Raitiovaunupähkinöitä

Mariankatu?
Turussa se tosin kirjoitetaan kahdella A:lla. Pirullisen ovelaa.

Kylläpä kesti :mrgreen:
Jos tarkkoja ollaan, niin Mariegatan on tarkka oikea vastaus. Turkkusessa ollaan ilmeisesti liian lähellä Mariehamnia, kun ruotsinkielinen Maria -nimi on vääntynyt muotoon Maaria, eikä Maria :cool:
 
Turkkusessa ollaan ilmeisesti liian lähellä Mariehamnia, kun ruotsinkielinen Maria -nimi on vääntynyt muotoon Maaria, eikä Maria :cool:
Turussa Maariankadun nimi ei niinkään viittaa keneenkään naiseen, vaan entiseen naapurikuntaan Maariaan, joka taas on saanut nimensä Neitsyt Marialle pyhitetystä keskiaikaisesta kirkostaan. Mutta siis tuo Maaria on ymmärtääkseni alkuperäisempi suomalainen muoto myös naisen nimestä.
 
Mitkähän olivat Turussa pysäkittömiä katuosuuksia vuodenvaihteessa 1966-1967? Ainakin Tuureporinkatu ja Kauppiaskatu. En muista oliko Bilmarkinkadulla pysäkkiä. Oliko Kuninkaankartanonkadulla pysäkki nykyisen bussipysäkin paikalla?
 
Se Ruusulankadun pysäkki on ihan pysyväti ollut jo vuosia siinä poikkestilanteita varten. Sitten pienimuotoinen pähkinä. Helsingissä on ollut ainakin kaksi sellaista paikka jossa kaksi raitiolinjaa on ollut näköyhteyden päässä toisistaan mutta raide yhteyttä linjalta toiselle, mitkä nämä paikat olivat ?
 
Viimeksi muokattu:
Tolppa lienee siellä nykyisinkin ellei aivan äskettäin ole poistettu.
On se tolppa siellä varmaan edelleenkin, en ole vaan kiinnittänyt siihen huomiota ohi mentäessäni.. ;)

Sitten pienimuotoinen pähkinä. Helsingissä on ollut ainakin kaksi sellaista paikka jossa kaksi raitiolinjaa on ollut näköyhteyden päässä toisistaan mutta raide yhteyttä linjalta toiselle, mitkä nämä paikat olivat ?
Ainakin yksi paikka on edelleen: 2:n/3:n reitin varrelta Viipurinkadulta näkyy ysin reitille Aleksis Kiven kadulle.
 
Viimeksi muokattu:
Helsingissä on ollut ainakin kaksi sellaista paikka jossa kaksi raitiolinjaa on ollut näköyhteyden päässä toisistaan mutta raide yhteyttä linjalta toiselle, mitkä nämä paikat olivat ?

Vielä vähän aikaa sitten oli Ruoholahdenranta/Mechelininkatu kutoskasilla.

EDIT: Äh! Mitähän sekoilen. Tietenkin niilä oli raideyhteys Vallilassa!

Uusi yritys: Lieköhän ykkösellä ja kympillä ollut yksi tällainen kohta?
 
Viimeksi muokattu:
jossa kaksi raitiolinjaa on ollut näköyhteyden päässä toisistaan mutta raide yhteyttä linjalta toiselle, mitkä nämä paikat olivat ?

Vuoteen 1959 saakka kutosen Lapinlahden silmukka Marian sairaalan edessä sekä kasi Mechelininkadulla.

Entäs a) laskeataanko kutosen nykysilmukan kaarteesta Kalevankadulta Ruoholahdenrantaan, josta on ainakin ollut näköyhteys kasille Mechelinkadulla?

Entäs b) lasketaanko Museokadun raide, 1950-luvulle saakka, sinne ja sieltä pääsi kääntymään ainoastaan Runeberginkadulta/lle kun samassa risteyalueella kasi kääntyi pohjoisesta päin Caloniuksenkadulle? (Museokadulta ei päässyt suoraan Caloniuksenkadulle ja vice versa).
 
Viimeksi muokattu:
Aleksilta Kaivokadun/Mikonkadun risteykseen, ennen Mikonkadun limityspätkää.

(Vai miten tässä knopissa ajatellaan yhteydellä? Ei ollenkaan yhteyttä?)
 
Nämä oli lähinnä mielessä eli välimatka kahden eri linjan välillä ratkaisevassa tässä pähkinässä
Vuoteen 1959 saakka kutosen Lapinlahden silmukka Marian sairaalan edessä sekä kasi Mechelininkadulla.

Entäs a) laskeataanko kutosen nykysilmukan kaarteesta Kalevankadulta Ruoholahdenrantaan, josta on ainakin ollut näköyhteys kasille Mechelinkadulla?

(Vai miten tässä knopissa ajatellaan yhteydellä? Ei ollenkaan yhteyttä?)
Hmm... lähinnä sellainen tilanne että kaksi eri raitiolinjaa kohtaa toisensa siten että kiskot eivät ole edes varayhteyden kautta toisiinsa ja tällainen tilanne oli lähinnä marian sairaalan luona ja Ruoholahdessa, vielä tarkennuksena että näiden kahden eri linjan etäisyys toisistaan on sellainen että niiden yhdistäminen olisi ollut etäisyyden puolesta varsin simppeli homma. Tosin myönnettäköön että Ruoholahdessa ollut satarata toi oman haasteensa.

Tämä yhteys taas oli sitten pituudeltaan sellainen että siinä oli isommat työt kuin versus "muutama vaihde ja muutama metri rataa"
Aleksilta Kaivokadun/Mikonkadun risteykseen, ennen Mikonkadun limityspätkää.

Tämä on sitten niitä uusia.
Ainakin yksi paikka on edelleen: 2:n/3:n reitin varrelta Viipurinkadulta näkyy ysin reitille Aleksis Kiven kadulle.
Tätä ei lasketa koska siinä on jo yhteys lyhyen matkan sisällä, vaikkei Aleksis Kivenkadulta pääsekkään suoraan Viipurinkadulle niin Läntiseltä Braahenkadulta pääsee molempiin suuntiin tekemättä isoa lenkkiä toisin kuin Ruoholahdessa ja Marian sairaalalla
 
Pysäkittömien katujen listaan kuuluu myös Toinen linja. Tiemmä jokainen pysäkki on merkitty vain bussimerkein. Sen sijaan Ensi linjalla on raitiovaunupysäkki, vaikkei sillä mikään linja pysähdykään. Uudenmaankadullakaan ei ole raitiovaunupysäkkiä, linjan 8 vaunut seisoivat heinäkuussa ex-pysäkillä 0709 pysäköintivirhemaksun uhalla ;)

Kaj Frankin aukiolla on linjojen 6 ja 8 poistumispysäkki, Merisotilaantorilla linjan 4 poistumispysäkki. Vai ovatko nämä osat aukioita jonkun muunnimisiä?

Mikä on tilanne Somerontiellä, onko ratikkapysäkkiä osoittava merkki otettu pois pysäkiltä 0329/Paavalin kirkko linjan 11 liikenteen loppumisen jälkeen? Jos, niin se kuuluu listaan myös.

Onko Mastokatu mainittu?
 
Takaisin
Ylös