- Liittynyt
- 24 Syyskuu 2005
- Viestit
- 2,703
Mitäs mieltä olette, tulisiko Helsingissä kokeilla ruuhkamaksuja? Tukholmassa ne ovat Hesarin mukaan vähentäneet liikennettä 25-30% ruuhka-aikaan. Liikenne on siirtynyt ruuhkamaksujen ulkopuolelle ja kanavoitunut joukkoliikenteeseen. Lähes 70% Tukholman läänin asukkaista vastusti maksuja ennen käyttöönottoa.
Tällaiset voisivat olla avain Suomessakin varsinkin pääkaupunkiseudulla joukkoliikenteen vahvistumiseen. Vuoroja on karsittu ikävällä tavalla täälläkin viime vuosina. Toivottavasti tämä trendi ei jatku. Onkohan tuo karsinta muuten vähentyneiden matkustajamäärien vai kuntien rahapulan syytä?
Ruuhkamaksuja pitäisi kerätä Kehä I tasolla, sekä poikittaisliikenteeltä että säteittäisväylien kohdalla. Ruuhkat kun ovat siirtyneet säteittäisliikenteestä poikittaiseen. Kehä I taso on reilumpi muutenkin, kun sillä tasolla tarjonta on vielä hyvä. Jokeria pitäisi vahvistaa ja kehittää muutakin poikittaistarjontaa.
Kehä III taso on haasteellisempi, sillä alue on laaja, väljästi rakennettu ja matkat hajautuvat niin paljon. Ruuhkat eivät myöskään ole niin ankaria kuin ykkösen tasolla. Bussi ei tarjoa kovin hyvää nopeutta päästä päähän tällä alueella, jos se kiertää kaiken maailman lähiöt, mutta toisaalta eihän muuten saada matkustajia.
Ehkä pitäisi olla paikallislinjoja, jotka syöttävät moottoritielinjoille ja perillä taas vaihto moottoritielinjalta paikallislinjalle. Moottoritielinjat täydentäisivät junaverkostoa. Vaihdot pitäisi suunnitella hyvin ja vaihtoasemien olla lämmitettyjä. Miksi joukkoliikenteen käyttäjä joutuu nykyäänkin hytisemään ulkona, kun autoilija lämmittelee mukavasti peltikopissaan?
Tällaiset voisivat olla avain Suomessakin varsinkin pääkaupunkiseudulla joukkoliikenteen vahvistumiseen. Vuoroja on karsittu ikävällä tavalla täälläkin viime vuosina. Toivottavasti tämä trendi ei jatku. Onkohan tuo karsinta muuten vähentyneiden matkustajamäärien vai kuntien rahapulan syytä?
Ruuhkamaksuja pitäisi kerätä Kehä I tasolla, sekä poikittaisliikenteeltä että säteittäisväylien kohdalla. Ruuhkat kun ovat siirtyneet säteittäisliikenteestä poikittaiseen. Kehä I taso on reilumpi muutenkin, kun sillä tasolla tarjonta on vielä hyvä. Jokeria pitäisi vahvistaa ja kehittää muutakin poikittaistarjontaa.
Kehä III taso on haasteellisempi, sillä alue on laaja, väljästi rakennettu ja matkat hajautuvat niin paljon. Ruuhkat eivät myöskään ole niin ankaria kuin ykkösen tasolla. Bussi ei tarjoa kovin hyvää nopeutta päästä päähän tällä alueella, jos se kiertää kaiken maailman lähiöt, mutta toisaalta eihän muuten saada matkustajia.
Ehkä pitäisi olla paikallislinjoja, jotka syöttävät moottoritielinjoille ja perillä taas vaihto moottoritielinjalta paikallislinjalle. Moottoritielinjat täydentäisivät junaverkostoa. Vaihdot pitäisi suunnitella hyvin ja vaihtoasemien olla lämmitettyjä. Miksi joukkoliikenteen käyttäjä joutuu nykyäänkin hytisemään ulkona, kun autoilija lämmittelee mukavasti peltikopissaan?