Raitiovaunupähkinöitä

Ja Viipurissa kulki ratikat Linnankatua kahdella pätkällä. Ykkönen keskustassa ja kakkonen matkalla Kolikkoinmäkeen. Ykkösellä ja kakkosella oli myös Talikkalan ja Kelkkalan päättäreiden välissä kiskoton osuus Valtakadulla(?), kunnes vuonna 1937 rakennettiin tälle osuudelle linjat yhdistävä yhdysrata.
 
En meinaa, vaan Vilhonkatu päättyy Rautatientori 1:n seinään ja Keskuskatu päättyy Kaivokatuun. Eli eivät yhdy, eivätkä edes kohtaa.

Mitenkähän lienee... Muistelen lukeneeni, että joskus kauan sitten (1930-luvulla?) Rautatieaseman edusta Rautatientorin länsireunalla olisi ollut Keskuskatua, ja Vilhonkatu olisi vastaavasti jatkunut samaan nurkkaan Kansallisteatterin ohi. Tiettävästi noihin aikoihin myös ratikat kulkivat tuota reittiä Vilhonkadun suunnalta Rautatientorin vastapäivään kiertäen (ja vastaavasti Kaivokadun suunnalta myötäpäivään.

Vai muistankohan väärin? Oma muistini noilta kulmilta alkaa vuodesta 1950, jolloin asuin pikkupoikana Mikonkatu 11:ssä. Silloin ratikat kulkivat reittiä Vilhonkatu-Mikonkatu-Kaivokatu molempiin suuntiin. Kaisaniemenkadulle tuli yksisuuntainen kisko "alhaalta ylös" syksyllä 1950, ja toinen suunta käytti edelleen Vilhonkatua. Tämä nykyinen viritys (Kaisaniemenkatu molempiin suuntiin) on jostakin 80-90-lukujen vaihteesta.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkähän lienee... Muistelen lukeneeni, että joskus kauan sitten (1930-luvulla?) Rautatieaseman edusta Rautatientorin länsireunalla olisi ollut Keskuskatua, ja Vilhonkatu olisi vastaavasti jatkunut samaan nurkkaan Kansallisteatterin ohi.
Katujen tai niiden nimien historiasta en tiedä paljonkaan. Keskuskatu päättyy ainakin nykyisin Kaivokatuun (tai näin olen ymmärtänyt) ja sen jatke on nimeltään Rautatientori, joka näkyy myös osoitenumerossa. Siis siinä kaiketi ainoassa osoitteessa Rautatientori 1, joka on päärautatieaseman itäovien käyntiosoite.
Vilhonkatu sen sijaan jatkuu "samaan nurkkaan" Kansallisteatterin ohi nykyisinkin.

Tiettävästi noihin aikoihin [(1930-luvulla?)] myös ratikat kulkivat tuota reittiä Vilhonkadun suunnalta Rautatientorin vastapäivään kiertäen (ja vastaavasti Kaivokadun suunnalta myötäpäivään.

Näin oikein.

Kaisaniemenkadulle tuli yksisuuntainen kisko "alhaalta ylös" syksyllä 1950, ja toinen suunta käytti edelleen Vilhonkatua. Tämä nykyinen viritys (Kaisaniemenkatu molempiin suuntiin) on jostakin 80-90-lukujen vaihteesta.

Kaisaniemenkadun kaksiraiteistaminen aloitettiin 1987 ja saatettiin päätökseen 1994...
 
Tämmössi mä löysin Turust:

Ykkösen raitsikka taisi kulkea nykyistä Neljättä linjaa pitkin. (Nykyäänhän 1-linjan bussi ajaa 1. linjaa pitkin.)

Kyllä. Linnankatua oikaistaessa pätkä entistä Linnankatua muuttui Neljännen linjan jatkeeksi. 1-linjan raitsikka kaarsi pienen matkaa 1. Linjaa eli Ensimmäistä linjaa suorittaessaan Kanavaniemen eli sataman kääntösilmukkaa. Helsingissä on hieman eri nimi eli Ensi linja. Ne eivät siis ole samannimisiä raitiovaunukatuja.

Aninkaistenkatu on yksi. Ykkönen ajoi Maariankadun pohjoispuolella, kakkonen ja kolmonen Eerikinkadun eteläpuolella.

Lasketaanko Stålarminkatu tähän? Länteenpäin mennessä puuttui kiskot Kuninkaankartanonkadun ja Martinkadun väliseltä osuudelta, mutta itäänpäin ajettaessa katkosta ei ollut.

En laskenut Stålarminkatua. Aninkaistenkatu on oikein. Kaksi muuta löytyy Turusta 1951 tai aikaisemmin.
 
Mitenkäs tuo Linnankatu? Reitti satamasta Puistokadulle ja sitten toisaalla osana Börsin lenkkiä?
 
Mitenkäs tuo Linnankatu? Reitti satamasta Puistokadulle ja sitten toisaalla osana Börsin lenkkiä?

Kyllä, 1.12.1950 - 14.4.1951 ykkönen kulki jo uutta reittiä, mutta kolmonen kiersi edelleen Börsin lenkkiä. Yksi vielä.
 
Kauppiaskatu? Ykkönen ajeli Yliopistonkadun ja Maariankadun välillä ja Börsin lenkki siinä korttelia etelämpänä.

Aivan oikein! Vain muutaman kuukauden ajan oli Kauppiaskadun kolmella peräkkäisellä korttelivälillä säännöllistä linjaliikennettä.
 
Missä mahtaa olla Helsingin lyhin pysäkkiväli?

Entä missä pisin?

Millä pysäkillä on yhtäjaksoista raitioliikennettä kaikkein pisimpään yhden liikennöintivuorokauden aikana?
 
Missä mahtaa olla Helsingin lyhin pysäkkiväli?

Helsingin viimeistä linjakarttaa vilkaistaessa ainakin ysin Länsiterminaalin ja Bunkkerin väli sekä kympin Tarkk'ampujankadun ja Kirurgin väli näyttävät aika lyhyiltä. Tosin linjakartta on aika kaaviomainen.
 
Missä mahtaa olla Helsingin lyhin pysäkkiväli?

Vastaan vain lyhyesti ja ylimalkaisesti, ettei muille kilpailijoille tule paha mieli. Tällä hetkellä lyhin väli löytyy luultavasti 8-linjalta, pysäkiltä Sörnäinen(M) pysäkille Sörnäinen(M). Mutta koska järjestely on tilapäinen, tuo väli lienee syytä jättää kilpailun ulkopuolelle.
 
Vastaan vain lyhyesti ja ylimalkaisesti, ettei muille kilpailijoille tule paha mieli. Tällä hetkellä lyhin väli löytyy luultavasti 8-linjalta, pysäkiltä Sörnäinen(M) pysäkille Sörnäinen(M). Mutta koska järjestely on tilapäinen, tuo väli lienee syytä jättää kilpailun ulkopuolelle.

Taitaapi samalta linjalta löytyä myöskin se lyhin väli, eli Kustaankatu - Helsinginkatu -pysäkkiväli. Tämä tosin vain toiseen suuntaan.
 
Taitaapi samalta linjalta löytyä myöskin se lyhin väli, eli Kustaankatu - Helsinginkatu -pysäkkiväli. Tämä tosin vain toiseen suuntaan.

Kyllä tuo väli vaikuttaa minusta paljon pidemmältä kuin Ltr-Bunkkeri.
 
Kyllä tuo väli vaikuttaa minusta paljon pidemmältä kuin Ltr-Bunkkeri.

Taitaa selvitä vain mittaamalla? :)

Pisintä ei taidettu vielä veikata: Olisko nelosella Meilahden sairaala - Meilahdentie? Ainakin näin äkkiseltään ei tule pidempää mieleen. Pari minuuttia tuossa on annettu ajoajaksikin.
 
Taitaa selvitä vain mittaamalla? :)

Pisintä ei taidettu vielä veikata: Olisko nelosella Meilahden sairaala - Meilahdentie? Ainakin näin äkkiseltään ei tule pidempää mieleen. Pari minuuttia tuossa on annettu ajoajaksikin.

10:llä taitaa Ruskeasuo - Tilkka olla myös pisimmästä päästä

4 lähtiessään Saunalahdentieltä saa pysähtyä kanssa aika hätiin jo Tiilimäen pysäkille
 
Takaisin
Ylös