Ruskeasuon halli

Mulle Hesarin artikkelin otsikko näkyy kännykän selaimella muodossa "Helsingissä alkaa liikennöidä uusi H-raitiovaunu" ikään kuin kyse on yksittäisestä vaunusta tai kalustosta eikä linjasta. Mainio esimerkki siitä miten raitiovaunua, -linjaa ja -rataa käytetään toistensa synonyymeinä, kun kaikille on kutsumanimenä ratikka.
 
Nykyinen järjestelmä on paljon selkeämpi. Tulevalla järjestelmällä esimerkiksi "9T Kauppatori via Alppila" tulisi olemaan "H Simonkatu", josta pitäisi osata arvata, että vaunu jatkaa linjalla 9T Kauppatorille. "1T Länsiterm. via Alppila" tulisi puolestaan olemaan "H Urheilutalo", josta pitäisi osata arvata, että vaunu jatkaa linjalla 1T Länsiterminaalille. Edes Reittioppaan tai avointa rajapintaa hyödyntävän sähköisen järjestelmän kuten Google Mapsin käyttö ei välttämättä auta, kun varikolta voi tulla peräkkäin esimerkiksi kaksi H Urheilutaloa, jotka kuitenkin jatkavat Urheilutalolta eri linjoille. Esimerkiksi arkipäivisin kello 5.25 Ruskeasuolta lähtee kaksi H Sörnäinen (M) -vaunua.

1000010324.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Varikolta ulos ajavissa vaunuissa linjatunnus määränpäätietoineen vaihtuu H:llisesta versiosta varsinaiseen tunnus + lopullinen määränpää -muotoon pääsääntöisesti jollain "isolla pysäkillä", jotka yleensä ovat joukkoliikenteen risteyskohtia ("hubeja"). Linjan 1T:n Ruskeasuolta monen mutkan kautta Länsiterminaaliin menevä vaunu kulkee Ruskeasuolta Pasilan kautta Mäkelänkadulle ja edelleen Kurviin kilvin H Sörnäinen (M), ja siitä eteen päin 1T:nä määränpäätietojen vastatessa 1T:n todellista määränpäätä. Tunnus ei siis kaikissa tilanteissa vaihdu välittömästi, kun on tultu jonkin linjan omalle osuudelle. Virallisessa viestinnässä tämä näkökohta ei ole tainnut tulla kovin näkyvästi esille.
 
Varikolta ulos ajavissa vaunuissa linjatunnus määränpäätietoineen vaihtuu H:llisesta versiosta varsinaiseen tunnus + lopullinen määränpää -muotoon pääsääntöisesti jollain "isolla pysäkillä", jotka yleensä ovat joukkoliikenteen risteyskohtia ("hubeja"). Linjan 1T:n Ruskeasuolta monen mutkan kautta Länsiterminaaliin menevä vaunu kulkee Ruskeasuolta Pasilan kautta Mäkelänkadulle ja edelleen Kurviin kilvin H Sörnäinen (M), ja siitä eteen päin 1T:nä määränpäätietojen vastatessa 1T:n todellista määränpäätä. Tunnus ei siis kaikissa tilanteissa vaihdu välittömästi, kun on tultu jonkin linjan omalle osuudelle. Virallisessa viestinnässä tämä näkökohta ei ole tainnut tulla kovin näkyvästi esille.
Niin eli siis vielä 1T:n omalle reittiosuudelle (Mäkelänkadulle) tultua? Johan on. Saisi mielestäni olla niin, että ulos ajavat vaunut kulkevat koko matkan omilla tunnuksillaan, kun taas sisään ajavilla käytettäisiin xH-tunnusta määränpäänä linjan viimeinen omalle reitille kuuluva pysäkki, josta H-tunnuksilla. Eli siis Länsiterminaalista 1H lähtisi 1H Velodromi -kilvillä, ja Velodromin jälkeen H Ruskeasuon halli -kilvillä.
 
Tunnus ei siis kaikissa tilanteissa vaihdu välittömästi, kun on tultu jonkin linjan omalle osuudelle.
Tuntuupa oudolta. Ehkä tuo tulee kuntoon sitten seuraavassa vaiheessa. Onhan se selvä, että heti kun päästään omalle reitille, pitää ryhtyä näyttämään sen reitin mukaista tunnusta.
 
Niin eli siis vielä 1T:n omalle reittiosuudelle (Mäkelänkadulle) tultua?
Suora lainaus Reittioppaasta: "Linjatunnus (1T) ja määränpää (Länsiterminaali) vaihtuvat pysäkillä Sörnäinen (M). Matka jatkuu <1 min odotuksen jälkeen. Odota kulkuneuvossa."

Esimerkissä on sunnuntaina 21.9. pysäkiltä Ruskeasuo (H0142) klo 5.51 lähtevä linjan H vaunu. Tämä on lukuisista H-linjojen variaatioista versio H Sörnäinen (M). Sörnäisten metroaseman pysäkillä vaunu siirtyy linjalle 1T, vaikka se on oikeasti jo Velodromin jälkeen kulkenut 1T:n reittiä ja palvellut reitin varren pysäkkejä.

Minun mielestäni määränpäätekstissä voisi olla Länsiterminaali jo H:n aikana. Siitä huolimatta että reitti mutkittelee paljon.
 
Minun mielestäni määränpäätekstissä voisi olla Länsiterminaali jo H:n aikana. Siitä huolimatta että reitti mutkittelee paljon.
Näin ilmeisesti tuleekin olemaan. Nauvontiellä (ja siis hallireitin ensimmäisillä metreillä muutenkin) mennään kilvin H Länsiterminaali, ja pysäkin Ruskeasuo jälkeen kilvin H Länsiterminaali via Sörnäinen (M). Tuo via-lisätieto kytkeytyy päälle vasta ensimmäisen pysäkin kohdalla tai heti sen jälkeen. Pysäkille saavuttaessa näkyy vain määränpää - ainakin vielä tässä nykyisessä tilanteessa, jossa H:n tilalla on varsinainen linjatunnus (esim. 1T). Maanantaina 8.9. ja siitä eteen päin nähdään käytännössä, miten tuo toimii.
 
Siltä osin kun olen katsellut, 7B:n Ruskeasuolta Rosina Heikelin puistoon ajavat vaunut ajavat koko matkan H:ina. Ruskeasuolta Länsi-Pasilaan (13:n päättärilenkkiin Pasilanraitiolle) kilvin H Meilahden sairaala via Länsi-Pasila, Länsi-Pasilasta Meilahden sairaalaan kilvin H Meilahden sairaala. Tuossahan ajetaan osa matkasta 7B:n oikeaa reittiä, mutta kun sille osuudelle ei osu yhtään niin isoa pysäkkiä, että se pääsisi "via-luokitukseen", niin sitten mennä H-tunnuksin loppuun saakka.

Onkohan Ruskeasuon varikolta Pikku Huopalahteen menevä H-linja H:ista*) lyhin ? Sehän on siis yleisölle avoin vain osuudella Kytösuontie - Pikku Huopalahti. Se ei kata kovin monta pysäkinväliä.

*) Ajatus on, että H ei muutu matkan varrella muuksi tunnukseksi
 
Tässä on minusta oikeastaa kolme aika outoa juttua.

Ensinnäkin se, että kun meillä ei vielä pariin vuoteen ole Topeliuksen pohjoisosan raideyhteyttä, niin Ruskeasuolta ei pääse Rusinan silmukkaan. Onko todella perusteltua ajaa tuollainen valtava lenkki Pasilaan asti, jotta saadaan se Rusinapuiston pysäkki palveluta varhaisaamusta? Aika kalliiksi tulee, ja kuulostaa tarpeettomalta. Varmasti siellä on joku suunnitteluohje, jossa tavoitellaan pääsyä keskustaan tiettyyn kellonaikaan mennessä aamulla, mutta olisiko siitä kuitenkin tässä kohtaa järkevää joustaa, kun Rusinapuiston tuntumasta pääsee Pasilaan bussilla, keskustaan nelosella ja jos juuri seiskan kyytiin mielii, niin Tullinpuomista Manskulta. En pidä tuollaista ylimääräistä ajoa taloudellisesti perusteltuna.

Toisekseen en ymmärrä tätä "iso pysäkki" -selitystä. Miksi sen pitää olla niin? Onko tämä taas joku kankean atk-järjestelmän luoma ongelma? Onhan itsestäänselvää, että jos Länsi-Pasilasta seiska kulkee seiskan reittiä Rusinapuistoon, niin silloin sen kilvissä kuuluu olla seiskan numero eikä muuta.

Sama koskee Pikkistä, vaikka tietysti tuollainen "linja" Kytösuontieltä Pikku Huopalahden päätepysäkille varmaan kerää keskimäärin nolla nousijaa. Mutta kyllä siinä silti pitäisi olla linjatunnus 10 eikä H.
 
Sama koskee Pikkistä, vaikka tietysti tuollainen "linja" Kytösuontieltä Pikku Huopalahden päätepysäkille varmaan kerää keskimäärin nolla nousijaa. Mutta kyllä siinä silti pitäisi olla linjatunnus 10 eikä H.
Niin miten tiedät, ettei tuo 10 kulje Ullanlinnaan asti, vaan vain 2 pysäkin matka, kun toinen 10 meneehan Ullanlinnaan? Molemissa vaunussa on sama linjatunnus, ja kukaan ei ilmeisesti tarkistaa mitään määränpäänäytöltä.
 
Niin miten tiedät, ettei tuo 10 kulje Ullanlinnaan asti, vaan vain 2 pysäkin matka, kun toinen 10 meneehan Ullanlinnaan? Molemissa vaunussa on sama linjatunnus, ja kukaan ei ilmeisesti tarkistaa mitään määränpäänäytöltä.
Eikun tässä oli kyse vaunuista, jotka ajaa varikolta linjalle Pikkikseen. Eli Kytösuontien pysäkillä ne ajaa ihan normaalia linjan 10 reittiä kohti Pikkistä.

Toiseen suuntaan olen samaa mieltä sun kanssa, siinä on poikkeus paikallaan eli Pikkiksestä Ruskeasuon halliin voisi ajaa ihan Ei linjalla -kilvin ja niin taidetaan tehdäkin.
 
Niin miten tiedät, ettei tuo 10 kulje Ullanlinnaan asti, vaan vain 2 pysäkin matka, kun toinen 10 meneehan Ullanlinnaan? Molemissa vaunussa on sama linjatunnus, ja kukaan ei ilmeisesti tarkistaa mitään määränpäänäytöltä.
Alunperinkin koko H-tunnus sekoilu on tyhmää. Selvintä oli vanha XXH-tunnukset, jossa XX on linjanumero. Määränpääksi sitten Ruskeasuo tai Töölön halli (Ooppera)
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Eikun tässä oli kyse vaunuista, jotka ajaa varikolta linjalle Pikkikseen. Eli Kytösuontien pysäkillä ne ajaa ihan normaalia linjan 10 reittiä kohti Pikkistä.

Toiseen suuntaan olen samaa mieltä sun kanssa, siinä on poikkeus paikallaan eli Pikkiksestä Ruskeasuon halliin voisi ajaa ihan Ei linjalla -kilvin ja niin taidetaan tehdäkin.
Aikataulussa on kuitenkin seuraavasti
22
07 / 10, 19 / 10, 23 / HJ, 34 / 10, 52/ 10

23
12 / 10, 16 / HJ, 36 / HJ
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös