Satakunnan Liikenne

En kyllä näe M-P+ toiseen suuntaan ajavaa vakiovuoroa mitenkään pikavuorojen korvaajana. Vai mistä mahtoi edellisessä viestissä olla kyse?
 
Kokemäen keskustasta ainakin loppuu pikavuoroliikenne lähes täysin.

Eipä niitä vuoroja kannata kierrättää Kokemäen keskustan kautta, jos ei tulijoita ole. Mieluummin voidaan keskittyä pidempää matkaa tekeviin, jotta heidän matkansa saadaan nopeammaksi. Kokemäki taitaa olla vielä varsin hajanaisesti asuttu kunta, joten keskustan lähellä ei asu kovin paljon ihmisiä. Valtatien pikavuoropysäkeille voitaisiin parantaa kävely- ja pyöräily-yhteyksiä. Kokemäellä on tietääkseni lisäksi rautatieasema, jolta pääsee hyvin Poriin, Tampereelle ja Helsinkiin.
 
Kokemäellä on tietääkseni lisäksi rautatieasema, jolta pääsee hyvin Poriin, Tampereelle ja Helsinkiin.
Kokemäellä on kyllä rautatieasema ja rautatiekin kulkee läheltä Kokemäen keskustaa, mutta ongelma onkin rautatieaseman nykyinen sijainti Peipohjassa, joka on noin 2,5km päässä keskustasta.

Liittyen Satakunnan Liikenteeseen: ihmettelin 1.1.2009 voimaan astuvien muutosten yhteydessä ollutta uutisointia: Maakuntalehti Satakunnan Kansa otsikoi kuinka yhteyden paranevat. Kokemäkeläisten osalta ne huonontuvat ja porilaisilla matka-aika Helsingistä venyy enimmillään 45 minuuttia. Toki tilalle saadaan 1 suora lisävuoro johtuen Koiviston Auton uudesta monopoliasemasta ja sitä seuranneista vuorojärjestelyistä. Lisäksi vuorot lähtevät tasa-aika aikatauluin. Lyhin matka-aika vaihdottomilla yhteyksillä pitenee 03:20 --> 04:05. Paljon puhuvaa on että 1.1. alkaen nopein yhteys sisältää vaihdon Huittisissa.
 
Lyhin matka-aika vaihdottomilla yhteyksillä pitenee 03:20 --> 04:05. Paljon puhuvaa on että 1.1. alkaen nopein yhteys sisältää vaihdon Huittisissa.

Arkisin päiväsaikaan suurin osa Pori - Helsinki -vuoroista ajetaan Huittinen - Espoo -osuudella erikoispikavuoroina. Näillä vuoroilla matka-aika on 3 tuntia 45 minuuttia, joka toki sekin on selvästi pidempi kuin päättyvän aikataulun mukaisilla vastaavilla "puolieepeillä".

Kakkostien pikavuorot ovat viime vuosina kärsineet jatkuvista 10 - 15 minuutin myöhästymisistä, joten aikataulujen löysäämiselle on selvästi ollut tarvetta. Myöhästymisriskiä ei liene vähentänyt sekään, että yhä harvemmassa vuorossa on autoemäntä. Toisaalta uudet aikataulut ovat kyllä mielestäni aamun ja illan/yön hiljaisina tunteina vähän turhankin löysät, mutta onpa tuosta järjestelystä hyötynä ainakin vakiominuuttinen aikataulu koko liikennöintiajan.

Satakunnan Liikenteen Länsi-Suomen aikatauluuudistus on mielestäni pääosin hyvin myönteinen hanke. Huittisista Helsinkiin, Turkuun, Raumalle, Poriin ja Tampereelle on jatkossa tasainen tunnin vuoroväli joka päivä aamusta iltaan. Eri suuntien autot kokoontuvat Huittisiin aina tasan pintaan (paitsi Helsinki - Pori -vuorot arkisin päiväsaikaan), joten vaihdot linjalta toiselle sujuvat mutkattomasti. Kuitenkin muutamia miinuksiakin minulle tulee mieleen:

  • Pori - Helsinki "puolieepeet" lähtevät Helsingistä tasalta, jolloin nämä vuorot ehtivät Huittisiin liian aikaisin. Vaihtoyhteydet esimerkiksi Forssasta ja Vammalasta Huittisten kautta Poriin toimivat kunnolla vain viikonloppuisin. Itse olisin laittanut nämä vuorot lähtemään Helsingistä 25 yli tasatunnin kuten iltapäivän klo 15:25 ja 16:25 Kankaanpää Expressit, jotka on synkattu muiden Huittisten kautta kulkevien vuorojen kanssa.

  • Useat Helsinki - Rauma ja kaikki Tampere - Rauma -yhteydet muuttuvat vaihdollisiksi. Tasatahtiaikataulut olisi varmasti saatu toimimaan sitenkin, että esimerkiksi joka toinen Tampereelta lähtevä vuoro jatkaisi Huittisista Raumalle ja joka toinen Turkuun.

  • Helsingin lähtöajat ovat tasatunnein, jolloin Kamppi on aivan tukossa, samoin bussien käyttämät ulosmenoreitit. Pahimmillaan Kampista lähtee samalla kellonlyömällä Turunväylän suuntaan lähemmäs kymmenen kaukobussin letka, mikä tietää pysäkkien pahaa ruuhkautumista.
 
En kyllä näe M-P+ toiseen suuntaan ajavaa vakiovuoroa mitenkään pikavuorojen korvaajana. Vai mistä mahtoi edellisessä viestissä olla kyse?

Luulisin nimimerkin TeeJii tarkoittaneen seutuliikennettä Pori-Harjavalta-Kokemäki.

Itse pidän tätä Satakunnan Liikenteen muutospakettia kokonaisuutenaan mielenkiintoisena ja muutamista pikku puutteistaan ja matka-aikojen pidentymisistä huolimatta onnistuneena. Etenkin Tampere-Rauma yhteydet tuntuisivat paranevan huomattavasti, vaikka vaihdolliseksi muuttuvatkin. Ainakin yhteyksiä on joka suuntaan Huittisissa, oli sitten tarvetta tai ei.

Vakiominuuttiaikatauluissa on tässä se hyvä puoli, että jos tietää yhdestä myöhästyneensä, niin suurella varmuudella samanlainen yhteys löytyy tasan tunnin päästä, ilman että suurta selvitystyötä tarvii tehdä useista eri aikatauluista.
 
Oliskohan ollu 2-tien remontilla vaikutusta venyneisiin ajoaikoihin, en tiedä.
 
Kuuntelin sivukorvalla tänään kuljettajien keskustelua pikavuorossa. Heitä huvittivat vähän tunnittaiset lähdöt Raumalta Huittisiin, kun matkustajia on yleensä 2-5. Uusia kakkostien aikatauluja toinen kehui, kun ei tarvitse porhaltaa menemään, vaan kuulemma voi ajaa enintään (!) 85 km/h, jotta ei olisi etuajassa. Luulisi rahdin käsittelyynkin olevan nyt aikaa. Näissä Kabusseissahan on se jousikin kaasupolkimen alla, että kaasujalkaa alkaa kolottaa, jos liian kovaa painaa menemään :)
 
Satakunnan Liikenteelle on tullut Kuopion Liikenteeltä muutama Kabus, autohenkilökunta puhui kolmesta autosta ja ainakin
- Kuopion Liikenne #53 = SatLi #181 ja
- Kuopion Liikenne #55 = Satli #183.

Tässä SatLi #183
 
Kuuntelin sivukorvalla tänään kuljettajien keskustelua pikavuorossa. Heitä huvittivat vähän tunnittaiset lähdöt Raumalta Huittisiin, kun matkustajia on yleensä 2-5. Uusia kakkostien aikatauluja toinen kehui, kun ei tarvitse porhaltaa menemään, vaan kuulemma voi ajaa enintään (!) 85 km/h, jotta ei olisi etuajassa. Luulisi rahdin käsittelyynkin olevan nyt aikaa. Näissä Kabusseissahan on se jousikin kaasupolkimen alla, että kaasujalkaa alkaa kolottaa, jos liian kovaa painaa menemään :)

Joo kyllä nämä uudet aikataulut korpeaa matkustajaa. HKI-Rauma lähinnä. 4h15min kestävät nuo suorat (ja vaihdollisetkin!) pikavuorot. Ennen pääsi kolmessa ja puolessa - nopeimmalla expressillä muistaakseni 3h15min. Vainion kyydissä pääsisi ainakin yhden kerran päivässä Turun kautta vaihdolla (15min) ja kestoksi tulee 4h5min, siis vähemmän mitä SatLin suora vuoro! Uudet aikataulut ei ainakaan asiakasta palvele. Millä noita on edes perusteltu?
 
Vainion kyydissä pääsisi ainakin yhden kerran päivässä Turun kautta vaihdolla (15min) ja kestoksi tulee 4h5min, siis vähemmän mitä SatLin suora vuoro! Uudet aikataulut ei ainakaan asiakasta palvele. Millä noita on edes perusteltu?

Uusia aikatauluja on perusteltu liikenneturvallisuuden lisääntymisellä, kakkostien ruuhkautumisella ja vaihtoyhteyksien parantumisella. Toive on pitkällä aikavälillä lisätä joukkoliikenteen käyttöä, vaikka yksittäiset yhteydet huononevatkin. Tämä on siis virallinen totuus yhtiöltä. Monessa kohtaa tottakin.

Edelleen on nopeita vuoroja matkahuolto.info:n mukaan, 3:50 kestää express Helsinki-Kankaanpää ja vaihto siitä edelleen Huittisissa. Huomattavan nopea, 3:55 on pika Rauma-Turku ja pika Turku-Helsinki. Eli ei edes express.
 
Satakunnan Liikenteen henkilöstölehdestä tuli poimittua:

Toimitusjohtajan viesti uusia ja käytettyjä autoja on tulossa.

"Kesän aikana saamme uuden, rahtiperällä varustetun pikavuoroauton (Volvo B12M 9700H 13,5 m 41+1). Lisäksi Ruotsista saadaan viisi kappaletta käytettyjä maaseutuautoja. Tuontiautot siistitään sisältä, huolletaan sekä maalataan SA-väreihin ja sijoitetaan Huittisiin ja Oras Liikenteelle paikkaamaan vanhimpia autoja. Näin saadaan vakiovuorokalustoa päivitettyä."
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
"Kesän aikana saamme uuden, rahtiperällä varustetun pikavuoroauton (Volvo B12M 9700H 13,5 m 41+1)."

Mielenkiintoinen ratkaisu tuollainen 2-akselinen rahtiauto. Ilmeisesti tarkoituksena rahdata lähinnä pumpulipaaleja tai jotain muuta hyvin vähämassaista materiaalia?

Edit: kaksiakselisuus siis oma päätelmäni auton pituudesta johtuen. Kyllä kai tukiakseliauto etenkin rahdin ajoon olisi järkevintä hankkia täyspitkänä?
 
Viimeksi muokattu:
Itse tuossa talvella liikuin Satakunnan Liikenteellä ja minusta muutama asia pitäisi aikatauluissa korjata. Ensinnäkin, Helsinki-Pori, nopeat pikavuorot. Niille pitäisi saada sujuvat vaihtoyhteydet Huittisissa. Se onnistuis kun lähtöaikaa Helsingistä myöhennettäisiin sen verran että tuloaika Huittisiin olisi sama kuin Helsinki-Rauma pikavuorolla, nythän vaihtoyhteydet Karkkilasta ja Forssasta ei toimi noihin EP vuorotunteina (vaiko onko 45 minuutin vaihtoaika teistä toimiva), minusta ei). Tuntuu että on periaate että bussien pitää lähteä tasalta Helsingistä, välittämättä yhtään vaihtoyhteyksistä, outoa.

Sama juttu on Turku-Pori välillä. Bussi lähtevät Turusta aina tasalta. Tällä systeemillä ei saada Porista hyviä vaihtoyhteyksiä Vaasan suuntaan. Ainakaan sekä Turusta että Porista. Eikö vaihtoyhteydet ole kuitenkin yksi oleellinen seikka, hyvä jos ne on saatu Huittisiin. Noiden vaihtoyhteyksien saaminen ei nyt vaikeaa olisi, Vähän aikaistettaisiin lähtöaikoja Turusta, silti ne voi mennä tunnin välein, minusta tuo tunnin vuoriväli on hyvä, ei sen tarvi kuitenkaan aina olla juuri tasatunti.

Ennen vaihtoyhteydet toimivat paremmin Porissa Vaasan suuntaan. Nyt lähtöaajat ovat samat Helsingistä ja Turusta vaikka tuloajat Porissa pitäisi olla suurinpiirtein samat, jotta vaihtoyhteydet toimisi, ja se ei vaikuttaisi silti Huittisten vaihtoyhteyksiin, pikemminkin parantaisi niitä.

EP vuorojen lähtöaika 15-20 yli tasan Helsingistä, niin sitten toimivat vaintoyhtydet Huittisissa ja Poriin saavutaan joko tunti samaan aikaan joka päivä. Tällöin lähtisi myös tasatunnein vuoroja Poriin, tosin osa vaihdollisena, jos se on jollekin maailman tärkein asia.

Tosin kaikkein parasta ratkaisu oli että Helsingistä lähtöajat olisivat puolelta ja EP:llä 10 vaille. Samoin Vaihtoyhteydet Huittisissa tällöin puolelta. Tampere Huittinen-Turku vuoroilla 10 yli ja Turku-Säkylä- Pori 15-20 yli Turusta. Tällöin junista tulisi hyvät vaihtoyhteydet Tampereella ja Turussa ja Helsingissäkin kohtuulliset.

Toiseen suuntaa ajat olisivat: Porista lähtö Turkuun 15 yli ja Helsingiin puolelta. Huittisita lähtä Tampereelle 35 ja tulo Tampereelle 5 vaille. Tällöin myös yhteydet juniin Turussa ja Tampereella toimisivat kohtuullisesti, vaihtoyhteydet Huittisissa ovat hyvät ja samoin Eurassa kohtuullisesta (esim. välille Säkylä-Rauma, Säkylä- Huittinen ja Harjavalta-Rauma). Huittisista olis taas jatkoyhteyksiä moneen paikkaan.

Porista lähtöajat Vaasan suuntaan voisi olla varttia vaille. Ja Vaasasta saavuttaisiin Poriin 15 yli, (välitön vaihto Turun suuntaan, suora yhteys Helsinkiin).

Mitä mieltä muut ovat ehdotuksesta.
 
Takaisin
Ylös