Ruskeasuon halli

Mulle Hesarin artikkelin otsikko näkyy kännykän selaimella muodossa "Helsingissä alkaa liikennöidä uusi H-raitiovaunu" ikään kuin kyse on yksittäisestä vaunusta tai kalustosta eikä linjasta. Mainio esimerkki siitä miten raitiovaunua, -linjaa ja -rataa käytetään toistensa synonyymeinä, kun kaikille on kutsumanimenä ratikka.
 
Nykyinen järjestelmä on paljon selkeämpi. Tulevalla järjestelmällä esimerkiksi "9T Kauppatori via Alppila" tulisi olemaan "H Simonkatu", josta pitäisi osata arvata, että vaunu jatkaa linjalla 9T Kauppatorille. "1T Länsiterm. via Alppila" tulisi puolestaan olemaan "H Urheilutalo", josta pitäisi osata arvata, että vaunu jatkaa linjalla 1T Länsiterminaalille. Edes Reittioppaan tai avointa rajapintaa hyödyntävän sähköisen järjestelmän kuten Google Mapsin käyttö ei välttämättä auta, kun varikolta voi tulla peräkkäin esimerkiksi kaksi H Urheilutaloa, jotka kuitenkin jatkavat Urheilutalolta eri linjoille. Esimerkiksi arkipäivisin kello 5.25 Ruskeasuolta lähtee kaksi H Sörnäinen (M) -vaunua.

1000010324.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Varikolta ulos ajavissa vaunuissa linjatunnus määränpäätietoineen vaihtuu H:llisesta versiosta varsinaiseen tunnus + lopullinen määränpää -muotoon pääsääntöisesti jollain "isolla pysäkillä", jotka yleensä ovat joukkoliikenteen risteyskohtia ("hubeja"). Linjan 1T:n Ruskeasuolta monen mutkan kautta Länsiterminaaliin menevä vaunu kulkee Ruskeasuolta Pasilan kautta Mäkelänkadulle ja edelleen Kurviin kilvin H Sörnäinen (M), ja siitä eteen päin 1T:nä määränpäätietojen vastatessa 1T:n todellista määränpäätä. Tunnus ei siis kaikissa tilanteissa vaihdu välittömästi, kun on tultu jonkin linjan omalle osuudelle. Virallisessa viestinnässä tämä näkökohta ei ole tainnut tulla kovin näkyvästi esille.
 
Varikolta ulos ajavissa vaunuissa linjatunnus määränpäätietoineen vaihtuu H:llisesta versiosta varsinaiseen tunnus + lopullinen määränpää -muotoon pääsääntöisesti jollain "isolla pysäkillä", jotka yleensä ovat joukkoliikenteen risteyskohtia ("hubeja"). Linjan 1T:n Ruskeasuolta monen mutkan kautta Länsiterminaaliin menevä vaunu kulkee Ruskeasuolta Pasilan kautta Mäkelänkadulle ja edelleen Kurviin kilvin H Sörnäinen (M), ja siitä eteen päin 1T:nä määränpäätietojen vastatessa 1T:n todellista määränpäätä. Tunnus ei siis kaikissa tilanteissa vaihdu välittömästi, kun on tultu jonkin linjan omalle osuudelle. Virallisessa viestinnässä tämä näkökohta ei ole tainnut tulla kovin näkyvästi esille.
Niin eli siis vielä 1T:n omalle reittiosuudelle (Mäkelänkadulle) tultua? Johan on. Saisi mielestäni olla niin, että ulos ajavat vaunut kulkevat koko matkan omilla tunnuksillaan, kun taas sisään ajavilla käytettäisiin xH-tunnusta määränpäänä linjan viimeinen omalle reitille kuuluva pysäkki, josta H-tunnuksilla. Eli siis Länsiterminaalista 1H lähtisi 1H Velodromi -kilvillä, ja Velodromin jälkeen H Ruskeasuon halli -kilvillä.
 
Tunnus ei siis kaikissa tilanteissa vaihdu välittömästi, kun on tultu jonkin linjan omalle osuudelle.
Tuntuupa oudolta. Ehkä tuo tulee kuntoon sitten seuraavassa vaiheessa. Onhan se selvä, että heti kun päästään omalle reitille, pitää ryhtyä näyttämään sen reitin mukaista tunnusta.
 
Niin eli siis vielä 1T:n omalle reittiosuudelle (Mäkelänkadulle) tultua?
Suora lainaus Reittioppaasta: "Linjatunnus (1T) ja määränpää (Länsiterminaali) vaihtuvat pysäkillä Sörnäinen (M). Matka jatkuu <1 min odotuksen jälkeen. Odota kulkuneuvossa."

Esimerkissä on sunnuntaina 21.9. pysäkiltä Ruskeasuo (H0142) klo 5.51 lähtevä linjan H vaunu. Tämä on lukuisista H-linjojen variaatioista versio H Sörnäinen (M). Sörnäisten metroaseman pysäkillä vaunu siirtyy linjalle 1T, vaikka se on oikeasti jo Velodromin jälkeen kulkenut 1T:n reittiä ja palvellut reitin varren pysäkkejä.

Minun mielestäni määränpäätekstissä voisi olla Länsiterminaali jo H:n aikana. Siitä huolimatta että reitti mutkittelee paljon.
 
Takaisin
Ylös