Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

Varmasti säästää moottoria, mutta jälleenmyyntiarvoon sillä ei ole mitään vaikutusta. Itse kadunvarressa käytän mobiiliapilla ajastettavaa/käynnistettävää webastoa, jolloin auto on lämmin lähtiessä pakkasesta riippumatta.

Se on sitten toisen nettisivuston keskustelunaihe, kun moottorin hyvä kunto ei vaikuta auton jälleenmyyntiarvoon.

tämän sivuston teemojen kannalta tulee varsinainen uutinen tämän päivän Hesarissa: Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Sazonov sanoo että asukaspysäköintimaksussa on korottamisen varaa. Siten korotus saadaan heittämällä läpi, vaikka Demarit turhaan jahkailevat ja Vasemmistoliitto ilmoittaa asian poliitikon kielellä.

Mielenkiintoinen vaihe tuossa Hesarin kaupunkisuunnittelua käsittelevissä uutisissa, kun myös auton käyttöä tarkastellaan terveen kriittisesti, eikä suojelevasti niinkuin tähän mennessä. Toivotaan että lukijan kannalta objektiivinen uutisointi jatkuu, mutta pelottaa jos autoliikkeet alkavat vaatia Hesarilta automyönteisempää uutisointia uhkaamalla autoilmoitusten vähentämisellä. Kyseessä on isot rahat.
 
Vs: Helsingin joukkoliikenne ahdingossa

Tietulleja ei onneksi ole tulossa, koska ei ole niitä mahdollistavaa lainsäädäntöäkään.
Lainsäädännön valmistelun hidastaminen ei tarkoita sitä, että tietulleja ei ole tulossa. Tutkimustulokset ja monen kaupunkisuunnittelun asiantuntijoiden lausunnot puhuvat niiden puolesta. Kyllä tietullit jossain muodossa tulee, mutta on myönnettävä että siihen menee aikaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Helsingin joukkoliikenne ahdingossa

Lainsäädännön valmistelun hidastaminen ei tarkoita sitä, että tietulleja ei ole tulossa. Tutkimustulokset ja monen kaupunkisuunnittelun asiantuntijoiden lausunnot puhuvat niiden puolesta. Kyllä tietullit jossain muodossa tulee, mutta on myönnettävä että siihen menee aikaa.

Voi sinua. Tietenkään tietulleja ei voi tulla, ellei lainsäädäntöä ole olemassa. Tällä hetkellä sellaista ei lainsäädäntöä ole myöskään tulossa, joten väitteesi on epätosi. :smile:
 
Vs: Helsingin joukkoliikenne ahdingossa

Voi sinua. Tietenkään tietulleja ei voi tulla, ellei lainsäädäntöä ole olemassa. Tällä hetkellä sellaista ei lainsäädäntöä ole myöskään tulossa, joten väitteesi on epätosi. :smile:

Ja kun laki kerran säädetään niin sitähän ei voi ikinä enää muuttaa. Lainsäädäntö kirjoitetaan kivisille lakitauluille ja lait ohjaavat ihmiskunnan tekemisiä ikuuisuuteen asti.
 
Vs: Helsingin joukkoliikenne ahdingossa

Toki lakimuutokset on mahdollisia, mutta epäilen ettei ainakaan meidän elinaikana löydy niin vihreää eduskuntaa joka moisen lakimuutoksen siunaisi
 
Vs: Helsingin joukkoliikenne ahdingossa

Toki lakimuutokset on mahdollisia, mutta epäilen ettei ainakaan meidän elinaikana löydy niin vihreää eduskuntaa joka moisen lakimuutoksen siunaisi

Ruotsissa aikoinaan porvarihallitus pystyi ajamaan läpi tietullit Tukholmaan. Autoilijapiirit saatiin suostumaan lupaaamalla kantakaupungin kiertävän moottoritietasoisen kehätien. Joukkoliikenten ystäville taas luvattiin lisää metrorataa, lähijunille tuplaraiteet ja pikaraitioteitä.
 
Vs: Helsingin joukkoliikenne ahdingossa

Tietullien tulon jälkeen Tukholmassa kaupan logistiikan kustannukset putosivat niin paljon että se näkyi hinnoissa. Myös bussiliikenteen täsmällisyys parani.
 
Vs: Helsingin joukkoliikenne ahdingossa

Tietullien tulon jälkeen Tukholmassa kaupan logistiikan kustannukset putosivat niin paljon että se näkyi hinnoissa.

Jos kaupoilla tarkoitetaan tässä normaaleja päivittäistavarakauppoja, tämä tuntuu uskomattomalta. Mistä löysin tämän tiedon?
 
Melamies, tietoni perustuu lehtiartikkeliin.
Kun tietullit olivat olleet voimassa vuoden, tekivät kaupunkisuunnittelun ihmiset tutkimuksen sen vaikutuksista. Tätä tutkimusta oli referoitu ilmaisjakelulehdessä (muistaakseni 'Metro'). Poimin sattumalta lehden mukaani ja luin artikkelin. Valitettavasti en pysty muistamaan missä numerossa tämä artikkeli oli.
Siinä kerrottiin että kantakaupungin =(tullien sisäinen alue) kauppojen logistiikkskustannuksrt ovat laskeneet ja että se näkyy kauppojen hintatasossa. En tiedä että onko osaa tuotteista halpuutettu vai ovatko erikoistarjoukset parempia.
Niihin aikoihin keskustelin kaverini joka on kauppias kanssa tietulleista ja annoin lehden hänelle.
Silloin huomasi selvästi että autoilu kantakaupungissa oli vähentynyt, bussitkin kulkivat aikataulujen mukaan.
Voit yrittää etsiä netistä tätä tutkimusta.
 
Vs: Helsingin joukkoliikenne ahdingossa

Laita Googleen haku "tietullit Helsinki". Tuossa yksi poiminta:
Iltalehti ei taatusti ole vihervassareiden lehti. Lueppa juttu:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/bba51a99-246a-478b-a922-0ab0f28741f8

Voi sinua :smile: Suomessa lait säätää eduskunta. Jotta laki olisi voinut tulla tällä vaalikaudella voimaan, se olisi pitänyt tuoda jo aikoja sitten eduskunnan käsiteltäväksi. Eduskuntaan ei ole tällä vaalikaudella tuotu ruuhkamaksuja mahdollistavaa lainsäädäntöä. Joten sitä ei ole eikä sitä ole enää tämän eduskunnan toimesta tulossa.

Ensi vaalikausi on sitten asia erikseen, mutta lainsäädäntöhankkeethan raukeavat vaalikauden vaihtuessa. Eli on disinformaatiota väittää, että ruuhkamaksut "ovat tulossa". Siitä voi olla vain enemmän tai vähemmän valistuneita veikkauksia.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:39 ----------

Ja kun laki kerran säädetään niin sitähän ei voi ikinä enää muuttaa. Lainsäädäntö kirjoitetaan kivisille lakitauluille ja lait ohjaavat ihmiskunnan tekemisiä ikuuisuuteen asti.

Mutta kun lakia ei ole säädetty eikä enää tällä vaalikaudella säädetä, niin näitä kivitaulujakaan ei sitten ole olemassa. :lol:
 
Vs: Helsingin joukkoliikenne ahdingossa

Voi sinua :smile: Suomessa lait säätää eduskunta. Jotta laki olisi voinut tulla tällä vaalikaudella voimaan, se olisi pitänyt tuoda jo aikoja sitten eduskunnan käsiteltäväksi. Eduskuntaan ei ole tällä vaalikaudella tuotu ruuhkamaksuja mahdollistavaa lainsäädäntöä. Joten sitä ei ole eikä sitä ole enää tämän eduskunnan toimesta tulossa. :

Ei ruuhkamaksujen käyttöönoton mahdollistava puitelain valmistelu ole jäissä. Esim tuo Iltalehden artikkeli :
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/77be7bd8-fdd2-41c9-a8c0-20c3820d10fa

Oleellista ei se, että millä vaalikaudella ruuhkamaksut ovat käytössä, vaan se että hankkeen valmistelu etenee.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Helsingin joukkoliikenne ahdingossa

Ei ruuhkamaksujen käyttöönoton mahdollistava puitelain valmistelu ole jäissä. Esim tuo Iltalehden artikkeli :

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/77be7bd8-fdd2-41c9-a8c0-20c3820d10fa

Oleellista ei se, että millä vaalikaudella ruuhkamaksut ovat käytössä, vaan se että hankkeen valmistelu etenee.

Siis voi hyvänen aika sentään sinun kanssasi. :lol:

Tuo uutinen on päivätty 11.8.2022. Valtioneuvosto on 17.11.2022 ilmoittanut, että valtioneuvoston lainsäädäntösuunnitelmasta poistetaan eräät hallituksen esitykset, myös HE laiksi ruuhkamaksujen puitelaista.

Iltalehden sijaan kannattaa seurata lainsäädäntöhankkeiden etenemistä VN:n hankerekisteristä. Tieto ruuhkamaksupuitelain poistamisesta lainsäädäntösuunnitelmasta löytyy linkistä https://vm.fi/hanke?tunnus=VM100:00/2022.

Eli kuten sanottua, ruuhkamaksut mahdollistavan lain valmistelu ei ole ainoastaan jäissä, vaan se on lopetettu yli kolme kuukautta sitten.
 
Vs: Helsingin joukkoliikenne ahdingossa

...

Eli kuten sanottua, ruuhkamaksut mahdollistavan lain valmistelu ei ole ainoastaan jäissä, vaan se on lopetettu yli kolme kuukautta sitten.

Mikä ei tietenkään tarkoita ruuhkamaksujen lopullista poliittista hautaamista.
Enhän minäkään väitä että Keskustatunnelihanke on haudattu lopullisesti. Mutta oleellista on että SDP tuli siihen tulokseen, että tunnelia ei tarvita. Mutta siitä huolimatta sitkeät piirit koittavat liruttaa hanketta vaikka puhumalla "maanalaisesta yleiskaavasta".

Kun Vihreät, Vas ja Sdp yhä laajenevassa määrin ymmärtävät tietullien hyödyt, niin hanke lähtee uudelleen etenemään. Poliittinen kannatus todennäköisesti laajenee myös muihin ryhmiin.

Ei missään voida päättää että tietullihanke haudataan lopullisesti.
 
Takaisin
Ylös