Hymiöiden puutteesta (ketjun aloittajaa lukuunottamatta) täytynee päätellä, että kirjoitetut viestit pitää ottaa vakavasti.
Se, että jonkun yksittäisen matkustajan mielestä matka pitää sujua mahdollisimman nopeasti, ei saa olla ohjenuorana ammatikseen liikenteessä työskentelevälle. Ei edes siinä tapauksessa, että kyydissä on vain näitä "rallimatkustajia". Liikenteessä ollaan aina mukana yhteisillä pelisäännöillä, vaikka tie olisi sillä hetkellä tyhjä. Ammattiliikennettä kokonaisuutena seurataan ja arvioidaan aina tarkemmin kuin yksityisliikennettä (media, viranomaiset, asiakkaat ja myös sivulliset "kaduntallaajat"). Joukkoliikenteessä kuljettajan pitää erityisesti huomioida tämä julkisuuskuva, jonka hän esimerkillään muodostaa. Asiakaskunta on hyvin vaihtelevaa ja joukkoliikenteen pitää olla houkutteleva liikkumisen vaihtoehto kaikenlaisille asiakkaille vauvasta vaariin asti. Näin ollen meidän joukkoliikenteen ammattilaisten tehtävänä ei ole määritellä uudestaan tätä palvelua vaan toteuttaa mahdollisimman hyvin tätä palvelutehtävää annettujen reunaehtojen mukaisesti.
Sitten vähän matematiikkaa: puheena olleesta bussilinjasta
h75 YTV:n reittiopas arvioi keskimääräiseksi sivun ajoajaksi 26 - 40 minuuttia (linjan pituus reittioppaan mukaan 19,8 km; esimerkkeinä
arkipäivän iltaruuhka ja
viikonloppuyö). Vastaavasti tästä
taulukosta (täällä myös
excel-muodossa) käy ilmi, että näillä ajoajoilla keskinopeudet vaihtelevat välillä 29,7 - 45,7 km/h.
Silloin tällöin kuulee näitä "Toveri Lentokapteenien" juttuja, kuinka kaahaamalla sai nipistettyä niin ja niin paljon aikaa. Olkoot ne omassa arvossaan, mutta voitte miettiä edellä mainitun taulukon avulla, kuinka rajusta kaahaamisesta on kyse kun nipistetään ajoajasta viisi (5) minuuttia. Itse muistan vieläkin elävästi linja-autonkuljettajakurssilla opettajan esittämän laskelman taksimatkasta Helsingin keskustasta Hki-Vantaan lentoasemalle. Tuolla välillä normaalissa arkipäiväliikenteessä lähes ainoa pätkä, jolla voi oikeasti kasvattaa keskinopeutta on se Tuusulanväylä ja jotta saisi aikaan viiden minuutin aikasäästön, piti kaahata aivan järjettömiä nopeuksia.
Tässä on kyse siitä, että jos pysähdysten määrää ja kestoa ei voida pienentää, joudutaan mielettömiin huippunopeuksiin (mm.
www.kaupunkiliikenne.net -sivustolla on hyviä laskelmia eri liikennemuotojen keskinopeuksista). Yleensä bussiliikenteessä kuljettaja voi parhaiten=matkustajaystävällisesti nopeuttaa matkaa toimimalla pysäkillä ollessaan ripeästi (ovien käyttö, rahastaminen jne.).