Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän

Hyvä kun otit esille. Itse olen sitä mieltä että aluksi riittäisi tietullialueeksi esim Helsinginkadun eteläpuoli. Eli ydinkeskustaan ajava maksaisi siinä kohtaa tietullin. En ihan heti ole sillä kannalla että noin ylhäällä pitäisi maksaa autolla liikkumisesta tässä vaiheessa.

Vaarahan on se että koko pakettia vastustetaan voimakkaasi ja taas saadaan asiaa vitkuteltua. Jos maksualue olisi pieni ja maksu kohtuullinen niin osa autonkäyttäjistäkin hyväksyisi ratkaisun helpommin.

Rakentaminen Helsingin sisään on mennyt jo kahtuuttomuuksiin. Nyt pilataan viihtyisiä väljästi rakennettuja puutarhakaupunkimaisia alueita. Tehokas maankäyttö on itseisarvo, jonka tieltä saavat muut arvot väistyä.
 
Hyvä kun otit esille. Itse olen sitä mieltä että aluksi riittäisi tietullialueeksi esim Helsinginkadun eteläpuoli. Eli ydinkeskustaan ajava maksaisi siinä kohtaa tietullin. En ihan heti ole sillä kannalla että noin ylhäällä pitäisi maksaa autolla liikkumisesta tässä vaiheessa.

Vaarahan on se että koko pakettia vastustetaan voimakkaasi ja taas saadaan asiaa vitkuteltua. Jos maksualue olisi pieni ja maksu kohtuullinen niin osa autonkäyttäjistäkin hyväksyisi ratkaisun helpommin.

Rakentaminen Helsingin sisään on mennyt jo kahtuuttomuuksiin. Nyt pilataan viihtyisiä väljästi rakennettuja puutarhakaupunkimaisia alueita. Tehokas maankäyttö on itseisarvo, jonka tieltä saavat muut arvot väistyä.

Hakamäentie on ihan OK tai ajo vyöhykkeelle A. Mutta pahoin pelkään, että Helsinki alkaa verottamaan koko aluettaan. Vantaallehan ulottaminen edellyttäisi Vantaan kaupungin päätöstä ja uskon vakaasti, että Vantaa ei ala verottamaan hyvinvointinsa lähdettä, Kehä kolmosen banaaninmuotoista logistista verogeneraattoria alkaen Vuosaaren satamasta. Se olisi omaan jalkaan ampumista.

Mutta onneksi tavaraliikenne ei joudu maksumieheksi. Pitääkin perustaa firma ja laittaa vanha savuttava dieselpaku sen nimiin ja näin Helin Logistiikka ja Putki pääsee ajamaan minne vaan ilman mitään maksua. :lol:
 
En usko minäkään että Vantaa lähtee alussa mukaan vaan todenäköisesti seuraa mitä Helsinki tekee. Itse näen että siellä missä on ahdasta eli Helsingin ydinkeskustassa yksityisautoilu maksaa.

Siitä sitten varmaankin väännetään pitkään mikä on maksun hinta ja mitkä autoryhmät vapautetaan maksusta. Jo tässä vaiheessa täytyy todeta että vaikka autossa on vähäpäästöinen moottori tai täyssähkö, se joka tapauksessa vie aina ydinkeskustassa tilaa. Oli liikenteessä tai seisoi parkissa.
 
25 % Helsingin pinta-alasta pysäköidyille autoille ?

Tulevaisuustutkija Ilkka Halava sanoo tämän päivän Helsingin Uutisissa, että neljännes Helsingin pinta-alasta käytetään autojen varastointiin. Mitenköhän tuo luku lasketaan. Kuulosta paljolta, mutta joku foorumilla voi tietää asian tarkasti.
 
Vs: 25 % Helsingin pinta-alasta pysäköidyille autoille ?

Tulevaisuustutkija Ilkka Halava sanoo tämän päivän Helsingin Uutisissa, että neljännes Helsingin pinta-alasta käytetään autojen varastointiin. Mitenköhän tuo luku lasketaan. Kuulosta paljolta, mutta joku foorumilla voi tietää asian tarkasti.

Arvioisin, että murtoluvut eivät ole hänen vahvinta osaamisaluettaan.
 
Vs: 25 % Helsingin pinta-alasta pysäköidyille autoille ?

Tulevaisuustutkija Ilkka Halava sanoo tämän päivän Helsingin Uutisissa, että neljännes Helsingin pinta-alasta käytetään autojen varastointiin. Mitenköhän tuo luku lasketaan. Kuulosta paljolta, mutta joku foorumilla voi tietää asian tarkasti.

Perustuen tietoihin osoitteessa https://fi.wikipedia.org/wiki/Helsinki autotiheyden ollessa 350 ajoneuvoa tuhatta asukasta kohden ja auton viedessä keskimäärin 10 m2 tilaa vievät Helsingin autot tilaa 2,25 km2, mikä on Helsingin maapinta-alasta 1,05%.

Tämä siis jos autot olisivat maanpinnalla vieden tilaa. Todellisuudessa autot ovat isolta osin parkkihalleissa yms, eli vievät oikeata pinta-alaa paljon vähemmän lintuperspektiivista katsottuna.
 
Vs: 25 % Helsingin pinta-alasta pysäköidyille autoille ?

Perustuen tietoihin osoitteessa https://fi.wikipedia.org/wiki/Helsinki autotiheyden ollessa 350 ajoneuvoa tuhatta asukasta kohden ja auton viedessä keskimäärin 10 m2 tilaa vievät Helsingin autot tilaa 2,25 km2, mikä on Helsingin maapinta-alasta 1,05%.

Tämä siis jos autot olisivat maanpinnalla vieden tilaa. Todellisuudessa autot ovat isolta osin parkkihalleissa yms, eli vievät oikeata pinta-alaa paljon vähemmän lintuperspektiivista katsottuna.

Sitten täytyy kirjoittaa Helsingin Uutisiin ja pyytää Halavalta täsmennys, mitä hän tarkoittaa. 1% ja 25%:n välillä on vähän liian suuri ero. Ensiksi voidaan yrittää saada yksimielisyys siitä, kuinka paljon autoista on rakennetuissa ja kuinka paljon ulkona pihalla. Sekä toisaalta, onko mukaan laskettu autoliikkeiden uusien ja käytettyjen autojen säilytys.

Liittyy saumattomasti keskusteluun, aiemmin lähettämässäni kuvassa uusia taloja tehdään osittain parkkipaikkojen tilalle. Vähäntuvantien kaksi aiemmin valmistunutta uutta taloa on nimenomaan tehty parkkipaikoille.
 
Vs: 25 % Helsingin pinta-alasta pysäköidyille autoille ?

Sitten täytyy kirjoittaa Helsingin Uutisiin ja pyytää Halavalta täsmennys, mitä hän tarkoittaa. 1% ja 25%:n välillä on vähän liian suuri ero. Ensiksi voidaan yrittää saada yksimielisyys siitä, kuinka paljon autoista on rakennetuissa ja kuinka paljon ulkona pihalla. Sekä toisaalta, onko mukaan laskettu autoliikkeiden uusien ja käytettyjen autojen säilytys.

Liittyy saumattomasti keskusteluun, aiemmin lähettämässäni kuvassa uusia taloja tehdään osittain parkkipaikkojen tilalle. Vähäntuvantien kaksi aiemmin valmistunutta uutta taloa on nimenomaan tehty parkkipaikoille.
Autot tosiaan olisi hyvä olla rakennusten tieltä pois niiden alla mm. kerrostaloissa. Eipähän tarvitsisi tyhjäkäyttää ja raaputtaa ikkunoita talvella kun ajais vaan lämpimästä hallista suoraan ulos. Ja saisi kaupunki siinä sivussa lisää maata rakentamiseen.
 
Maanalaiset paikat ovat vaan kovin hintavia. Tähän mennessä politiikka on ollut se, että jos pysäköintiä ei voi järjestää taloudellisesti niin sitten ei rakenneta koko taloa. Hernesaaressa nähdään tuleeko uusi innovatiivinen lähestymistapa yleistymään: rakennetaan taloja jotka kannattaa rakentaa, vaikka pysäköinti ei kannattaisikaan.
 
On autoilijoita, jotka eivät aja YHTÄÄN MATKAA joukkoliikennevälineellä missään tilanteessa. Siten heille ei ole merkitystä joukkoliikenteen kehittämisellä, koska heidän valintansa on aina auto. Eli näitä, jotka kieltäytyvät joukkoliikennevälineestä, heitä on paljon.

Fredrikinkatu on vanhaa tiivistä kivikaupunkia, miksi ei edes sinne saatavan raitiolinjan hyödyistä voi olla yhtä mieltä ?

Kuka omistaa tuon kivikaupungin kadut? Mihin taloyhtiön tontti yleensä rajoittuu, onko jalkakäytävä taloyhtiön tontilla vai onko se kaupungin katualuetta?

---------- Viestit yhdistetty klo 15:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:05 ----------

Olen sen verran radikaali, että mielestäni yhtäkään yksityisautoa ei tarvita ydinkeskustassa. On kyllä kumma, että jossain Ruotsissa ja muuallakin tietullit ja ruuhkamaksut onnistuvat mutta eivät Suomessa.

Olet siis myös niin radikaali, että poistaisit kadunvarsipysäköinnin kokonaan ydinkeskustasta? (Onko ydinkeskusta mielestäsi 500 m säteinen ympyrä Kaivokadulta vai jotain enemmän?)
 
Kuka omistaa tuon kivikaupungin kadut? Mihin taloyhtiön tontti yleensä rajoittuu, onko jalkakäytävä taloyhtiön tontilla vai onko se kaupungin katualuetta?

Kantakaupungissa jalkakäytävä kuuluu taloyhtiölle, ja taloyhtiön talkkari hoitaa lumityöt jne, mutta kaupunki omistaa ajoradat. Lähiöissä joissa on tapana olla pätkä nurmikkoa talojen seinien ja jalkakäytävien välilllä, kuuluvat jalkakäytävät kuuluu kaupungille. Joidenkin jalkakäytävään kiinni rakennettujen liikerakennusten kohdalla voi olla poikkeuksia.

t. Rainer
 
Vs: 25 % Helsingin pinta-alasta pysäköidyille autoille ?

Autot tosiaan olisi hyvä olla rakennusten tieltä pois niiden alla mm. kerrostaloissa. Eipähän tarvitsisi tyhjäkäyttää ja raaputtaa ikkunoita talvella kun ajais vaan lämpimästä hallista suoraan ulos. Ja saisi kaupunki siinä sivussa lisää maata rakentamiseen.

Sitten siihen keskusteluun että kuka maksaa nämä halleihin rakennetut autopaikat ?
 
Vs: 25 % Helsingin pinta-alasta pysäköidyille autoille ?

Sitten siihen keskusteluun että kuka maksaa nämä halleihin rakennetut autopaikat ?

Kyseisten talojen asukkaat luonnollisesti. Itse asun Konalassa ja meillä on kaavassa kielletty maanpäällisten parkkipaikkojen rakentaminen. Tästä syystä kaikki paikat ovat maan alla. Talvella on mahtavaa laskeutua hissillä autohalliin ja ajaa töihin Pitäjänmäkeen lämpimästä hallista lämpimään halliin.
 
Kantakaupungissa jalkakäytävä kuuluu taloyhtiölle, ja taloyhtiön talkkari hoitaa lumityöt jne, mutta kaupunki omistaa ajoradat. Lähiöissä joissa on tapana olla pätkä nurmikkoa talojen seinien ja jalkakäytävien välilllä, kuuluvat jalkakäytävät kuuluu kaupungille. Joidenkin jalkakäytävään kiinni rakennettujen liikerakennusten kohdalla voi olla poikkeuksia.

Tässä menee nyt sekaisin omistus ja kunnossapitovastuu.

Tonttien rajat menevät pääsääntöisesti niin, että katualue jalkakäytävineen on kaupungin omistuksessa. Poikkeustapauksessa, varsinkin ahtaissa paikoissa, voi olla niin, että jalkakäytävä on sijotiettu tonttirasitteena tontin puolelle, mutta ei se kovin yleistä ole.

Jalkakäytävän kunnossapitovastuu sen sijaan kuuluu tontinomistajalle. Kaupunki on lähes koko kaupungin alueella ottanut sen päätöksellään itselleen ja lähettää sitten laskun tontinomistajalle (riippumatta siitä käykö se oikeasti putsaamassa ne jalkakäytävät vai ei).
 
Vs: 25 % Helsingin pinta-alasta pysäköidyille autoille ?

Sitten siihen keskusteluun että kuka maksaa nämä halleihin rakennetut autopaikat ?
Kyllä se näkyy minun vuokrassani, että auto viettää aikansa lämpimässä hallissa. Eli asukkaat ne kyllä maksaa.
 
Takaisin
Ylös