- Liittynyt
- 25 Lokakuu 2017
- Viestit
- 602
Niin minäkin näkisin. Tukholman laivat ovat pääosin kanittaneet nykyisissä laituripaikoissaan sitä pitkän ajan päivällä, Viking on joskus tainnut ajaa päivätauon aikana Tallinnaan. Riittäisikö Länsisataman laiturikapasiteetti pienillä uudelleenjärjestelyillä?
Varmaan vähän siinä ja siinä, laituripaikkoja taitaa periaatteessa olla 6, mutta vain 5 lienee käyttökelpoisia samaan aikaan nykyisillä alusko'oilla. Varmaan vähintään sitten tekisi tiukkaa, jos Viking, Silja ja St. Peter Line seisoisivat samaan aikaan päivätaukoa satamassa. Olettaen toki, että kaikki kolme ylipäätään liikennöivät jossain vaiheessa tulevaisuutta entiseen malliin, mikä ei vielä ole ollenkaan selvää. Mutta varmaan vain kaksikin tällaista olisi jo haasteellista, yksi ei varmaan olisi iso ongelma. Erilaiset ratkaisut olisivat varmaan mahdollisia aikatauluja sovittelemalla tai sitten väistämällä muualle. Hernesaari olisi ainakin talvikaudella varmaan käytettävissä väistämiseen, risteilykausi sitten oma juttunsa. Tallinnassahan on muistaakseni joskus aikanaan esim. Silja Europa väistänyt Princess Anastasiaa, vaikka käyttivätkin eri laitureita.
Varmaan vielä tätä isompi kysymysmerkki olisi se, miten kaikki tämä liikenne hallittaisiin. Autoliikenne olisi toki varmasti iso ongelma, mutta pahimmillaan varmaan joukkoliikennekin joutuisi tosi koville. Sitten on vielä se kysymys, miten tila laivaväylillä ja satama-altaassa riittää tähän kaikkeen. Näihin en edes yritä ottaa kantaa, sillä oma tietämys ei riitä heittämään edes arviota.