Ripeät kuljettajat

2. Mies 40-50 v. Ajoi Concordian laatikko-Wiimalla Länsiväylää pitkin kesäisessä iltaruuhkassa. Bussikaistalla etenimme noin 111 km/h ja ohitimme kaikki vasemmanpuoleisia kaistoja käyttäneet henkilöautot. Kyyti oli kuitenkin hiljaista ja mukavaa. Tuntui, että sain rahoilleni vastinetta. Perille tultiin etuajassa.
Niin, Länsiväylällähän on 80 km/h:n rajoitus sillä matkalla, jolla CBF sitä liikennöi. Suomenojan liittymästä länteen päin taitaa kesäisin olla 100km/h, mutta sellaista nopeuttahan ei edelleenkään saa ajaa kaupunkinbussilla. Ei taida välttämättä enää sakko riittää yli 30km/h:n ylinopeuteen. Ainakin "siviilissä" saattaisi jo ajokorttikin lähteä määräajaksi kuivumaan. Todella rahoille vastinetta! Lisäksi monilla Espoon sisäisillä ja seutulinjoilla on välipisteaikoja ja niiden etuajassa ohittaminen johtaa mm. YTV:n tulkinnan mukaan siihen, että koko linjasivu katsotaan ajamattomaksi. Ei ammattimaista toimintaa, sanoisin.

Kyllä täytyy ihmetellä monia ylläolevia kommentteja. Lento- tai rautatieliikenteessä homma on paljon tarkempaa ja monet em. kaltaiset rikkomukset johtavat huomattavasti vakavampiin seuraamuksiin. Esimerkiksi Helsingin metroradalla nopeusrajoituksen ylittämistä seuraa "esitutkinta" eli tehdään selvitys asiasta ja tarvittavat toimenpiteet.

Bussinkuljettaja on ammattikuljettaja, jonka pitäisi tuntea vastuunsa.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä ketjussa muutamat nimimerkit ovat antaneet ymmärtää, että pääkaupunkiseudun bussilinjoilla aikataulut olisivat yleisesti liian kireitä. Minä en kyllä tätä usko. Jostain kumman syystä useimmilla linjoilla jää ihan sääntöjen mukaan ajaenkin kymmenisen minuuttia lepoaikaa ainakin toiselle päätepysäkille. Joillakin yksittäisillä linjoilla tai linjasivuilla aikataulu on tiukka, mutta kyllä viimeisen 10 vuoden aikana eri bussilinjojen aikatauluja on jatkuvasti löysätty. Monilla linjoilla kierrosaikaa on pidennetty 10-15 minuutilla, pitkillä seutulinjoilla jopa puolella tunnilla. Toki osa liikennöitsijöistä kierrättää kalustoa linjalta toiselle, jolloin ajosarjoista voi tulla tiukkoja. Näistä kuljettajien kannattaisikin valittaa omalle työnantajalleen ja tarvittaessa vaikkapa työsuojeluviranomaisille. Tiukat ajosarjat eivät kuitenkaan ole mikään syy ajaa ylinopeutta ja "vanhoilla vihreillä". Ja jos vielä työnantajalle annetaan signaali, että kyllähän näillä tiukoillakin sarjoilla ehtii, ei ajosarjasuunnittelijalla ole mitään syytä sarjoja löysätä. Kuljettajista on jo vuosia ollut pulaa pääkaupunkiseudulla. Ei millään firmalla ole varaa potkia pois sääntöjen mukaan ajavia kuljettajia.
 
2. Mies 40-50 v. Ajoi Concordian laatikko-Wiimalla Länsiväylää pitkin kesäisessä iltaruuhkassa. Bussikaistalla etenimme noin 111 km/h ja ohitimme kaikki vasemmanpuoleisia kaistoja käyttäneet henkilöautot. Kyyti oli kuitenkin hiljaista ja mukavaa. Tuntui, että sain rahoilleni vastinetta. Perille tultiin etuajassa.

Siis mistä lähtien joukkoliikenteen asiakkaan maksaman matkalipun hinnan ensisijaisena tarkoituksena on päästä perille etuajassa? :eek: Vai tarkoititko kenties korkealattiaisen auton mukavampaa kyytiä vähintään kortinmenetykseen ja lähes vankeustuomioon johtavasta ylinopeudesta huolimatta?
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä nopeusrajoituksia on noudatettava. Sopivat ne sitten kuljettajan mielestä tieosuudelle tai eivät. Välillä talvisin hirvittää kun näkee pikureita moottoritiellä painamassa rajotinta vasten keskellä lumipyryä.

Ja kaksikaistaisilla maanteillä pitkän matkan bussit roikkuvat hitaamman ajoneuvon perässä esim. kuorma-auton kärkkyen ohituspaikkaa kuin alla olisi urheiluauto. Mikäs siinä kun pysytään rajoitusten sisäpuolella ja homma pysyy lapasessa, mutta entä sitten kun se lapanen lähtee käsistä. Kaikki pikavuoro- ja turistibussitkin rajoitetaan kulkemaan 89km/h, kuten kuorma-autot tai jotain muuta vastaavaa..
 
Onhan harrastajiakin eri koulukunnista, mutta mielipiteiden eroavaisuushan on vain hyvä asia. Näin saadaan keskustelua aikaiseksi ja se ehkä johtaa muutokseen suuntaan tai toiseen. Eivät ne eri mieltä olevat ole minusta sen vähempää harrastajia kuin "oikean" mielipiteen tunnustajatkaan.

Ehkä näinkin. Mielipidekeskustelu on kuitenkin eri asia kuin keskustelu siitä, pitääkö tietyssä ammatissa noudattaa voimassaolevaa lainsäädäntöä vai ei.

IMHO ammattimaisesti työhönsä suhtautuva linja-autonkuljettaja ajaa tai edes yrittää ajaa liikennesääntöjen mukaan. Jos ei viitsi yrittää, sitten voi mennä vaikka ajamaan taksia :biggrin: Tosi ammattilainen tekee työnsä vieläpä niin, että matkustaminenkin on mukavaa, vaikka annettu kalusto olisikin tasoa Ikarus-Volvo-Voith. Ammatilliseen osaamiseen mielestäni kuuluu, että huonoakin autoa pystyy ajamaan jotenkin tasaisesti, ellei se ole suoranaisesti viallinen.

Ilmeisesti valtaosan kuljettajista mielipide ei ole sellainen, että sääntöjä pitäisi noudattaa. Olen nimittäin lapsesta lähtien käyttänyt pääkaupunkiseudun bussiliikennettä ja harvoinpa ne bussikuskit sääntöjä pilkuntarkasti noudattavat.

Tässä kannattaa muistaa, että varsinaista linja-autonkuljettajan koulutusta on Helsingissäkin annettu vasta 1970-luvun alusta. Tätä ennen kuvio oli suunnilleen se, että linja-auton kuljettajaksi haluavalta vaadittiin kokemusta ammattimaisesta ajamisesta (esim. sorakuorma-auto) eikä lisäkoulutusta juurikaan järjestetty.

Ns. vanhan kaartin osalta onkin nähty aika reippaita suorituksia. Muistan itsekin Tampereella olleeni varsin innoissani joskus alle 10-vuotiaana, kun keski-ikäinen mieskuljettaja polkaisi Juvankadulla Ajokki/Volvo B58-nivelauton mittariin lähes 110. Jonain toisena päivänä taas piti loikata liikkuvasta autosta ulos, kun samanikäinen kaveri ei viitsinyt pysähtyä pysäkille.

2000-luvun puolella rankassa vesisateessa OmniCity-nivelellä ajetussa yövuorossa koettu satasen vauhti Hervannan valtaväylällä ja lähes 80 km/h Iidesrannassa oli taas vähintään epämiellyttävä, ellei peräti pelottava.

Tällaisten lentäjä-ässien takia autoihin sitten asennetaan nopeudenrajoittimia jopa tasoon 70 km/h, ovijarruja - nykyisin jopa etuoviin - yms. kunnollistenkin kuljettajien työtä hankaloittavia innovaatioita.

Pikemminkin, kun yleensä on ollut ripeitä kuljettajia ja joskus tulee sääntöjä noudattava, niin työmatkalaisten ilmeet ovat aika yrmeitä, kun matka ei tunnu taittuvan. Nämä vakikuljettajat kun tekevät aika rohkeitakin kiilauksia ja punaisia päin ajoja, jotta matka sujuisi edes joten kuten.

Se tietysti vaatii hyviä hermoja ja selkärankaa, ettei kuljettaja ala hölmöilemään. Onhan sitä varmasti itse kukin kokeillut, kuinka paljon koohottamalla säästää aikaa. Oma testi (n=1) osoitti, että 20 minuutin liityntälinjalla "säästö" on luokkaa 3-4 minuuttia, mutta sellainen ajaminen ei vain kuulu liikenteeseen.

Joskus joku voisi tilata sellaisen tutkimuksen, jossa selvitetään kuljettajan ajotavan vaikutusta koettuun matka-aikaan. Nimenomaan koettuun; todellinen matka-aikahan vaihtelee (ceteris paribus) puolen tunnin matka-ajassa ehkä 1-2 minuutin verran. Katsokaapa, hyvät työmatkalaiset, joskus kellosta, miten matka etenee. Ceteris paribuksen toteutuminen on tosin aika paljon vaadittu :lol:

Kuten tässäkin ketjussa on jo todettu, tässä lajissa tulos tehdään pysäkillä eikä "radalla". Jos keskittyy aikataulun "kiinniottamiseen" muun liikenteen seassa koheltamalla, on jossain vaiheessa pakko levätä. Näin ollen pysäkit tarjoavat kuljettajalle ainoan hallittavissa olevan levähdystauon -> pysäkkiajat pitenevät -> taas pitäisi ajaa rallia. Liikennevalothan eivät välttämättä ole lepotauko, vaan ainoastaan matkan tekoa hidastava elementti, joka nostaa verenpainetta.

Kyllähän se olisi tietysti parempi, jos aikatauluissa pysyminen hoituisi ihan sääntöjen mukaan mm. Helmi-etuuksilla. Mikähän on ajanut pk-seudun bussiliikenteen tällaiseen alennustilaan, että kuljettajilta on kadonnut motivaatio hoitaa homma hyvin ja bussitkin ovat aika sipissä kunnossa (mm. Koskela)?

Kaluston huollossa pätee sama kuin yritystoiminnan t&k:ssa: lyhyellä aikavälillä se on vain turha kustannus valvonnankin ollessa varsin olematonta. Tämän lisäksi huollossa oleva auto ei tee tulosta.

Aiemmat ajoajathan oli tehty täysin erilaisella kalustolla erilaisessa liikenneympäristössä. Autoissa ei ollut ovijarruja, lähiöissä ei ollut hidasteita samassa mittakaavassa kuin nykyään, nopeusrajoituksia on alennettu, henkilöautoliikenteen kasvu tukkii väylät jne. Jos aiemmin mainittu uutinen ajoaikojen lisäämisestä vastaamaan paremmin nykyistä liikennetilannetta pitää paikkansa, kehitys on oikean suuntaista.

Täälläkin tietysti kannatetaan joukkoliikenteen omaa infraa ja lv-etuuksia eli joukkoliikenteen täsmällisyyden ja käyttötalouden parantamista.
 
Ripeys kuuluu ehdottomasti hyvän kuljettajan ominaisuuksiin - se ei kuitenkaan tarkoita nopeusrajoitusten (suuria) ylityksiä. Matkustajalle ensiarvoisen tärkeää on päästä ehjänä ja mukavasti perille. Vasta toisella sijalla on nopeus.

Ripeys koostuu useista eri asioista kuten rahatuksesta, matkatavaroitten käsittelystä sekä tietysti ennakoivasta ajotyylistä. Ennakoimalla kuljettaja voi tehdä matkasta mukavan ja joutuisan. Kovat kiihdytykset ja jarrutukset eivät matkantekoa jouduta vaan usin jopa hidastavat ja tekevät matkasta epämukavan.
 
Ripeys koostuu useista eri asioista kuten rahatuksesta, matkatavaroitten käsittelystä sekä tietysti ennakoivasta ajotyylistä.

Aivan näin. Samalla kuitenkin myös kuuluu säilyttää se hyvä asiakaspalvelu. Vaikka on ripeä voi olla iloinen, ja ystävällinen asiakkaille.

ps. terveisiä Saarenmaalta.
 
Minusta on mukavaa jos kuski ajaa vähän kovempaa. Siis ei kaupungissa mutta esim linjalla 43 Ruskeasuon jälkeen on kivaa olla kyydissa (jos ei seiso) kun ajetaan kovempaa. Tulee perille nopeammin. Mutta en suosittele nopeusrajotusten rikkomista.
 
Viimeksi muokattu:
Yleensähän normaali liikennevirta kulkee hieman yli nopeusrajoitusten ellei ole ruuhkaa. Mielestäni bussienkin on hyvä kulkea muun liikennevirran tahdissa (bussikaistat on tietysti oma lukunsa). Eli ei ole syytä ajaa muuta liikennettä hitaammin vain noudattaakseen täsmälleen nopeusrajoitusta.
Tarpeetonta hidastelua pysäkeillä ja liikenteessä (henkilöautojen päästäminen ensin yms.) kannattaa myös välttää jotta matka olisi sujuva. Kuitenkin matkan turvallisuus on tärkeämpää kuin nopeus: mieluummin vähän myöhässä perillä, kuin ajoissa mutta mustelmilla.
 
Yleensähän normaali liikennevirta kulkee hieman yli nopeusrajoitusten ellei ole ruuhkaa. Mielestäni bussienkin on hyvä kulkea muun liikennevirran tahdissa (bussikaistat on tietysti oma lukunsa). Eli ei ole syytä ajaa muuta liikennettä hitaammin vain noudattaakseen täsmälleen nopeusrajoitusta.
Tarpeetonta hidastelua pysäkeillä ja liikenteessä (henkilöautojen päästäminen ensin yms.) kannattaa myös välttää jotta matka olisi sujuva. Kuitenkin matkan turvallisuus on tärkeämpää kuin nopeus: mieluummin vähän myöhässä perillä, kuin ajoissa mutta mustelmilla.
Nopeusrajoitukselle on olemassa syy. Miksi pitäisi ajaa ylinopeutta sen vuoksi, että muut tekevät niin. Nykyään kaikilla on aina kiire - tarkemmin ajatellen ei minnekään! Yksittäisen henkilöauton päästäminen ohi pysäkiltä lähtiessä on kohteliasta, jos sen jälkeen on täysin vapaa kaista rauhassa kiihdytellä. Pysäkeillä eniten matkaa viivyttävät juntit, jotka vasta sisällä bussissa tajuavat myös tarvitsevansa lipun tai rahaa kun ne olisi voinut kaikessa rauhassa otta esille jo pysäkillä!
 
Pysäkeillä eniten matkaa viivyttävät juntit, jotka vasta sisällä bussissa tajuavat myös tarvitsevansa lipun tai rahaa kun ne olisi voinut kaikessa rauhassa otta esille jo pysäkillä!

Noh noh, ei kannata liikaa haukkua sitä puuta, joka leivän tuo ja bussien kulkemisen mahdollistaa. Ne ovat juuri näitä vanhoja, joskus vähän pihalla toimintatavoista olevia rouvia (tai sitten heillä ei vain ole enää mihinkään kiire), kikattavia teinityttöjä, kävelykepin kanssa kulkevia hitaita pappoja ja humalaisia baarista tulevia keski-ikäisiä. Hekin tuovat rahaa bussifirmoille ja jos vain fiksut ja bussien käytön täysin sujuvasti osaavat otettaisiin bussien asiakkaiksi, taitaisi aika tyhjää olla.

Harva matkustaja taitaa miettiä mitenkään bussiliikenteen sujuvuutta, sen kuin menevät vaan. Ihan kuin autoilijoistakaan harva miettii, että mikä reitti tuottaisi vähiten haittoja reitin varren asukkaille, jos on kaksi vaihtoehtoista, samanarvoista reittiä. Pitäisi sen sijaan miettiä yhteiskunnan taholta, miten näitä taviksia halutaan ohjailla ja keksiä sopivat keinot siihen. Ei pidä liikaa olettaa heiltä, että he osaisivat, tajuaisivat tai viitsisivät miettiä tällaisia asioita.
 
Noh noh, ei kannata liikaa haukkua sitä puuta, joka leivän tuo ja bussien kulkemisen mahdollistaa. Ne ovat juuri näitä vanhoja, joskus vähän pihalla toimintatavoista olevia rouvia (tai sitten heillä ei vain ole enää mihinkään kiire), kikattavia teinityttöjä, kävelykepin kanssa kulkevia hitaita pappoja ja humalaisia baarista tulevia keski-ikäisiä.

Täytyy näin ratikan ohjaamosta touhua seuranneena todeta, että eniten ns. pihalla tuntuvat olevan aivan tavalliset keski-ikäiset (ja nuoremmat) naisihmiset :p Etenkin vanhusten kohdalla vähän odottaakin hidasta toimintaa... :wink:
 
Täytyy näin ratikan ohjaamosta touhua seuranneena todeta, että eniten ns. pihalla tuntuvat olevan aivan tavalliset keski-ikäiset (ja nuoremmat) naisihmiset :p Etenkin vanhusten kohdalla vähän odottaakin hidasta toimintaa... :wink:
Näinhän se on. Joko aivot on jätetty kotiin tai sitten välitetään vain itsestään. Nykyajan trendihän on minä itse, muilla ei ole väliä.
 
Mielestäni bussienkin on hyvä kulkea muun liikennevirran tahdissa (bussikaistat on tietysti oma lukunsa). Eli ei ole syytä ajaa muuta liikennettä hitaammin vain noudattaakseen täsmälleen nopeusrajoitusta.

Hyppäisit vissiin talon katoltakin, jos kaverisikin tekisi niin.
 
Nopeusrajoitusten noudattamisesta:

Itse ajelen liikenteessä esim 50km/h aluella mittarin mukaan 60km/h, eli nopeus on kaiketi sen 55km/h. Siitä ylöspäin en mene, vaikka kuinka tultaisiin puskurissa, niin sitten saa jarruvalot hoitaa vasemmalla jalalla asian.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös