Raitiovaunupähkinöitä

Länsi-Satama - Bunkkeri 130 metriä, kuten myös Kyllikinportilta Maistraatintorille. 150 metrin etäisyydet löytyy kutosen pysäkkiväliltä Hietalahdentori - Hietalahdenkatu sekä 1A:n osuudelta Perämiehenkatu - Telakkakatu.
 
10:llä taitaa Ruskeasuo - Tilkka olla myös pisimmästä päästä

Reittiopas antaa tuon välin pituudeksi 0,5 kilometriä. Meilahden sairaalan ja Meilahdentie pysäkkien väliksi annetaan 0,7 kilometriä. Pyöräilystadionin ja Koskelantie pysäkien väliksi linjalla 1 ilmoitetaan 0,6 kilometriä.
 
Haapaniemi-Hakaniemi on myös yllättävän pitkä. Pysäkkien väliset etäisyydet näkyvät kuljettajien liva-näytöissä ohjaamossa. Ehkä joku foorumin kuljettajajäsenistä voisi "paljastaa" meille näitä mini-maxi-tapauksia.
 
Haapaniemi-Hakaniemi on myös yllättävän pitkä. Pysäkkien väliset etäisyydet näkyvät kuljettajien liva-näytöissä ohjaamossa. Ehkä joku foorumin kuljettajajäsenistä voisi "paljastaa" meille näitä mini-maxi-tapauksia.

Kai se sitten jälleen olen minä. Metrimäärä 666 on pisin mitä olen huomannut pysäkinväleillä ja muistaakseni se on

nelosella Meilahden sairaala - Meilahdentie?

mutta jätän lainaukseen tarkoituksella kysymysmerkin. Ei tule mieleen pitempää väliä. Koskelan hallireitillä Sumatrantie – Paavalin kirkko on lähes kaksi kilometriä väliä mutta ei oteta sitä mukaan kilpaan.

Neloselta taitaa löytyä myös lyhin eli Merisotilaantori – Puolipäivänkatu, joka lienee vajaa 100 metriä, en muista tarkkaan. Kympiltä tosin löytyy vielä lyhyempi, n. 60 metriä, eli Korppaanmäen jättöpysäkiltä lähtöpysäkille. Lasketaanko se?
 
Haapaniemi-Hakaniemi on myös yllättävän pitkä. Pysäkkien väliset etäisyydet näkyvät kuljettajien liva-näytöissä ohjaamossa. Ehkä joku foorumin kuljettajajäsenistä voisi "paljastaa" meille näitä mini-maxi-tapauksia.

Oleellinen kysymys muuten tähän väliin: Käytämmekö tässä Helmi-järjestelmän (eli pohjimmiltaan Joukkoliikennerekisterin?) ilmoittamia etäisyyksiä pysäkiltä toiselle vai todellisia (l. ilmakuvista mitattuja) etäisyyksiä? Noissa Helmi-järjestelmässä olevissa tiedoissa tuntuu nimittäin olevan n+1 kappaletta vihreitä...
 
Tulevaisuudessa pisin pysäkkiväli ehkä on kasilla Sörnäinen (M):ltä Hesarin uudelle yhdistetylle pysäkille (jonka nimeksi kai tulee Urheilutalo), kun pysäkit Kustaankatu ja Helsinginkatu poistetaan. Se muistaakseni menee jopa 700 metriin, mikä on sen alueen kaupunkirakenne huomioiden aika reipas välimatka. Myöhemmin tulevaisuudessa pisin lienee toki Korkeasaaren pysäkin ja Kruunuvuorenrannan ekan pysäkin väli, noin 1500 metriä. Siitä tuskin Jokerikaan pystyy pistämään paremmaksi.
 
Mikähän mahtoi olla Turussa lyhyin pysäkkiväli juuri ennen ykköslinjan lakkauttamista? Lyhyitä olivat ainakin Kauppatorin ja Kauppahallin väli sekä Veistämöntorin ja sähkölaitoksen/vaunuhallin väli, joka nykyäänkin on melko lyhyt bussipysäkkiväli, ei kunnolla kerkiä piipata. Jos joku muistaa lyhyempiä välejä, niin kertokoon.
 
Josko minäkin yritän kysyä jotain nerokasta. Kertokaas, millä kaduilla on raitioliikennettä mutta ei pysäkkiä. Hallialueiden yhteydet Sibeliuksenkatu ja Eino Leinon katu ovat ilmiselviä, mutta luetelkaapa muulla verkolla olevat kadut. Ensimmäisenä listattakoon Vilhonkatu ja koska myös pilkunviilaus sallitaan, niin Merisotilaantori olkoon toinen. Mitä muita on?
 
Josko minäkin yritän kysyä jotain nerokasta. Kertokaas, millä kaduilla on raitioliikennettä mutta ei pysäkkiä. Hallialueiden yhteydet Sibeliuksenkatu ja Eino Leinon katu ovat ilmiselviä, mutta luetelkaapa muulla verkolla olevat kadut. Ensimmäisenä listattakoon Vilhonkatu ja koska myös pilkunviilaus sallitaan, niin Merisotilaantori olkoon toinen. Mitä muita on?

Caloniuksenkatu tulee seuraavana mieleen...
 
Ensimmäisenä listattakoon Vilhonkatu ja koska myös pilkunviilaus sallitaan, niin Merisotilaantori olkoon toinen. Mitä muita on?
Ainakin Unioninkatu ja Katariinankatu tulevat mieleen. Kuten myös Päävartiontori, Kanavakatu ja Mariankatu.
 
Viimeksi muokattu:
Josko minäkin yritän kysyä jotain nerokasta. Kertokaas, millä kaduilla on raitioliikennettä mutta ei pysäkkiä. Hallialueiden yhteydet Sibeliuksenkatu ja Eino Leinon katu ovat ilmiselviä, mutta luetelkaapa muulla verkolla olevat kadut. Ensimmäisenä listattakoon Vilhonkatu ja koska myös pilkunviilaus sallitaan, niin Merisotilaantori olkoon toinen. Mitä muita on?

Asemapäällikönkatu
Pasilan silta
Alppikatu
Castreninkatu
Pohjoisesplanadi
Linnankatu
Perämihenkatu
Telakkakatu
Laivurinkatu
Korkeavuorenkatu
Punanotkonkatu
Annankatu
Urho Kekkosen katu
Tullaajankuja/Jätkäsaarenlaituri, kumpi se nyt onkaan
Teollisuuskatu
Jämsänkatu
Hauhontie
Kaj Frankin aukio
Sammatintie
Palkkatilanportti
 
Ei tässä kauan nokka tuhissut, kun luultavasti kaikki tuli jo listattua. Pannaan listan loppuun vielä se pirullisin kompa eli Laajalahden valkama.

Asemapäällikönkatu
Pasilan silta
Alppikatu
Castreninkatu
Pohjoisesplanadi
Linnankatu
Perämihenkatu
Telakkakatu
Laivurinkatu
Korkeavuorenkatu
Punanotkonkatu
Annankatu
Urho Kekkosen katu
Tullaajankuja/Jätkäsaarenlaituri, kumpi se nyt onkaan
Teollisuuskatu
Jämsänkatu
Hauhontie
Kaj Frankin aukio
Sammatintie
Palkkatilanportti

Unioninkatu ja Katariinankatu – – Päävartiontori, Kanavakatu ja Mariankatu.

Caloniuksenkatu

Sibeliuksenkatu ja Eino Leinon katu – – Vilhonkatu – – Merisotilaantori
 
Ah, tämä katu ei ollut mielessäni, vaan toinen. Mikähän se toinen katu oli? Tarkennetaan, siis kadulla on liikennöity samanaikaisesti kaikissa kolmessa kaupungissa. Helsingin Linnankadulla liikenne alkoi vasta Turun ja Viipurin lopetusten jälkeen.

Mariankatu?

Turussa se tosin kirjoitetaan kahdella A:lla.

Pirullisen ovelaa. Ei tullut mieleenkään ennen Bussipojan viestiä, että Skatalle mentäessä mennään korttelin matka Mariankadullakin.
 
Takaisin
Ylös