Raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Varmuuden vuoksi menen itse ulos ohjaamaan matkustajia turvallisesti suoraan jalkakäytävälle. Kun autoja alkaa tulla, mene sisälle ja suljen oven.

Luulisi, että Siltasaarenkadulla sillan ja torin välilläkin olisi voinut menetellä näin. Olisi mukava kuulla, että millainen liikennetilanne edellytti matkustajien vaunussa pitämistä kokonaiset puoli tuntia.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Juurikin näin, olen täysin samaa mieltä.

Jatketaan nyt vielä sen verran ohi aiheen, että 162 täydessä lastissa vaatii kyllä tarkkuutta ja pitkää pinnaa kiihdyttäessä. Mutta sekin pysähtyy nopeammin kuin nivelvaunut.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Jatketaan nyt vielä sen verran ohi aiheen, että 162 täydessä lastissa vaatii kyllä tarkkuutta ja pitkää pinnaa kiihdyttäessä. Mutta sekin pysähtyy nopeammin kuin nivelvaunut.

Verrattuna nivelvaunuun vai välipalanivelvaunuun? Onko sinulla antaa pysähtymismatkoja vaikka 40km/h nopeudesta näille vaunuille vertailuksi?
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Kasilinjan liva-dataan on viimein saatu lisättyä ysilinjan myötä tullut uusi II-suunnan pysäkki "Helsinginkatu". Eli nyt myös vaunun sisänäytöissä lukee uuden pysäkin nimi. Kumma kyllä samassa yhteydessä ei ole vaivauduttu korjaamaan I-suunnan vastinpysäkin nimeä oikeaksi, vaan se ilmoitetaan yhä näytöissä "Kustaankaduksi".
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Verrattuna nivelvaunuun vai välipalanivelvaunuun? Onko sinulla antaa pysähtymismatkoja vaikka 40km/h nopeudesta näille vaunuille vertailuksi?

Verrattuna molempiin. Väite perustuu henkilökohtaiseen kokemukseen liukkaalla kiskolla, numeroita en pysty antamaan.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Kasilinjan liva-dataan on viimein saatu lisättyä ysilinjan myötä tullut uusi II-suunnan pysäkki "Helsinginkatu". Eli nyt myös vaunun sisänäytöissä lukee uuden pysäkin nimi. Kumma kyllä samassa yhteydessä ei ole vaivauduttu korjaamaan I-suunnan vastinpysäkin nimeä oikeaksi, vaan se ilmoitetaan yhä näytöissä "Kustaankaduksi".

Ehkä sen takia että 1-suunnassa Flemarilla ysin pysäkki on nimeltään Helsinginkatu.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Hämeentiellä Hakaniemessä tunti sitten pyyhki kaupungin suuntaan vaunu 228 nelosen kilvillä.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Ehkä sen takia että 1-suunnassa Flemarilla ysin pysäkki on nimeltään Helsinginkatu.

Helsinginkatu-nimisiä ratikkapysäkkejä on kolme. Kustaankatu-pysäkkiparin I-suunnan nimi muutettiin jo elokuussa Kustaankadusta Helsinginkaduksi. Pysäkkikilpi on siis vaihdettu, mutta vaunujen sisänäytöissä on edelleen vanha nimi.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

16.1

4 / nrI 67, ei kovin usein enää ykkös-sarjalaisia nelosella näe.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Ei. Ei ole olemassa mitään "Töölön vaunuja" tai "Koskelan vaunuja".

Vaunusijoittelusta yleisesti:

- kaikille linjoille on sijoitettu matalalattiavaunuja
- linjalla 1 ja 1A käytetään yleensä NRI -vaunuja ja ruuhkassa 1A:lla myös GT-vaunuja
- linjalla 3B ja 3T käytetään yleensä NRI-vaunuja
- linjalla 4 ja 4T käytetään melkein poikkeuksetta NRII-vaunuja
- linjalla 6 ja 8 käytetään melkein poikkeuksetta NRII-vaunuja ja ruuhkavuoroissa satunnaisesti NRI/GT-vaunuja
- linjalla 7A ja 7B käytetään yleensä NRI/GT-vaunuja
- linjalla 9 käytetään yleensä NRI-vaunuja
- linjalla 10 käytetään yleensä NRII-vaunuja ja satunnaisesti myös NRI-vaunuja

Syyt:

- kaikille linjoille matalalattiakalustoa esteettömyyden takia
- linjoille 4/4T ja 6/8 NRII-vaunuja siksi koska näillä linjoilla kilvet vaihtuvat useasti, jolloin rullakilvet kuluisivat turhaan ja menisivät mahdollisesti rikki, sekä siitä syystä, että rullakilvissä ei ole kilpeä 4T
- linjalle 10 NRII-vaunuja, koska ajetaan samasta hallista kuin 4/4T, jolloin on helpompaa sijoittaa vaunut halliin, kun ei tarvitse erotella linjan 4/4T ja 10 vaunuja toisistaan
- NRII-vaunuja 42 kpl (linja 4/4T ja 6/8 = 36 kpl (jää 6 kpl)), toki näillä linjoilla on myös matalalattiavaunuja, joten NRII-vaunuja jää yli enemmänkin, jolloin linja 10 voidaan myös ajaa niillä, sekä muita satunnaisia vuoroja.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2009

Ja sitten kun kolmosesta tulee lennossa tunnustaan vaihtava linja niin kakkossarjalaiset eivät voi mitenkään riittää. Olettaisin ainakin että kympillä tullaan näkemään lähestulkoon pelkkiä ykkössarjalaisia tuolloin.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös