Runkolinjasto 2020

Näyttää olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että Jokipellon pysäkillä on linjan 10 auto odottamassa lähtöaikaa Halisten suuntaan ja myöhässä oleva 10A suhauttaa ohi.
 
Telakan älähdyksen myötä palautettujen työmatkalinjojen 90 ja 98 (entinen 80) reitit näkyvät jo reittioppaassa.

90:n reitti on ennallaan ajaen H-versiota eli Haritun kautta.

98 ajaa Runosmäestä 80:n reittiä Härkämäen päätepysäkille ja sieltä entisestä reitistä poiketen Artukaistentien ja Hyrköistentien kautta telakalle.

Ja kummallakin linjalla vain yksi aamulähtö. Ei iltapäivän paluuvuoroja.
 
Itse odotan mielenkiinnolla kuinka monta viikkoa... kuukautta... vuotta tulee menemään, että Föli saa pysäkkimerkinnät kuntoon. Kauppatoria myöten on yhä vanhentuneita päreitä tai sitten puuttuu osittain/kokonaan ajantasaiset päreet. Lisäksi poistuneet pysäkit ovat hoitamatta pois, jotta eivät aiheuta vääriä mielikuvia.

Olen vahvasti sitä mieltä, että pysäkit - oli se sitten päreet tai puuttuvat katokset, ja katutyömaiden suorittaminen ajallaan ovat kyllä tässä muutoksessa ne suurimmat projektinhallinnalliset epäonnistumiset. Esim. HSL ja Nysse vetävät kyllä pidemmän korren nyt mielestäni. Kun tässä näkee niin selvästi miten päreitä käydään laittamassa ripotellen ja ihan vaan osittaisestikin yhden pysäkin kohdalla. Ei mitään järjestelmällisyyttä.

Turkkarin mielipideosastolle saa vapaasti ottaa tästä idean kirjoitukselle: missä Hölmölässä maksetaan siitä, että käydään erikseen Kakskerrassa ja Tortinmäessä asti tekemässä pysäkkejä useampaan eri otteeseen ja vähän sieltä, täältä...

Varför Hölmölä? Vi har ju Åbo. 💛

Varmaan Rusko on ainoa johdonmukainen, kun mikään ei muutu, niin ei tarvitse teettää mitään. Hyvä, jos edes on varaa koko Föliin. :LOL:

Tärkeä edistysaskel, mutta toteutus on kyllä heikolla tasolla katukuvassa. Mutta ehkä tämä on samanlainen normi kuin aikataulukirjan asiavirheet. Eihän se olisi Turku, jos aikataulukirja ei olisi oikolukematta kunnolla.
 
Viimeksi muokattu:
Onko noi pysäkkien päreet nyt lopulta niin suuri ongelma kuitenkaan. Minusta esim. Littoisten alueen muutokset on isompi ja pysyvämpi ongelma. Littoisten suuntaan saa odottaa 600:sta kauan, jos edellinen menee nenän edestä. Ei varmaan yksikään Littoisten autoja käyttävä ole kehuja vielä antanut.
 
Onko noi pysäkkien päreet nyt lopulta niin suuri ongelma kuitenkaan.

No jos suurin osa linjastosta muljataan reittejä ja numeroita myöden uusiksi, niin kyllä ajantasainen informaatio pysäkeillä on silloin erittäin tärkeä asia. Tietysti reitit voi tarkistaa netistäkin, mutta jos asenne pysäkki-informaatiota kohtaan on tämä, niin herää kysymys, tarvitaanko niitä linjanumeroita pysäkeillä sitten ollenkaan. Minusta tarvitaan. Siispä en maallikkona voi ymmärtää sitä, miten päreiden vaihto voi kestää näin turkasen kauan, aloitettiinhan projekti jo joskus huhtikuussa. Vai onko niin, että vaihtotyötä tekevät henkilöt ovat nyt juuri vuosilomillaan, ja homma seisoo?
 
Nelosen vielä käyttöönottamaton osuus Raunistulassa on saanut pysäkkipäreet, mutta ei vielä pysäkkien nimikilpiä.

Tuommoinen meno näyttää siltäkin, että ei ole ajoissa tilattu kaikkia päreitä valmistajalta, mikä taho se sitten onkaan. En tiedä asiasta mitään, mutta saatan kuvitella, että noilla on toimitusaikaa, kun eivät ole ihan joka kuluttajan päivittäistavaraa. Luulis tietysti, että jostain aikataulutietokannasta olisi saanut listan kaikista tarvittavista päreistä heti kun reittien suunnittelu oli valmis, ja että lista olisi lähetetty hetimiten päreiden tekijälle puoli vuotta sitten, mutta vähän epäilen, että todellisuus on jotain vallan muuta.
 
Kuten jo aiemmin kirjoitin, mielestäni uudistuksen suurimmat kompastuskivet ovat sisäänajon kannalta olleet pysäkki-informaatio (merkinnät ja näytöt) sekä pysäkkien varustelu (ts. katokset rekvisiittoineen). Linjojen reiteistä voi rätistä hamaan loppuun asti ja aina on häviäjiä. Sen sijaan muutoksesta voi tehdä mielekkäämmän, jos informaatio on kohdallaan.

Uudet merkinnät olisi hyvin saanut tehtyä 1.7 mennessä, jos Föli ja sen kuntakumppanit olisivat vain halunneet niin. Lomakaudella asiaa on turha selitellä, vaikka Kaarinassa homma on selvästikin sen vuoksi pysähdyksissä, kun muutosta ei ole tehty etupainotteisesti. Pysäkkimerkinnät ovat ne, jotka tuovat matkustajille tiedon siitä omasta sijainnista, mitä yhteyksiä on tarjolla ja ovathan nyt varmasti oikeassa paikassa. Lisäksi ne ovat osa palvelumuotoilua ja sen luomaa imagoa. Föli osaa kyllä puskea ulos ihailtavasti yhä aikataulukirjoja (ihkuja virheineenkin), mutta ne pysäkit... Huoh.

Pysäkkien osalta olisi alunperinkin pitänyt esim. jonkun kuvata pysäkit ja kuvien perusteella olisi sitten tilattu ajanmukaiset päreet sekä listattu poistettavat päreet. Lisäksi olisi jollain pitänyt olla hanskassa se, että vailla käyttöä jäävien pysäkkien merkinnät olisi 1.7 mennessä purettu selkeänä signaalina muutoksesta. Ja infonäyttöjen osalta tilanne oli heti 1.7 todella heikko, kun näytöistä monet eivät näyttäneet tietoa.

Ehkä Fölin osaamattomuuden/saamattomuuden voisi summata tähän heidän vastineeseen, joka mielestäni edustaa lähinnä aiemminkin viittaamaani Hölmölää:

Pysäkki 820 saa kyllä aikanaan katoksen. Valitettavasti viivästystä on tullut katoskilpailutuksen vuoksi.

Katoksia ei ole voinut tilata ajallaan? Ehei, se olisi liian viisasta.

Varför Hölmölä? Vi har ju Föli. 💛
 
Takaisin
Ylös