No tunnelin rakentaminen on sellaista kunnolla tyrimistä. Kalliilla saadaan kunnalle lisää kuluja. Ei tyrimistä voi perustella hyvin.
Niin onhan typerää, että joudutaan rakentamaan tunneli, koska päättäjillä ei ollut edes alkeellista hahmotuskykyä ja järkeä jättää tilaa riittävästi maan päälle.
Lainaan nimimerkkiä ettäjaa tästä samasta ketjusta:
"Olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että tuo on aikalailla mokattu kun Kalasatamaa alettiin rakentamaan kymmenisen vuotta sitten. Sörnäisten rantatien olisi voinut linjata kokonaan uudestaan niin että siltä pääsee suoraan Hermannin rantatielle. Erityisesti Redi on katastrofi. Se pitkälti rajoittaa uusien raideyhteyksien rakentamista, estää Itäväylän linjauksen muuttamisen, rajoittaa metroaseman edessä olevan alikulun leveyttä jne jne. Lisäksi vaihtoyhteydet ovat ihan mahdottoman monimutkaisia ja kierteleviä."
---------- Viestit yhdistetty klo 14:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:00 ----------
Liikennemäärät ovat sittemmin vähentyneet
Pandemia on hiljentänyt kaikkea liikennettä. Veikkaan, että suurin osa siitä kuitenkin palautuu.
Ei voida myöskään suoraan verrata liikenteen ruuhkautumista Kalasatamassa ja Redin kohdalla kuin tunnelissa kulkevan liikenteen muulla reitillä, koska tulossa on merkittävä joukkoliikenteen solmukohta. Silloin siellä olisi suotavaa olla vain tontilleajoa, jota tosin ikävä kyllä myös Redin pysäköintihalliin ajaminen on.
Itäväylä ja metro leivottiin rakennuskompleksin sisälle ja niin olisi voitu tehdä myös Sörnäisten rantatien ja Hermannin rantatien yhdyskadulle kattamalla se.
Viking ja Silja lasketaan usein ns viihdemerenkulkuun. Heidän aluksillaan kulkee kuitenkin myös rekkoja, joiden on pakko ajaa satamiin Sörnäisten rantatietä. En osaa sanoa missä suhteessa tämä rekkaliikenne jakautuu siitä eteenpäin Itäväylän, Lahden motarin tai Teollisuus- ja Mäkelänkadun suuntiin, mutta Lahden motarille menijöitä on kuiten selkeästi havaittavissa.
Onko järkevää, että rekkaliikenne ajaa satamiin presidentin linnan vierestä? Mielestäni ei, mutta en ole havainnut siihen olevan tulossa muutosta, paitsi Vuosaaresta pääsee nykyisin myös Muugaan, mutta se lienee pois Länsisataman liikenteestä.
---------- Viestit yhdistetty klo 14:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:20 ----------
No tunnelin rakentaminen on sellaista kunnolla tyrimistä. Kalliilla saadaan kunnalle lisää kuluja. Ei tyrimistä voi perustella hyvin.
Tunneli ei myöskään mahdollista tai estä mitään maanpäällisiä liikenneratkaisuja, poislukien jalankulun ja pyöräilyn 400-500m pitkät estevaikutukset tunnelin suuaukkojen kohdalla jotka tunneli mahdollistaa.
On varmasti järjestettävissä lyhyempi estevaikutus, jos sitä tarvitaan. Sörnäisen rantatiellä on nytkin kevyenliikenteen käytössä silta.
---------- Viestit yhdistetty klo 14:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:25 ----------
Kalasataman alueen liikennemäärät eivät ole niin suuria, etteikö niitä voisi kanavoida tasoristeysmalliin monin eri tavoin kuten ne kanavoidaan nytkin.
Pandemian jälkeen palautuva liikenne, uudet bussien päätepysäkit ja ratikat ja lisääntyvä kevyen liikenteen määrä. Mä pystyn hahmottamaan tuon paikan tulevaisuuden lähinnä muurahaispesänä, johon ei sovellu merkittävä läpiajoliikenne.
---------- Viestit yhdistetty klo 14:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:30 ----------
Hanke vie siis poispäin Helsingin kaupunkistrategian tavoitteista lisätä kestävien kulkutapojen osuutta ja vähentää liikenteen päästöjä.
Otto unohtaa tuossa nykytilanteen ja lähitulevaisuuden eron.
Täytyy tutustua tuohon kaupunkistrategiaan ja siihen miten siinä määritellään kestävät kulkutavat.