Ripeät kuljettajat

Jos tuo on Helsingistä, niin veikkaan 40 km/h. Ja sitten ihmetellään, kun autot ajelee siellä satasta.

Okei, tämä on puhdasta pottuilua liikennesuunnittelua kohtaan.

Mutta minua ottaa päähän se, että meillä on kaupunki täynnä valtaväyliä 3,5 m leveillä, viivasuorilla autokaistoilla, joille sitten maalaillaan erilaisia 40- ja 30-merkintöjä ja lätkitään iloisenvärisiä liikennemerkkejä.

Ei se niin mene. Ensin pitäisi määritellä haluttu nopeustaso, on se sitten 30 tai 60, ja sitten rakentaa katu sen mukaiseksi niin, että autoilija ikään kuin automaattisesti, rajoituksia miettimättä, muodostaa ajonopeutensa liikenneympäristöön nähden sopivaksi ja samalla rajoitusten mukaiseksi.

Espoossa tuo toimii aika hyvin. Tottakai sielläkin onnistuu ajamaan ylinopeutta, jos oikein yrittää, mutta pääsääntöisesti siellä on tonttikaduilla alhaiset rajoitukset ja myös sellainen liikenneympäristö, ettei juuri 30-40 km/h lujempaa tee mieli ajaa. Vastaavasti suuremmilla teillä rajoitus on korkeampi, ja mitoitettu niin, että sitä ikään kuin luonnostaan ajaa sen 50 tai 60 km/h, mikä liikennemerkkiin on maalattu.

Helsingissä on rakennettu iso kasa katuja 50-60 km/h nopeuksille ja myöhemmin lätkitty sinne sitten rajoituksia. Mutta edelleen liikenneympäristö on sen 60 km/h:n mukainen, ja sitä kansa ajaakin, kun ei se tunnu mitenkään turvattomalta tai hankalalta. En nyt ota varsinaisesti kantaa siihen, pitääkö vaikka Huopalahdentien nopeusrajoitus olla 40 vai 60, mutta se on selvää, että nykyinen tieympäristö ja nykyinen rajoitus ovat räikeässä ristiriidassa keskenään, kuten monessa muussakin paikassa. Ristiriita on korjattava, ja sen voi tehdä kahdella tavalla. Kumpikin kelpaa minulle.
 
Itselläni kokemusta vähän erilaisista kuljettajista ja linjoista joissa ajotavat myös vaihtelevat...

Esimerkiksi usein menen h76A:lla Suurmetsäntien pysäkiltä (Malminkaaren alkupää) Malmille. Esimerkiksi arkisin ruuhka-ajan ulkopuolella ja lauantaisin lähtöajat ovat 05, 25 ja 45. Usein bussi tulee juuri ajallaan, mutta sitten on monesti käynyt myös niin että bussi on mennyt jo 02, eli 3 minuuttia edellä. Okei, jotkut foorumin kirjoittajat ihmettelevät tätä miksi jättää muutaman minuutin varaan... Mutta jos 76A:n reittiä tutkii niin eihän sillä ole tuota minun pysäkkiä ennen mitään kohtaa jossa kaiken järjen mukaan voisi kaahata, ja aikataulun mukainen matka-aikakin Puistolan asemalta on vain 8 minuuttia. Nopeusrajoitusten mukaan ajettaessa ollaan hyvin aikataulussa. Sitten on sattunut kohdalle kuljettajia, jotka köröttelee ihan liian hiljaa, ja onkin 8 minuutin matkalla yhtäkkiä 10 min myöhässä, ja päätepysäkillä ollaan kun pitäisi jo lähteä matkaan...

Sitten on myös tuon linjan arki-ilta yhdeksän jälkeen, lauantait kuuden jälkeen ja sunnuntaiaikataulut, kierrosajaksi Malmi-Puistola-Malmi on laitettu 30 minuuttia (vielä syksy-kevät 2009-2010 oli 40 minuuttia). Tuossa ajassa ehtii juuri ja juuri kiertää kierroksensa, yleensä tullaan takaisin Malmille niin että pitää heti uudelleen lähteä, ja näin ajetaan sitten jopa 3-5 tuntia putkeen. Tämän vuoksi useimmat kuljettajat yrittävät ajaa sunnuntaisin Suurmetsäntiellä ja Malminkaarella kuudenkympin sijaan kahdeksankymppiä. Arksin ja lauantaisin 20 minuutin vuoroväleillä, jolloin kierrosajaksi on annettu 40 minuuttia, jää Puistolan päähän yleensä 5-10 minuuttia ja Malmille aina se 10 min, eikä kuljettajilla mikään kiire.

Toinen on 74, jonka matka-ajaksi Hakaniemestä (N-vuorot Rautatientorilta) Puistolan raitille on laitettu 40 minuuttia, talvisin tämä on erittäin suuri ongelma ja ruuhka-aika siihen päälle vielä niin ollaanki sitten se 10-25 minuuttia myöhässä, ja takaisin lähdöstä se 5-20 minuutttia. Sitten yritetään kaahailla Arabianrannan kaduilla, Kotinummentiellä, Vanhalla Tapanilantiellä, Päivöläntiellä ja Suurmetsäntiellä ihan päättömiä vauhteja. Yhtenä talvi-iltana olin noin kymmenen aikoihin kotiin menossa ja bussi n. 8 min myöhässä ja kuljettaja päätti Arabianrannassa pistää kaasun pohjaan jolloin puhelimen gps:llä mittasin jopa 85km/h eli maksimi nopeus sillä autolla (Irisbus Crossway LE), mitä jos olisi ollut jokin toinen auto, oltaisko sitä satasta ajeltu jos auto olisi antanut periksi? Tässäkin syynä liian kireät ajoajat.

Itse haluan että ajetaan liikennesääntöjen mukaan mutta kuitenkin aikataulussa. Jos jälkimmäinen ei onnistu niin ei aleta liikennesääntöjä rikkomaan, ja sen puhelun voisi myös lopettaa etenkin kun on henk. kohtainen puhelu. Pieni ylinopeus riippuen tietenkin paikasta, vuorokaudenajasta ja kelistä on minusta hyväksyttävää kunhan ei mene liiallisuuksiin eikä siitä tule haittaa kuljettajalle eikä matkustajalle saati muille autoilijoilla/sivullisille.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Aikataulujen koko ajatus on, että vaunu ei ohita pysäkkiä ennen merkittyä aikaa. Minuutin tarkkuudella pitää voida pelata: kunhan matkustaja pääsee pysäkille vähän ennen aikatauluun merkattua aikaa, hän ansaitsee päästä kyytiin.

Jos aikatauluja ei ole tarkoitus noudattaa, ne voitaisiin merkitä epämääräisesti kuten "noin 10 min välein", "noin 20 min välein", "noin 30 min välein". Ei siis niin, että muodostuu oletus vaunujen aikataulun noudattamisesta.
 
Esimerkiksi usein menen h76A:lla Suurmetsäntien pysäkiltä (Malminkaaren alkupää) Malmille. Esimerkiksi arkisin ruuhka-ajan ulkopuolella ja lauantaisin lähtöajat ovat 05, 25 ja 45. Usein bussi tulee juuri ajallaan, mutta sitten on monesti käynyt myös niin että bussi on mennyt jo 02, eli 3minuuttia edellä.

http://aikataulut.hsl.fi/pysakit/fi/1385104.html "HUOM! Ajat ovat ARVIOITUJA ohitusaikoja"
 

HSL:n aikataulujen ohitusaika-merkinnöissä on kyllä hieman ristiriitaisuuksia, esim v55:n aikataulun *merkki tarkoittaa että kyseessä on "ohjeaika jota ennen bussi ei ohita pysäkkiä" kuitenkin jos hakee pysäkkikohtaisen aikataulun vaikka Ollaksentien pysäkille niin siellä lukeekin "Huom, ajat ovat ARVIOITUJA ohitusaikoja" eli Ollaksentien pysäkki, jolla on v55:n välipisteaika, löytyy kaksi eri versiota ohitusajasta!
 
Siihen että bussi tulee muutaman minuutin aikatauluun merkitystä ajasta edellä tai jäljessä vaikuttaa moni seikka, kuinka paljon joudutaan matkalla pysähtymään vai päästäänkö ajamaan ilman pysähdyksiä ja tietenkin kuskin kaasujalka. Linjalla 76A on muuten pysäkkiluettelon mukaan ajo-aikaa Tapuliaukiolta Suurmetsäntien pysäkille 7min ja Tasankotien pysäkille 8min jos oikein tarkkoja ollaan, kyllä tuon välin varmaan 5min pystyy ajamaan ilman järjetöntä kaahausta jos välillä ei joudu kovasti pysähtelemään.
 
Joo on se kummaa kun h39:n pitäisi olla hankasuontiellä 8.37 ja h45 8.36 niin h45 tulee hankasuontien pysäkille 8.35 niin h39 on jo mennyt ja se lähtee Neulastieltä 8.32 ja se ajaa kyllä todella etu ajassa ihan hermostuttaa!
 
Joo on se kummaa kun h39:n pitäisi olla hankasuontiellä 8.37 ja h45 8.36 niin h45 tulee hankasuontien pysäkille 8.35 niin h39 on jo mennyt ja se lähtee Neulastieltä 8.32 ja se ajaa kyllä todella etu ajassa ihan hermostuttaa!
Missään aikataulussa ei lue että PITÄISI OLLA! Arvioituja ohitusaikoja.... :biggrin:
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2011

Bussi tekikin U-käännöksen keskellä tietä ja lähti kaasuttelemaan muualle.
Ihan selvästi ajamaton lähtö kun ei käydä päätepysäkillä. Liikennöitsijä ei saa mitään korvausta tämän linjasivun liikennöinnistä jos ei ajeta päätepysäkille asti.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2011

Ihan selvästi ajamaton lähtö kun ei käydä päätepysäkillä. Liikennöitsijä ei saa mitään korvausta tämän linjasivun liikennöinnistä jos ei ajeta päätepysäkille asti.

Tuossa on myös ohitettu Mellunmäen välipisteaika 3 minuuttia etuajassa.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2011

Arvaattekos/tiedättekös mikä kuvassa näkyvän väylän nopeusrajoitus on?

Se on 60 km/t.

Olen huomannut että Kampista 06.50 lähtevä 490 voi olla minun pysäkilläni joskus pari minuuttia ennen seitsemää, 7.03 - 7.05, mutta ei ole mitenkään tavatonta että se saapuu vasta 7.10 - 7.15. Ohitusajaksi on merkattu 7.02. Olen huomannut että saapumisaika on kiinni siitä, kuka kuskeista istuu ratin takana. Samoin toisen suunnan lähdöllä 15.55 välillä bussi tulee 10 minuutissa, välillä kestää 20 min. Tietysti talvella vaikuttaa paljon myöskin keliolosuhteet.

Mielestäni olisi parempi jos olisi ilmoitettu kellonaika, jota ennen bussi ei ohita pysäkkiä. Näin on jossain ruotsalaisessa läänissä.

Ylinopeuksia ei pitäisi periaatteessa hyväksyä, mutta ketä haittaa jos puolituristibussi (jossa ei ole 100-lätkää), missä kaikki noin 20 matkustajaa istuu, ajaa moottoritiellä noin 95 km/t. Tietysti liikennöitsijää haittaa kun polttoaineen kulutus kasvaa, mutta en usko että matkustajat kärsivät paljoa siitä. Minä ainakin pääsen ajoissa töihin päivän ensimmäisellä vuorolla.
Toisaalta jos kuorma-auto ajaa 90 km/t maantiellä, jossa on 100 km/t rajoitus, se heikentää oman ja muiden kanssa-autolijoiden turvallisuutta, koska jos se ajaisi 80 niin riitäisi 500 m ohitusmatka, mutta jos nopeus on 90, niin tarvitaan 1 km ohitusmatka (luvut otettu autolehdestä).
Taajamissa ei pitäisi ollenkaan hyväksyä ylinopeuksia!

Jotenkin tuntuu siltä, että kun ei ole kiire mihinkään, niin saa kuskin joka ajaa reippaasti. Sitten kun on todella kiire, niin tulee bussi jonka kuski harrastaa "extreme eco drivingia" ja ajaa 50 km/t alueella 30-40 km/t.

/Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tänään ajeli 550:n kuljettaja 80km/h koko matkan minkä olin kyydissä Itäkeskuksestä Huopalahteen, tietenkin mutkissa ja pysäkeillä hidasti, mutta muuten koko ajan suorilla ajeli 80:tä, myöhässä Itäkeskuksestä lähti 4min, joka ei ole syy edes noin kovaan ylinopeuteen.
 
Tänään ajeli 550:n kuljettaja 80km/h koko matkan

Mihin toi nopeusarvio perustuu?

Lähetä palautetta HSL:lle näistä. Ei liikennöitsijälle, vaan HSL:lle. Mukaan tarkat tiedot päivästä, linjasta, kellonajasta, lähtöajasta päätepysäkiltä jos se on tiedossa, vuoronumero jos tiedät.
 
Mihin toi nopeusarvio perustuu?

Lähetä palautetta HSL:lle näistä. Ei liikennöitsijälle, vaan HSL:lle. Mukaan tarkat tiedot päivästä, linjasta, kellonajasta, lähtöajasta päätepysäkiltä jos se on tiedossa, vuoronumero jos tiedät.

Perustuu auton omaan nopeusmittariin kuljettajan kojelaudalla (istuin edessä niin mäki erinomaisesti) ja puhelimeni GPS:ään jolla varmistin tämän.
 
Takaisin
Ylös