->Lehmuskosken löpinät ovat kyllä jonkinlainen ilmentymä siitä, mikä julkisessa sektorissa ja sen työ- ja toimintakulttuurissa on vikana. 35 vuoden päästä pk-seutu on täynnä kiskoja ja liikutaan 60 kilometrin tuntinopeudella joka paikkaan,
Ihan hyvä että on visioita, tosin 60 kilometrin huippunopeuksiin päästään ratikalla kadulla aika rajatuilla reiteillä eli lähinnä silloin kun katu muistuttaa Paciuksenkatua. Seudullisen pikaratikkaverkon on kyllä syytä olla pitemmän ajan tavoitteena.
mutta kun jollekin yksittäiselle kadulle (esim. Fredalle) pitäisi saada muutaman vuoden sisään kiskot, joilla ratikat pystyisivät liikkumaan 30 km/h ilman ylimääräisiä pysähdyksiä, niin homma tyssää kadunvarsipaikkoihin, muihin autoiluesteisiin tai mihin ikinä.
Vaikealtahan tämä kehittäminen vaikuttaa, kun pienet hankkeetkaan eivät etene.
Jos katsotaan järjellisen kokoisia hankkeita, jotka voitaisiin toteuttaa aika nopeasti ja joille ei ehkä olisi niin valtavasti vastustusta minä laittaisin selvittelyyn ensin ykkösen ja seiskan korvaamisen. Tuokin toki vaatii uutta kiskoa.
Tuohon tarvittaisiin kaksi linjaa:
1) Eira/Punavuori - Töölö - Pasila - Mäkelänkatu - Koskela (Uutta kiskoa Fredalle, Topeliukselle, Länsi-Pasilaan (mutka suoraksi) ja Koskelantielle. Mahdollisesti uusi kääntöpaikka myös etelään.)
Ja sitten jompi kumpi näistä
2a) Kalasatama - Pasila - Meilahti (Uutta kiskoa Kalasatamaan, Aleksis Kiven kadulle,, Länsi-Pasilaan (mutka suoraksi), Reijolankadulle ja kääntöpaikka Allergisairaalan nurkille.)
TAI
2b) Hakaniemi- Sörnäinen - Pasila - Meilahti (Uutta kiskoa Reijolankadulle, Länsi-Pasilaan (mutka suoraksi) ja kääntöpaikka Allergiasairaalalle).
Uusien kiskojen lisäksi tarvitaan uusi pysäkkijärjestely Pasilan asemalle eli käytännössä Pasilansillan levennys. Kuitenkin Pasilaan on tulossa muutenkin isoja muutoksia, joten Pasilan aseman ympäristöä muokattaneen myös.
Raitioliikenne poistuu tuossa suunnitelmassa Käpylän loppupään lenkistä, Kruunuhaasta ja Länsi-Pasilan mutkittelevalta osuudelta (hidastaa rajusti ratikkaa ja tekee ratikasta hitaan Töölön suunnasta Pasilan asemalle suuntautuvilla matkoilla). Kruunuhaan hoitaa tuleva Laajasalon ratikkalinja (tai bussilinja joka kulkee sieltä läpi), Länsi-Pasilan ja Ilmalan keskustayhteyden linja 23, Mäkelänkadun loppupään bussit ja Pohjolankadun myös bussit.
Tuollaisen linjastomuutoksen seurauksena muodostuu kaksi poikittaista linjaa, jotka eivät kulje läpi pahimmista risteyksistä. Eiran/Punavuoren päästä voidaan samalla poistaa joko linjan 14 tai 18 eteläinen osuus (toisen linjoista pitää mennä yhä Hernesaareen) sekä 17. Myös Pasilan tasolla bussiliikennettä korvaantuu ratikalla reilusti.
JK. Tuolle Koskelan ratikalle toki sopisi erinomaisesti jatko Oulunkylän asemalle, mutta se mutkistaisi suunnitelmia paljon.