Mutta mielummin kuitenkin aikataulussa kuin rajoitusten mukaan
Eiköhän se tieliikennelaki mene edelleen aikataulun edelle...
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Mutta mielummin kuitenkin aikataulussa kuin rajoitusten mukaan
Eiköhän se tieliikennelaki mene edelleen aikataulun edelle...
Juuri tältä kannalta on harmi, ettei kaikissa automaattiovilla varustetuissa busseissa ole mahdollisuutta nopeuttaa niiden sulkeutumista.
Tapoja päästä ripeästi perille on monia.
Tämä ketju on ollut asenteeltaan varsin erikoinen. Busseille halutaan antaa oikeus rikkoa liikennesääntöjä "aikataulujen pitämiseksi" ja myös aikataulun mukaisen ajoajan alittamista (eli ajamista välipysäkkien ohi etuajassa) on suosittu.
Toisaalta, eipä taida sellainen kuljettaja kauaa ole leivänsyrjässä kiinni, joka ei ajele busseja aikataulun mukaisesti. Tiukkojen aikataulujen ansiosta bussilla pääsee joskus henkilöautoakin nopeammin, kun ei omaa ajokorttiaan viitsi riskeerata raskaalla kaasujalalla, mutta bussien rikkeitä poliisit katsovat herkemmin läpi sormien. Tosin onpa niitä sakkoja varmaan aika monen kuljettajan uralle sattunut. Työnantaja kuitenkin varmaan ymmärtää, jos vuoro tulee joskus myöhässä sen takia, että on sattunut huonoa tuuria ja sakotuspaikka matkalle.
Mutta mielummin kuitenkin aikataulussa kuin rajoitusten mukaan. Muutaman kerran katkennut sen takia vaihtoyhteys, että kuljettaja on tosiaan ajanut niin hiljaa.
Vahvasti nimittäin veikkaan, että harvassa on myös tätä nykyä ne työnantajat, jotka maksaisi kuljettajiensa saamat mahdolliset sakot.
Eiköhän perusperiaate kuitenkin ole, että aikataulut tulee laatia sellaisiksi, että niitä voisi noudattaa rajoitusten mukaan ajaen.
Automaattiovet ovat mielestäni vähän kaksipiippuinen juttu: nopeasti toimivat kuljettajat selviytyvät pysäkeiltä nopeammin manuaalisesti ohjattavilla ovilla (vaikkakin tätä aikanaan Säfflejen tullessa tuli kelloteltuakin 65A:lla ja 66A:lla ja ero vanhoihin niveliin oli vain pari sekuntia/pysäkkiä), mutta sitten taas jotkut kuljettajat jättävät takaovet auki vielä silloinkin, kun kaikki pois jäävät ovat jo poistuneet, mutta matkustajia on vielä tulossa sisään. Sellaisissa tapauksissa automaattiovet nopeuttavat matkantekoa.
Tämä ketju on ollut asenteeltaan varsin erikoinen. Busseille halutaan antaa oikeus rikkoa liikennesääntöjä "aikataulujen pitämiseksi" ja myös aikataulun mukaisen ajoajan alittamista (eli ajamista välipysäkkien ohi etuajassa) on suosittu.
Olen Mikon kanssa hyvin pitkälle samaa mieltä. Minusta teille asetettu nopeusrajoitus tulisi olla ehdottomasti niin bussikuljettajien kuin tavallisten henkilöautoilijoidenkin suurin sallittu nopeus.
Tämänkin esimerkin valossa korostaisin, että järjen käyttö on edelleen sallittua, ja ne muutamat säästetyt minuutit kannattaisi varmasti tietyissä tapauksissa arvottaa itselleen uudelleen...
On olemassa tiettyjä bussimalleja, jotka eivät edes kovin hyvin sovellu yli 70 km/h nopeuteen esim. Kehä I:llä. Osassa maakaasubusseista kuuluu niin mieletön ulina, että takapenkillä olisi pidettävä kädet korvilla.
Kyllä se on niin, ettei yksikään työnantaja eikä HKL tai YTV myöskään vaadi ylinopeutta ajamista. Se on AINA bussinkuljettaja, joka siitä on vastuussa ja hän myöskin maksaa sakkonsa. Ei sitä bussia silloisena hetkenä aja kukaan muukuin hän, eikä yksikään työnantaja tai liikenteentilaaja soittele perään tms "Hei! Ajas vähän lujempaa tai tulee kenkää!". Mitkään aikataululliset syyt eivät pakota rikkomaan lakia. Johan sen nyt sanoo järkikin. Sujuvasti ja joustavasti voi ajaa ilman kaahamistakin.Eiköhän ne pitäisi maksaa ytv, joka aikataulut laatii. Oikeastaan paras olisi tapauskohtainen menettely. Jos kuljettaja on aikataulullisista syistä joutunut ajamaan ylinopeutta, tulisi maksajan olla ytv. Jos taas on vain ollut liian raskas kaasujalka kuuluisi se mennä kuljettajan omaan piikkiin. Eli käytännössä vain omaksi ilokseen hurjastellut. Mielestäni työnantajan ei kuulu sakkoja maksaa. Se ei ole laatinut aikatauluja, tai käskenyt ajamaan 100:sta 40in alueella.
Mä olen sitten mielelläni noita keskimmäisiä; mulla ei kertakaikkiaan ole varaa ruveta makselemaan ylinopeussakkoja (tai muitakaan). e23 on esimerkki bussilinjasta, jolla on 18-19 hidastustöyssyä per sivu; ei niinhin töyssyihin voi täräyttää kovaa tai työkalu on pian entinen ja matkustajilla hampaat kurkussa.Olen tässä asiassa samaa mieltä, ja aika usein ne on laadittukkin. Oma kokemukseni tulee lähinnä e23:selta, joka vie kouluun ja takaisin. Kuljettajia on monenlaisia. On niitä, jotka ajavat hieman lujempaa kuin mitä rajoitus sanoo. On myöskin niitä jotka ajavat tasan rajoitusten mukaan aikatauluista välittämättä. Sitten myöskin kaahaajia, jotka eivät sitten välitä mistään, ja monia muitakin..
Jos kuljettaja on aikataulullisista syistä joutunut ajamaan ylinopeutta, tulisi maksajan olla ytv.
Sujuvasti ja joustavasti voi ajaa ilman kaahamistakin.
e23 on esimerkki bussilinjasta, jolla on 18-19 hidastustöyssyä per sivu; ei niinhin töyssyihin voi täräyttää kovaa tai työkalu on pian entinen ja matkustajilla hampaat kurkussa.