Sörnäistentunneli

Tässä nimenomaisessa tapauksessa on myös väliä missä ruuhka on. Kalasataman joukkoliikennesolmu on huonompi paikka ruuhkalle kuin Sörnäisten rantatie tai Hermannin rantatien pohjoispää.
Totta. Redin alikulku on huono paikka ruuhkalle. Sen sijaan liikenteen olisi voinut siirtää menemään Lautatarhankadun kohdalta jolloin paikka olisi ollut suunnilleen yhtä huono kuin muualla Sörnäisten rantatiellä.
 
Ehdotus kokonaan uudesta kevyen liikenteen yhteydestä Siltasaaresta Kaisaniemeen kuvastaa kyllä yhä autoilun valtaa:

Kaupunkiympäristölautakunnan tekemän selvityksen mukaan sillan kustannukset olisivat noin 4–8 miljoonaa euroa minkä lisäksi ympäristön muokkaustarpeet toisivat lisähintaa arvion mukaan 3–6 miljoonaa.

Arvokkaan hinnan vuoksi asiantuntijaryhmä ei näe sillan rakentamiselle perusteita.

Ottamatta kantaa Sörnäistentunneliin, tässä kyse on kuitenkin yhteydestä, jota ei ole oikeastaan edes olemassa ja joka on paljon Sörnäistentunnelia halvempi
 
Onkohan tuosta tehty edes kunnollista selvitystä? Reilut 200 metriä, mitä tuo lyhentää matkaa, on kävellen aika tasan pari minuuttia. Jotenkin en usko, etteikö tuolla välillä olisi riittävää määrää kävelijöitä, etteikö silta voisi olla kannattava. Sörnäistentunnelilla on 17k autoa vuorokaudessa, matka-aikasäästö samaa luokkaa. H/k oli jotain 0,33. Siltasaarensilta on kymmenesosan hintainen ja kävelijöitä Hakaniemen ja Rautatieaseman välillä on varmasti tuhansia per vrk.

Hiha-arvio on, ettei ole selvitetty tai on selvitetty väärin. Silta on helposti kannattava samoilla ehdoilla kuin että Sörnaistentunneli tuottaa yhdellä eurolla 30 senttiä hyötyjä.
 
Takaisin
Ylös