti sekaisin.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Ysillä ainakin oli tänään kakkossarjalaisiakin. Että kai nuo menevät suloisesti sekaisin.
Ettei vain olisi 6/8:lta pari Vauriotramia sipannut kesken päivän, ja jouduttu vaihtamaan pois. Koskelasta ei ehkäpä sitten ollut muuta laittaa tilalle kuin NrI.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Ettei vain olisi 6/8:lta pari Vauriotramia sipannut kesken päivän, ja jouduttu vaihtamaan pois. Koskelasta ei ehkäpä sitten ollut muuta laittaa tilalle kuin NrI.

Tuo on tietysti ihan mahdollista ja kuulostaa ihan järkevältäkin. Sipannut vaunu on tietysti voinut olla myös NrII.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

19.1.2008 linjalla 7B aamuruuhkassa Haaga-Helia-manne (HKL 154).
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

19.1.2009 iltaruuhkassa

HKL 151 /h7A
HKL 152 /h7B
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

19.1.2008 linjalla 7B aamuruuhkassa Haaga-Helia-manne (HKL 154).

Taisi olla myös iltaruuhkassa tahi sitten vaihdettu jonkun sipanneen tilalle. Ihan onnistuneet mainosteippaukset tuossa. Kerrankin jotain muuta kuin sinistä.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Ja sitten kun kolmosesta tulee lennossa tunnustaan vaihtava linja niin kakkossarjalaiset eivät voi mitenkään riittää. Olettaisin ainakin että kympillä tullaan näkemään lähestulkoon pelkkiä ykkössarjalaisia tuolloin.

Voi olla, tulee sitten enemmän hommia Töölön hallimiehille, kun vaunuja pitää järjestellä entistä tarkempaan järjestykseen. Eipä taida olla montaa nelosen vuoroa, joka ei päivän aikana poikkea terminaalissa. Ruuhkavuoro 140 on muistaakseni ainakin tällainen ja siinä olikin viime viikolla yhtenä aamuna vaunu 33.

Tulevalla kolmosella nauhakilpi ei toisaalta ehkä niin paljon kulu, kun tunnukset 3B ja 3T ovat rullassa peräkkäin. Vaihto ei ole kuin yhden ruudun, tosin kaksi kertaa tunnissa. Kuutoskasilla vaihto on kolme ruutua, kerran tunnissa. Enpä sitten tiedä, kumpi kuluttaa rullaa enemmän. Nauhakilpiin liittyy tiettyä epävarmuutta, sillä toisinaan koko koneisto on jostakin kilvestä jumissa, joten ainoa tapa kilvittää on ajaa tunnus käsin. Joten ehkäpä jatkossa vastaan tulee vaunuja, joiden etuosassa on tunnus 3B ja takaosassa 3T.

Osaisiko joku kertoa, kuinka paljon maksaa yhden tällaisen loppuunkuluneen kilpirullan uusiminen, kun operaatiota yritetään viimeiseen asti välttää? Nyt kun ykkössarjan vaunujakin on peruskorjauksessa, niin eikö samassa yhteydessä niihin voisi lisätä uudet rullat, joissa on myös tunnus 4T.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Eikö terminaalikeikkoja varten ykkössarjan vaunuihin voisi asentaa vaikka magneetilla kiinnitettävät lisäkilvet? Tai sitten vaikka ihan A4-kilvitys.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Eikö terminaalikeikkoja varten ykkössarjan vaunuihin voisi asentaa vaikka magneetilla kiinnitettävät lisäkilvet? Tai sitten vaikka ihan A4-kilvitys.

Aikamoinen askarteluhetki kuljettajalle alkaa päättärillä kiinnitellä magneetteja jokaiseen kilpeen. Köyhän miehen ratkaisu olisi iskeä tariffikilven tilalle peltikilpi 4T Terminaali. Sillä tavallahan sitä hallikilvetkin ennen laitettiin. Kuulema joskus 4T:n alkuaikoina ajettiin joitakin lähtöjä NrI-vaunuilla 4X-kilvin. Mitäköhän liva-automatiikka kilvittäisi NrI-vaunulle, jos sellainen olisi 4T:llä?
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Nyt kun ykkössarjan vaunujakin on peruskorjauksessa, niin eikö samassa yhteydessä niihin voisi lisätä uudet rullat, joissa on myös tunnus 4T.
Käsitykseni mukaan peruskorjattaviin NrI:iin on tarkoitus asentaa sähköiset (nauhattomat) kilvet, jolloin linjavalikoiman puolesta ei tule olemaan rajoituksia. Ensimmäisenä tuollaiset kilvet saavan NrI:n järjestysnumeroa en lähde arvaamaan.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Aikamoinen askarteluhetki kuljettajalle alkaa päättärillä kiinnitellä magneetteja jokaiseen kilpeen. Köyhän miehen ratkaisu olisi iskeä tariffikilven tilalle peltikilpi 4T Terminaali. Sillä tavallahan sitä hallikilvetkin ennen laitettiin. Kuulema joskus 4T:n alkuaikoina ajettiin joitakin lähtöjä NrI-vaunuilla 4X-kilvin. Mitäköhän liva-automatiikka kilvittäisi NrI-vaunulle, jos sellainen olisi 4T:llä?

Juu tariffikyltin tilalle kyltti jossa lukisi "Katajanokan terminaaliin" olisi myös käypä vaihtoehto. Liva-automatiikka ei kilvitä mitään jos nauhakilvelliseen pistää 4T:n vuoronumeron.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös