Olin Riiassa tällä ja viime viikolla useina päivinä (sekä joulukuussa 2019, huhtikuussa 2019 ja kesäkuussa 2018). Suurimman osan ajasta olen käyttänyt raitioliikenteeseen. Nykyisin Riiassa on kahdeksan raitiolinjaa, joista työmatkalinja 9 ei liikennöi nyt koronan aikana. Viime vuosien merkittävin muutos on linjojen 4 ja 6 yhdistäminen linjaksi 1 vuonna 2017. Linja 3 kulkee tunnin välein ja tarjoaa vaihdottomia yhteyksiä Juglasta Ķengaragsin suuntaan, ja loput ovatkin sitten varsinaisia päälinjoja. Linja 1 on pitkä (yli tunnin suuntaansa) heilurilinja, joka kulkee tavallisesti viiden minuutin välein ruuhka-aikaan, mutta nyt vain kymmenen minuutin välein koko päivän. 2 kulkee yleensä arkisin kolme kertaa tunnissa ruuhka-aikaan (nyt kaksi), 5 koko päivän neljästä viiteen kertaan tunnissa (nyt 3-4) ja 10 ruuhka-aikaan viisi kertaa tunnissa (nyt kolme kertaa tunnissa koko päivän). Linjat 7 ja 11 kulkevat sekä nyt että tavallisesti ruuhkassa kahdeksan minuutin välein ja päivisin kymmenen minuutin välein. Liikennettä on supistettu siis ylivoimaisesti eniten ykköseltä.
Tällä hetkellä matalalattiavaunuja käytetään vain ykkösellä, jonka kaikki vuorot ajetaankin niillä (vakiotilanteessa viiden minuutin vuorovälillä alle puolet vuoroista). 11:llä on yleensä ajettu noin puolet vuoroista matalalattiavaunuilla, mutta nyt koko liikenne hoidetaan Tatra T3SU:illa, sillä ilmeisesti siltatöiden aikaisen väliaikaisesti yksiraiteisen osuuden ajolangat eivät mahdollista saksivirroitinten käyttöä. 26 matalalattiavaunusta on kerrallaan ajossa noin 3/5. Linjoilla 5 ja 10 käytetään käytetään ainoastaan T3SU:ita kuten ennenkin, kolmosen molemmat ratikat ovat Tatra T6B5SU:ita ja seiskalla pääosin T6B5SU:ita, mutta myös 1-3 T3SU:ta kuten ennenkin. Kakkosella ajetaan nyt vakiona T6B5SU:illa, mutta yhtenä päivänä toisessa vuoroista oli T3-vaunupari.
Nyt koronan aikaan arkisin kaikki vuorot, myös linjoilla 2 ja 10, ajetaan kaksinajossa, jotta turvavälit olisivat suuremmat. Normaalitilanteessa kakkosella on ajettu joko kaikki vuorot tai 2/3 vuoroista yksittäisvaunuin ja kympillä 2/3 yksittäisvaunuin. Viikonloppuisin linjoilla 2 ja 10 käytetään edelleen ainoastaan T3SU:ita yksinajossa. Koska kaksinajossa olevat vaunut on kytketty pysyvästi yhteen vaunupareiksi, viikonloppuisin ajossa on sellaisia ratikoita, joita ei käytetä arkisin. Tämä ei ole kuitenkaan ongelma vuorovälien harventamisen vuoksi. Linjat 1 ja 11 ajetaan 5. varikolta ja muut linjat 3. varikolta. Koska arkisin ajetaan ainoastaan kaksinajossa, kolmosvarikon kalustotarve on laskenut korkeintaan yhden vaunun verran, kun taas vitosvarikon kaluston käyttö on vähentynyt kolmeen viidesosaan. Siitä huolimatta linjalla 11 näkyi kahtena päivänä kolmosvarikolta lainattu T3SU-vaunupari 30286+30297, vaikka kaikki vuorot ajetaan nykyisenkin aikataulun mukaan 5. varikolta.
Ratatöitä tehdään tällä hetkellä vain yhdellä sillalla linjalla 11. Väliaikaisen radan rakentamisen aikaan muutama viikko sitten raitiolinja oli korvattu bussilinjalla 11T. 2018 vastaavasti linjan 5 Iļģuciemsin pää korvattu bussilla 5T, ja lisäksi linjalla 1 oli yhdessä kohtaa yksiraiteinen osuus ja linjalla 11 toisessa kohtaa. Ajojohtimia ei ole päivitetty saksivirroitinkelpoisiksi muutamaan vuoteen, joten vain linjoilla 1 ja 11 (ei tosin jälkimmäisellä tällä hetkellä) voidaan käyttää matalalattiavaunuja.
Matalalattiavaunuja tilattiin vuonna 2016 lisää 20 kappaletta Škodalta (samoja 15T-ratikoita kuten edellisetkin matalalattivaunut), viisi neliosaista ja 15 kolmiosaista. Vaunujen toimitus ja käyttöönotto on kuitenkin viivästynyt kerta toisensa jälkeen oikeusriidan ja teknisten vikojen vuoksi eikä yksikään uuden sarjan ratikoista ole tällä hetkellä käytössä. Vuonna 2019 1-2 vaunua oli jonkin aikaa säännöllisessä liikenteessä, mutta nekin sittemmin poistettiin. Kun kaikki 20 ratikkaa saadaan aikanaan käyttöön, selvästi suurin osa linjojen 1 ja 11 vuoroista pystytään liikennöimään matalalattiavaunuilla ja noin 40 Tatraa pystytään poistamaan. Vaikka Tatroja ei olekaan poistettu viime vuosina, hylätyllä 4. varikolla seisseitä T3SU:ita on myyty Ukrainaan: 2018 19 vaunua Mariupoliin ja 2019 neljä vaunua Konotopiin. Myös vuonna 2014 myytiin peräti 30 Tatraa, jotka päätyivät ilmeisesti kaikki Harkovaan. Nelosvarikon pihalla seisseet huonokuntoisen näköiset T6B5SU:t olivat myös hävinneet huhtikuussa 2019, mutta ne menivät todennäköisesti romuksi.
Riian lippujärjestelmä on edelleen sama mitä ketjussa aiemmin selitettiin. Vilkkaimmilla pysäkeillä on monilippuautomaatteja. Matkustajainformaatio on hyvää, sillä ratikoissa, johdinautoissa ja busseissa on kuulutukset ja sisänäytöt ja osalla pysäkeistä on laiturinäyttöjä. T3SU:issa on edelleen käsikäyttöiset linjanumerokilvet, mutta muissa ratikoissa, busseissa ja johdinautoissa on sähköiset, myös määränpään näyttävät linjakilvet, joista reilu puolet on kääntöpistekilpiä ja loput oransseja LED-kilpiä.
Vanhimmat bussit ovat Citaroita 2000-luvun alkupuolelta, ja niitä on sekä täysmatalina pätkinä että nivelinä. Johdinautot ovat Solaris Trollino 18:ia, Škoda 24Tr Irisbuseja ja Škoda Solaris 27Tr:iä. Yksi vilkkaimmista bussilinjoista muutettiin hiljattain johdinautolinjaksi 4. Neljännekseltä reitistä puuttuu ajojohtimet, mutta linjalla käytetään pääosin Riian uusimpia johdinautoja, jotka toimivat myös vedyllä. Linjalta 9 on jo pidemmän aikaa puuttunut ajojohtimet pieneltä osalta reitistä ja linjalta 27 jopa kahdelta viidesosalta. Näitä liikennöidään Škoda 24Tr Irisbuseilla, joissa on dieselgeneraattorit. Johdinautolinja 27 olisi ehkä muutettu bussilinjaksi, ellei sen reitti kulkisi johdinautovarikon ohi.