Satakunnan Liikenne

Tosin kaikkein parasta ratkaisu oli että Helsingistä lähtöajat olisivat puolelta ja EP:llä 10 vaille. Samoin Vaihtoyhteydet Huittisissa tällöin puolelta. Tampere Huittinen-Turku vuoroilla 10 yli ja Turku-Säkylä- Pori 15-20 yli Turusta. Tällöin junista tulisi hyvät vaihtoyhteydet Tampereella ja Turussa ja Helsingissäkin kohtuulliset.
Oman käsitykseni mukaan xx:30 tyyppiset ajat ovat yhdet huonoimmista mahdollisista, koska Kampin terminaalista on useina tunteina toistakymmentä muutakin bussia lähdössä samalla minuutilla. xx:25 ei vastaavaa ruuhkaa kaiketi ole. Siinä voi aikataulussa pysyminen olla tiukalla, jos ensimmäiselle pysäkille Oopperalle mennään jo 15 minuuttia.
 
Itse tuossa perjantaina iltana ajelin 22.00 Porista Helsinkiin lähteneen pikavuoron. Nythän vuoroja on tunnin välein, ei tahdo oikein matkustajia kaikkiin riittää. Itse olin ainoa matkustaja Huittinen-Karkkila välillä. :) Huittisista lähettiin tahallaan 10 minuuttia myöhässä ja Lasitehtaalla oltiin silti 1,5 minuuttia etuajassa. Pikkusen on löysät aikataulut näin kesään.. :)
 
Itse tuossa perjantaina iltana ajelin 22.00 Porista Helsinkiin lähteneen pikavuoron. Nythän vuoroja on tunnin välein, ei tahdo oikein matkustajia kaikkiin riittää. Itse olin ainoa matkustaja Huittinen-Karkkila välillä. :) Huittisista lähettiin tahallaan 10 minuuttia myöhässä ja Lasitehtaalla oltiin silti 1,5 minuuttia etuajassa. Pikkusen on löysät aikataulut näin kesään.. :)

Viime pe 19.00 lähdössä Poriin. Lähtöajan koittaessa oli auton ulkopuolella noin 25 ihmistä eli lähti varmaan joskus 19.15. Vainion kuskin mukaan Satakuntalaiset lähtevät ruuhkalähdöissä aina paljon myöhässä, kun heillä ei enää ole rahastajia mukana.
 
Itse kuljen yleensä noilla autoilla Helsingin ja Forssan välillä. Mielestäni meno on linjalla muuttunut paljon rennommaksi kun aikaa on jonkin verran lisätty. Kymmenen vuotta sitten normaali ajoaika tietyllä lauantailähdöllä Forssaan oli 1 t 35 min, ennen aikataulu-uudistusta Kampin muutosten ja rahastajien vähenemisen tähden oli auto usein myöhässä. Runkoreitin tasavälisyydellä ja helpolla aikataululla on niin paljon hyviä puolia, ettei haittaa jos sunnuntaiaamuisin onkin joskus vähän liikaa aikaa jossain.

Jo edellä mainittu erikoispikavuorojen lähtöaika Helsingistä samaan aikaan tavallisen pikan kanssa on mielestäni virhe. 13 ja 21 välillä M-P ei Forssasta tai muualta Kehä III ja Huittisten väliltä pääse Poriin ilman 40 min autonvaihtoa. Pienempi ongelma on se, että jo 21 Helsingistä lähtevä vuoro ajaa lentoaseman ja Kehä I kautta. Karkkilaan ja Forssaan ja Vihdin th:aan tuo ei vielä ole varsinaista yöliikennettä vaikka se sitä Porin päässä alkaakin olla. 1 t 40 min on varsin pitkä matka-aika Karkkilaan pikavuorolla. Voisi olla taas kysyntää 21:00 lähtevälle vakiolle kun se hakkaisi pikan niin hinnassa kuin nopeudessa.
 
Pientä päivitystä:
Lauttakylän Auton kalustosta on siivottu kesällä pois
- #107 VanHool Alizée
- #163 Kutter9
- #187 Ajokki Express

Yksi uusi auto
- #11 YHJ-507 Volvo 9700H B12M 134543 / 6860

Ja muutama käytetty Ruotsista
- HSD367 Scania L94 IB Carrus Vega 7250 1833403 8325 13,45 1+1+0 1/1999 1999 ex Weidermans Buss #9 (HSD367)
- HSC317 Scania L94 IB Carrus Vega 7250 1833404 8326 13,45 1+1+0 1/1999 1999 ex Weidermans Buss #205 (HSC317)
- EGT267 Scania L113 CLB Carrus Fifty 7100 1824556 1348 13,25 1+1+0 5/1995 1995 ex Weidermans Buss #107 (EGT267)
- EJH147 Scania L113 CLB Carrus Fifty 7100 1824466 1346 13,25 1+1+0 5/1995 1995 ex Weidermans Buss #10 (EJH147)
 
7.7.2009 päivätystä viestistä jäi uupumaan tämä Volvo, josta tuli Satakunnan Liikenne #176.

 
Ruotsalaisen Buss Snackin mukaan Satakunnan Liikenteelle on tulossa Raumalle kaksi Volvo B10M / Carrus Cityä Göteborgista. Nämä ovat Porvoon Liikenteelle menneiden/menevien sisarautoja.
 
Tänään (26.8.) Tampereen l-asemalla klo 12 aikoihin näkyili SatLi #175 (GIS-915), joka kaiketikin on jokin näistä Ruotsin puolelta uitetuista Ex. Weidermaneista. Vega-korinen yksilö oli kyseessä, joten vähän tarkemmin yksilöitynä auto on jompikumpi L94.
 
Nyt on juuri ilmestyneet uudet painokset aikatuluista, jotka tulevat voimaan 1.1.2010.

Pori-Harjavalta-Kokemäki linjalta lopetetaan se 19:40 lähtö kannattamattomuutensa takia.

Pori-Helsinki-Pori välillekkin tulee muutamia muutoksi, kun jokaisen vuoron saapumisaikaa lyhennetään vartilla.

Voisinkin koittaa kysellä, että mikä tilanne on sen langattoman netin kanssa, kun sellainenhan oli testeissä Forssa-HKI välillä ns EXPRESS BUS aikoina...
 
Viimeksi muokattu:
menee nyt ulkomuistista, muistelisin että Pori-Harjavalta-Kokemäki reitiltä loppuu vallan sunnuntailiikenne ja käyttöön otetaan linjanumerot 70 Harmaalinnan ja 71 kakkostien reiteillä käyttöön.
 
Turku-Oulu väälille hankittu V.Alamäen ex-#7 saanee kylkeensä numeron #23.

Auto ei ole vielä ajossa, koska linjakilvet ovat menneet vaihtoon.
 
Mitäs autoja Veolialla on sillä välillä käytössä?
Kulkeekos nuo vuorot Nokian matkahuollon kautta vai ihan valtatietä?
 
Mitäs autoja Veolialla on sillä välillä käytössä?
Kulkeekos nuo vuorot Nokian matkahuollon kautta vai ihan valtatietä?
Nokialla ajetaan Nokian valtatietä, eli kylän läpi, pikavuoropysäkit on Nokian Matkakeskuksen (rautatieasema, linja-autoasema, taksiasema) kohdalla.

Kalusto selvinnee varmaan tarkemmin parin viikon sisään, esim Pori-Tampere kierrossa voi olla toistakymmentä eri autoa. Laviassa tilanne onkin stabiilimpi.
 
Osaatkos Killerpop yhtään spekuloida tämän kuvion taustoja. Poriin jää kai yksi paikkurivuoro, mutta kuinka pitkäksi aikaa? Onko Veolialla aikomus lähteä Porista kokonaan? Tuntuisi loogiselta näin. Ja onko mahdollisesti laajempikin poistuminen esim. Pohjanmaalta odotettavissa lähitulevaisuudessa. Seuraavaksi lähtevät Mansesta , kun Teiskon suunta kilpailutetaan. Varikkohan on Lakalaivassa jo nyt yhteinen SatLin kanssa.
 
Takaisin
Ylös