339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,468
Jos tuo on Helsingistä, niin veikkaan 40 km/h. Ja sitten ihmetellään, kun autot ajelee siellä satasta.
Okei, tämä on puhdasta pottuilua liikennesuunnittelua kohtaan.
Mutta minua ottaa päähän se, että meillä on kaupunki täynnä valtaväyliä 3,5 m leveillä, viivasuorilla autokaistoilla, joille sitten maalaillaan erilaisia 40- ja 30-merkintöjä ja lätkitään iloisenvärisiä liikennemerkkejä.
Ei se niin mene. Ensin pitäisi määritellä haluttu nopeustaso, on se sitten 30 tai 60, ja sitten rakentaa katu sen mukaiseksi niin, että autoilija ikään kuin automaattisesti, rajoituksia miettimättä, muodostaa ajonopeutensa liikenneympäristöön nähden sopivaksi ja samalla rajoitusten mukaiseksi.
Espoossa tuo toimii aika hyvin. Tottakai sielläkin onnistuu ajamaan ylinopeutta, jos oikein yrittää, mutta pääsääntöisesti siellä on tonttikaduilla alhaiset rajoitukset ja myös sellainen liikenneympäristö, ettei juuri 30-40 km/h lujempaa tee mieli ajaa. Vastaavasti suuremmilla teillä rajoitus on korkeampi, ja mitoitettu niin, että sitä ikään kuin luonnostaan ajaa sen 50 tai 60 km/h, mikä liikennemerkkiin on maalattu.
Helsingissä on rakennettu iso kasa katuja 50-60 km/h nopeuksille ja myöhemmin lätkitty sinne sitten rajoituksia. Mutta edelleen liikenneympäristö on sen 60 km/h:n mukainen, ja sitä kansa ajaakin, kun ei se tunnu mitenkään turvattomalta tai hankalalta. En nyt ota varsinaisesti kantaa siihen, pitääkö vaikka Huopalahdentien nopeusrajoitus olla 40 vai 60, mutta se on selvää, että nykyinen tieympäristö ja nykyinen rajoitus ovat räikeässä ristiriidassa keskenään, kuten monessa muussakin paikassa. Ristiriita on korjattava, ja sen voi tehdä kahdella tavalla. Kumpikin kelpaa minulle.
Okei, tämä on puhdasta pottuilua liikennesuunnittelua kohtaan.
Mutta minua ottaa päähän se, että meillä on kaupunki täynnä valtaväyliä 3,5 m leveillä, viivasuorilla autokaistoilla, joille sitten maalaillaan erilaisia 40- ja 30-merkintöjä ja lätkitään iloisenvärisiä liikennemerkkejä.
Ei se niin mene. Ensin pitäisi määritellä haluttu nopeustaso, on se sitten 30 tai 60, ja sitten rakentaa katu sen mukaiseksi niin, että autoilija ikään kuin automaattisesti, rajoituksia miettimättä, muodostaa ajonopeutensa liikenneympäristöön nähden sopivaksi ja samalla rajoitusten mukaiseksi.
Espoossa tuo toimii aika hyvin. Tottakai sielläkin onnistuu ajamaan ylinopeutta, jos oikein yrittää, mutta pääsääntöisesti siellä on tonttikaduilla alhaiset rajoitukset ja myös sellainen liikenneympäristö, ettei juuri 30-40 km/h lujempaa tee mieli ajaa. Vastaavasti suuremmilla teillä rajoitus on korkeampi, ja mitoitettu niin, että sitä ikään kuin luonnostaan ajaa sen 50 tai 60 km/h, mikä liikennemerkkiin on maalattu.
Helsingissä on rakennettu iso kasa katuja 50-60 km/h nopeuksille ja myöhemmin lätkitty sinne sitten rajoituksia. Mutta edelleen liikenneympäristö on sen 60 km/h:n mukainen, ja sitä kansa ajaakin, kun ei se tunnu mitenkään turvattomalta tai hankalalta. En nyt ota varsinaisesti kantaa siihen, pitääkö vaikka Huopalahdentien nopeusrajoitus olla 40 vai 60, mutta se on selvää, että nykyinen tieympäristö ja nykyinen rajoitus ovat räikeässä ristiriidassa keskenään, kuten monessa muussakin paikassa. Ristiriita on korjattava, ja sen voi tehdä kahdella tavalla. Kumpikin kelpaa minulle.